شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ابزارها و تكنيك هاي روابط عمومي
سه شنبه، 1 بهمن 1392 - 16:11 کد خبر:8522
ايجاد و حفظ شهرت خوب در ميان عموم مردم يك فرآيند پيچيده و روبه رشد است. بدون يك روابط عمومي موثر، دشوار است كه بتوان توجه مخاطبان هدف را بدست آورد و بيش و كم بر ايده و تصميمات آنها اثر گذاشت. اما وقتي روابط با گروه هدف نهايتا برقرار شد، نياز دارد كه در سطحي قابل قبول نگهداري و حفظ شود. فرآيند كار شبيه روابط ميان فردي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  ايجاد و حفظ شهرت خوب در ميان عموم مردم يك فرآيند پيچيده و روبه رشد است. بدون يك روابط عمومي موثر، دشوار است كه بتوان توجه مخاطبان هدف را بدست آورد و بيش و كم بر ايده و تصميمات آنها اثر گذاشت. اما وقتي روابط با گروه هدف نهايتا برقرار شد، نياز دارد كه در سطحي قابل قبول نگهداري و حفظ شود. فرآيند كار شبيه روابط ميان فردي است. وقتي دو نفر تماسشان را از دست مي دهند، آنها تقريبا از زندگي همديگر گم مي شوند و مهم نيست كه چقدر به صورت فيزيكي به هم نزديك باشند. همچنين چيزي با مخاطبان هدف زماني اتفاق مي افتد كه روابط برقرار شده، حفظ نشود.


ابزارها و تكنيك هاي متداول روابط عمومي
به منظور ايجاد روابط با مخاطبان هدف و حفظ آن در سطوح بالا و قابل قبول، متخصصان روابط عمومي از انواع ابزارها و تكنيك ها استفاده مي كنند. برخي از انواع متداول آنها عبارتند از:


·        شركت در رويدادهاي عمومي. به منظور جلب توجه عموم و حفظ تعامل با يك سازمان خاص، افراد يا يك فرد، متخصص روابط عمومي نهايت بهره را از يك رويداد عمومي مي برد و از آن براي صحبت جهت اطلاع رساني استفاده مي كند. اين كار آنها را قادر مي سازد تا به طور مستقيم به عموم مردم در اين رويداد دسترسي داشته باشند و مخاطبان بيشتري را تحت تاثير پيام هاي خود قرار دهند.


·        گزارش مطبوعاتي. اطلاعاتي كه به عنوان بخشي از برنامه هاي منظم تلويزيوني يا برنامه هاي راديويي، روزنامه ها، مجله ها و ساير انواع رسانه هاي پخش تاثير به مراتب بيشتري از تبليغات در اطلاع رساني روي مخاطبان مي گذارد. اين به خاطر اين واقعيت است كه اكثر مردم اين قبيل اطلاعات را بيشتر از تبليغات، قابل اعتماد، قابل توجه و معني دار تلقي مي كنند. گزارش خبري يكي از قديمي ترين و موثرترين ابزارهاي روابط عمومي است.


·        خبرنامه ها. ارسال خبرنامه- اطلاعات مربوط به سازمان و يا محصولات و خدمات- به طور مستقيم به مخاطبان هدف يكي از روش هاي مرسوم براي ايجاد و حفظ روابط با عموم است. خبرنامه ها يك استراتژي بازاريابي متداول هستند اما متخصصان روابط عمومي بر خلاف مبلغان كه از آن صرفا براي ترويج محصولات و خدمات استفاده مي كنند، آن را براي انتشار اخبار و اطلاعات عمومي كه ممكن است مورد علاقه مخاطبان باشد به كار مي برند.


·        وبلاگ نويسي. براي رسيدن به مخاطبان آنلاين، متخصصان روابط عمومي از انواع ديجيتال گزارش هاي مطبوعاتي و خبرنامه ها استفاده مي كنند و در كنار اين دو از ساير ابزارهاي متنوعي كه در محيط وب وجود دارند از قبيل وبلاگ و اخيرا ميكروبلاگ بهره مي برند. اين به آنها اجازه مي دهد كه روابط خود را با مخاطبان خود ايجاد و حفظ كنند و در عين حال روابط خود را دو سويه كرده و با مخاطبان خود وارد تعامل شوند.
·        بازاريابي شبكه هاي اجتماعي. همچنان كه از نام آن پيداست، اين ابزار در مرحله اول در صنعت بازاريابي كاربرد داشت. شبكه هاي رسانه هاي اجتماعي توسط تعدادي از متخصصان روابط عمومي براي برقراري ارتباطي مستقيم با عموم، مصرف كنندگان، سرمايه گذاران و گروه هاي هدف مورد استفاده قرار مي گيرند.


[روابط عمومي براي بهره مندي بيشتر از اين ابزارها امروزه از متخصصان هر كدام از آنها استفاده مي كند. به عبارت ديگر شركت هايي كه از خدمات آژانس هاي روابط عمومي بهره مند نمي شوند، به طور مشخص براي هر فعاليت روابط عمومي از متخصص ويژه آن ابزار استفاده مي كنند. اگر چه در بسياري از موارد ديده مي شود كه يك مدير يا كارشناس روابط عمومي خود به تنهايي همه اين موارد را انجام مي دهد، اما اين كار سبب مي شود، كيفيت كار در بسياري از موارد به شدت نزول پيدا كند.


در برخي از موارد نيز كه حوزه تبليغات، بازاريابي و سئو با حوزه روابط عمومي تركيب مي شوند، اين سه به اتفاق فعاليت هايي را اجرا مي كنند كه در نهايت باعث بهره گيري بيشتر از امكانات موجود و بالا بردن بهره وري و افزايش ارزش افزوده مالي به شركت مي شود. در عين حال اين سه حوزه كه به نحوي در نوشته بالا مورد بررسي قرار گرفتند، تنها از حيث استفاده از ابزارهاي مشترك، با هم شباهت دارند و از حيث اهداف و دستاوردها كاملا متفاوت هستند و حتي نتايجي كه به دست مي آورند، هزينه هايي كه برايشان پرداخت مي شود نيز بسيار متفاوت است.


امروزه با تجاري شدن اكثر حوزه ها، روابط عمومي نيز در معرض يكپارچگي با دو حوزه سئو و بازاريابي محتوا در درجه اول و تبليغات در درجه دوم قرار گرفته است. شركت ها تمايل دارند اين سه حوزه را در هم ادغام كنند و فعاليت هاي موازي و مشابه آنها كه هزينه بر نيز هستند را كم كنند. اما به نظر مي رسد اين يكپارچگي حد و فاصله اين سه حوزه را به هم نزديكتر نمي كند و اين نكته اي است كه كارشناسان روابط عمومي در بهره گيري از اين ابزارها و تكنيك ها بايد در نظر داشته باشند.]  
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)