شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سامانه بانكداري اينترنتي اشخاص حقوقي يا BIB با نقش مديريت مالي و ايجاد كننده تراكنش مي باشد كه در حال حاضر فقط انتقال وجوه بين بانكي در سيستم ياد شده پيش بيني شده است.
بانكداري الكترونيكي يكي از ابزارهاي نوين عصر ارتباطات و اطلاعات براي خدمت رساني به مشتريان بانك ها تلقي مي شود. لازم است ابزار ياد شده براي بانكي چون بانك توسعه صادرات با توجه به ايفاگري نقش تنها اگزيم بانك ايران و بهره مندي از مشتريان خاص، لازم است هرچه توانمندتر طراحي شود در اين باره عشرت عدالت - رييس اداره پشتيباني سيستم ها و تجهيزات اين بانك به بررسي خصوصيات اين خدمات پرداخته است، كه در ادامه مطالعه مي فرماييد:
-ويژگيهاي بانكداري الكترونيك در بانك توسعه صادرات چيست و اين سامانه چه تفاوتهايي باديگر بانكها دارد؟
خدمات بانكداري الكترونيك بانك توسعه صادرات به اشخاص حقيقي شامل خلاصه حساب، مانده حساب، صورتحساب و انتقال وجه به حساب خود، سايرين و بين بانكي است. همچنين انتقال وجه از كارتي به كارت ديگر و مديريت حساب از ديگر خدمات ارائه شده در اين سامانه است.
در اين سيستم مشتريان مي توانند از طريق سامانه ياد شده به پرداخت قبوض خود اقدام نموده و همچنين از طريق امكاني با نام "دستور پرداخت" به انتقال وجه از حسابها به هر حساب متمركز ديگر مبادرت نمايند تا بتوانند با تعيين مبلغ معين به صورت مكرر در تاريخ مشخص به حساب مشخصي انتقال وجه نمايند. اين امكان تا هشت ماه قابل تداوم است. خدمت دستور پرداخت در بيشتر بانكها اجرايي نشده است.
اخيرا خدماتي چون مسدود نمودن كارت با استفاده از رمز اصلي و تغيير رمز دوم با توجه به تعداد كم شعب بانك توسعه صادرات در تهران و شهرستانها كه اين امر مشتريان را براي حضور فيزيكي در شعبه دچار مشكل مي كرد، افزوده شده است.
همچنين در بخش تسهيلات ، مشتريان شعب بانك توسعه صادرات مي توانند ضمن مشاهده دفعات و چگونگي واريزي هاي خود، به پرداخت اقساط از طريق شبكه شبا بپردازند و حتي اقساط بين بانكي خود را نيز پرداخت نمايند.
سقف انتقال وجه در سيستم بانكداري الكترونيك بانك توسعه صادرات در هر بار از 30 ميليون ريال به 150 ميليون ريال افزايش يافت و در مجموع در طول يك روز 450 ميليون ريال از اين طريق قابل انتقال است. همچنين مجموع انتقال وجوه از هر حساب در يك روز اعم از داخلي يا بين بانكي به يك ميليارد ريال بالغ شده است.
-آيا ارائه خدمات از طريق سامانه بانكداري اينترنتي اشخاص حقوقي يا BIB اجرايي شده است؟ لطفا اين سيستم را بيشتر معرفي كنيد.
سامانه بانكداري اينترنتي اشخاص حقوقي يا BIB به مفهوم انتقال وجه بين بانكي براي مشتريان حقوقي با نقش مديريت مالي و ايجاد كننده تراكنش مي باشد.در حال حاضر فقط انتقال وجوه بين بانكي در سيستم ياد شده پيش بيني شده است و خدماتي از جمله اقساط تسهيلات، پرداخت قبوض و موضوعات ارزي هنوز در آن لحاظ نشده است كه برنامه اين مركز توسعه و تكميل سيستم BIB است.
اين سامانه فعلا به طور كامل اجرايي نشده است چرا كه حساسيتها و مشكلاتي نظير عدم انطباق شرايط احراز امضاداران و مسائلي از اين قبيل مطرح است و درحال حاضر به منظور پايلوت اين سامانه و بررسي مشكلات احتمالي تست آن را روي حساب هاي تنخواههاي مديريت هاي بانك انجام داده ايم. پيش بيني مي شود با بررسي نهايي اين سيستم در كارگروه بانكداري الكترونيك بانك و در صورت موافقت اعضاي اين كارگروه تا پايان دي ماه نهايي مي شود.
-درباره مزاياي متمركز شدن خدمات e-banking در قالب corebanking توضيحاتي ارائه نماييد.
از بعد فني متمركز شدن خدمات e-banking در corebanking باعث حذف پاره اي از اقدامات غير متمركز به منظور جمع آوري اسناد از شعب و سپس يكپارچه سازي ارائه خدمت شده است كه قبلا با خطاي كاربري و سيستمي مواجه بود و به دليل طولاني شدن فرايند و وجود سيستم ها و كنترل هاي متعدد و در نتيجه بالارفتن ريسك عملياتي مي شد . پيشتر ارائه خدمات online در حالت غير متمركز خدمات ارائه شده گرچه در ظاهر ممكن بود به صورت آنلاين به نظر برسد ولي به صورت آفلاين عمل مي شد.
- درباره سيستم جامع ارزي و يا سجا را نيز توضيحاتي را ارايه نماييد؟
درخصوص سيستم جامع ارزي يا سجا بايد گفت كه سامانه ياد شده داراي شش زيرسيستم شامل اطلاعات كارگزاران بانك، سيستم خريد و فروش ارز، اعتبار خريدار، تسويه، كارت ارزي، ريفاينانس بين بانكي كه براي سهولت در مباحث ارزي در اين مركز طراحي و ارائه شده است. فرم موجودي اسكناس هاي ارزي نيز در سجا پيش بيني شده است.
سيستم ديگر موجود سپام نام دارد كه شامل دو بخش ارزي و اعتبار اسنادي ريالي داخلي است كه توسط شركت خدمات انفورماتيك بانك مركزي پياده سازي شده است. در سيستم ارزي سپام به دليل تحريم سوييفت ايران، پيامهاي بانكي بين بانك هاي كشور از اين طريق انتقال مي يابد. در بخش اعتبار اسنادي ريالي داخلي نيز پيام هاي بين بانكها دراختيار بانك هاي مرتبط با صادركنندگان و يا واردكنندگان قرار مي گيرد.
قرار است در سيستم سپام سامانه ديگري پيش بيني شود كه به منظور اطلاع رساني به مشتريان اعتباراسنادي ريالي داخلي است كه فرد شماره رفرنس بانك مركزي را در سيستم تكميلي اطلاع رساني اعتبار اسنادي ريالي داخلي وارد مي كند و از اين طريق قادر به مشاهده اخرين تغييرات روي پرونده اش مي شود. البته اين سامانه تهيه و پياده سازي شده است و پس از گذراندن تست نفوذ اجرايي خواهد شد.
-به نظر شما موانع احتمالي مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات درپيشبرد اقدامات توسعه اي چه مواردي هستند؟
محدوديت منابع، موانع مربوط به پياده سازي ساختار مصوب مركزو همچنين محدوديت هاي آموزشي و فني در پيشبرد اقدامات توسعه اي موثر هستند كه با حمايت رياست مركز و مديريت ارشد بانك و همچنين همدلي و اراده همكاران مركز اين موانع نيز مرتفع خواهد شد.