شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سئو و روابط عمومي با هم آميخته اند؛ آيا آژانس هاي روابط عمومي آماده اند؟
دوشنبه، 16 دی 1392 - 11:10 کد خبر:8331
ديگر در دنيا هيچ صحبتي از سئو نيست و به طور كلي در روابط عمومي ادغام شده است. متخصصان سئو اين را تشخيص داده اند، و اكثريت آنها دارند به سوي بهره گيري از روابط عمومي پيش مي روند: چه اين مساله عنوان شود و چه نه، همه نجباي سئو به توليد محتواي با كيفيت مي پردازند و در تعامل با تاثيرگزاران آنلاين مي كوشند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، لن مكي- ديگر در دنيا هيچ صحبتي از سئو نيست و به طور كلي در روابط عمومي ادغام شده است.


متخصصان سئو اين را تشخيص داده اند، و اكثريت آنها دارند به سوي بهره گيري از روابط عمومي پيش مي روند: چه اين مساله عنوان شود و چه نه، همه نجباي سئو به توليد محتواي با كيفيت مي پردازند و در تعامل با تاثيرگزاران آنلاين مي كوشند.


بازاريابان عمومي نيز اين نكته را درك كرده اند. در يك نظر سنجي كه اخيرا از ميان 250 بازارياب بريتانيايي انجام شده است، 52 درصد گفته اند كه روابط عمومي و سئو در ارتباط نزديك با يكديگر در سازمان ها كار مي كنند، و يك گروه 71 درصدي از آنها اذعان داشته اند، آژانس هاي روابط عمومي آنها متخصصان سئو نيز هستند.


اما چگونه آن آژانس هاي روابط عمومي جايگاه بديع خود را به عنوان متخصص سئو بازي مي كنند؟
يك اكثريت 61 درصدي از بازاريابان گفته اند، آنها به دريافت دانش سئو در خانه شان بسنده نكرده اند، بنابراين جاي شگفتي نيست كه آنها بر متخصصان آژانس ها تكيه كنند. اما ديده مي شود كه بسياري از آژانس هاي روابط عمومي هنوز اين داستان را به بازي گرفته اند، و هنوز قابليت ارائه اين خدمت را به مشتريان خود ندارند.


• خدمت سئو همانند خدمت روابط عمومي ارائه مي شود
اين سوء ظن از اينجا نشات مي گيرد كه آژانس هاي روابط عمومي به ما گفته اند، خودمان از طريق ابزارهاي قدرتمندي كه براي سئو طراحي شده اند، مي توانيم از خدمات سئو بهره مند شويم.
شريك تحقيقاتي ما ريتورتال، فهرست بزرگي از وبسايت هاي بريتانياي كبير دارد، و تفحصي در خصوص سايت هايي كه نام روابط عمومي در عنوان صفحه آنها وجود داشته انجام داده است. جمع بندي اين شد كه آن سايت ها اصولا شركت هايي بودند كه خدمات روابط عمومي ارائه مي كردند.


آنها سپس سايت هايي را كه پيدا كردند، مورد بررسي قرار دادند و همه جاي آن را به دنبال واژه سئو گشتند، فرض اين بود كه آنها بايد خدمات سئو را ارائه دهند و بايد آن خدمت را در قسمتي از سايت خود قرار داده باشند.
يك بخش 26 درصدي از آنها به سئو نپرداخته بودند و 74 درصد باقي مانده سئو را انجام نمي دادند. ما مي توانيم فرض كنيم كه اين سايت ها در دو گروه از شركت هاي روابط عمومي تقسيم مي شوند؛ آنهايي كه خدمات سئو را ارائه مي دهند اما در عمل در سئو سايت هاي شكست خورده اند و آنهايي كه آن را ابدا ارائه نمي دهند.
اگر شما از من بپرسيد، بايد بگويم كه هر دو اشتباه، فجيع است.


• آيا سئو خدمتي جدا از روابط عمومي است؟
يك پاسخ اين است كه مي تواند جدا باشد، اگر روابط عمومي و سئو يك چيز هستند، چرا آژانس هاي روابط عمومي حتي اگر نياز باشد آن را به عنوان خدمتي مجزا ارائه مي كنند؟
اين سوالي است كه ما نيز با آن برخورد كرديم.
پاسخ ساده اين است كه يك آژانس، تخصص و زمان خود را مي فروشد، و سئو به هردوي آنها به شدت نياز دارد. به ويژه وقتي درگير سايت هاي بسيار بزرگ مي شود، تغييرات روي سايت و تحقيقات كلمات كليدي، بيشتر از اينكه وابسته به روابط عمومي باشند تكنيك هاي سئويي هستند كه وقت و تخصص زيادي نياز دارند.


اما يك گام به عقب باز مي گرديم. تفاوت بنيادين، كار كردن با اهداف است. هدف سئو نهايتا اين است كه ترافيك با كيفيتي را به وبسايت هدايت كند. اين هدف يكي از اهداف روابط عمومي است، اما در واقع اين هدف خود راهي به سوي رسيدن به اهداف اساسي روابط عمومي از قبيل ايجاد آگاهي از يك برند، كسب و كار و فرد است و يا به طور كلي بيشتر مديريت درك عمومي آنها است.
به دو خدمت فكر كنيد. در فرآيند خريد يك مشتري بالقوه، ارائه دو خدمت كاملا مجزا، ضروري است زيرا خريداران در مرحله اول به موارد خدمات فكر نمي كنند، آنها در ابتدا به مشكلات و اهدافشان مي انديشند. اين بدين معناست-


• «من دوست دارم ترافيك ارگانيك سايت خودم را افزايش دهم، بنابراين من به سئو نياز دارم.»


• يا «من دوست دارم افراد بيشتري در جريان كسب و كار من قرار داشته باشند، يا براي حل مشكلات ويژه اي كه درك عموم را مي طلبد، نياز به روابط عمومي دارم.»
شايد با گذشت زمان اين موضوع تغيير كند، اما در حال حاضر مشتريان معمولي وقتي مي خواهند فرآيند خريد خود را در اينترنت انجام دهند، دو عبارت: «آژانس روابط عمومي» و «آژانس سئو» را جستجو مي كنند. و زماني كه اين اتفاق مي افتد، آژانس هاي روابط عمومي در نتايج سئو جستجو نمي شوند و با كمبود مشتري در اين حوزه روبرو مي شوند كه در نتيجه آژانس هاي روابط عمومي كم كم از ارائه خدمات سئو باز مي مانند.


مترجم: عادل ميرشاهي (سردبير شارا)
منبع: http://econsultancy.com/blog/63857-seo-is-now-pr-but-are-pr-agencies-still-not-ready

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)