شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تفاوت روابط عمومي و بازايابي چيست؟
چهارشنبه، 4 دی 1392 - 09:07 کد خبر:8116
تفاوت ميان روابط عمومي و بازاريابي سوالي است كه بسياري از مردم با آن گيج مي شوند. خطوط ميان حالت هاي مختلف ارتباطات جمعي به اندازه مهاجرت ما و زندگي آنلاين ما مبهم است. محصول نهايي براي هر دو يكسان است: عمل. با اين حال، فرآيندهايي كه به اين هدف ختم مي شوند، متفاوت است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  2 ساعت مشاوره و هدايت توسط لورن ساتن.
تفاوت ميان روابط عمومي و بازاريابي سوالي است كه بسياري از مردم با آن گيج مي شوند. خطوط ميان حالت هاي مختلف ارتباطات جمعي به اندازه مهاجرت ما و زندگي آنلاين ما مبهم است. محصول نهايي براي هر دو يكسان است: عمل. با اين حال، فرآيندهايي كه به اين هدف ختم مي شوند، متفاوت است.


روابط عمومي چيست؟
روابط عمومي مربوط به تصوير يك شركت در رسانه ها است. اين بخشي از استراتژي و مديريت كسب و كار است، كه با هدف طرح ريزي يك تصوير مثبت بر روابط ميان شركت و مردمي معطوف است كه به انحاء مختلف به شركت ربط دارند؛ از قبيل مصرف كنندگان و سرمايه گذاران.
روابط عمومي مرتبا در حال تكامل است. در سال گذشته با توجه به افزايش كانال هاي آنلاين، مانند فيسبوك و توييتر و افزايش بي سابقه نشريات آنلاين نسبت به رسانه هاي سنتي و ابزارهاي انتشار كاربر محور مانند وبلاگ ها، انيستاگرام و پينترست، شرايط متفاوتي در اين حوزه به وجود آمده است. ابزارهاي جديد ارتباطي اغلب در تقاطع بازاريابي، تبليغات و حتي خدمات مشتريان قرار مي گيرند كه همين مساله سبب ايجاد عرصه اي مبهم ميان روابط عمومي و بازاريابي مي شود.


بازاريابي چيست؟
به طور سنتي، بازاريابي نيازمند تبليغات هزينه بر و روابط عمومي پوشش رايگان است. بسياري از شركت ها تيم هاي بازاريابي با بودجه دارند. تلاش هاي بازاريابي عموما نيازمند سرمايه گذاري مالي است، چه اين سرمايه گذاري در زمينه خريد فضاهاي تبليغاتي باشد و يا تصويب يك كمپين، بايد به آن بودجه اي اختصاص داده شود. از سوي ديگر روابط عمومي تمركز خود را بر تامين فضاي رسانه اي در روزنامه ها و غيره، طور موثر به ترويج رايگان برند قرار داده است.


تفاوت بازاريابي و روابط عمومي چيست؟
تفاوت ميان بازاريابي و روابط عمومي مي تواند كمي مبهم باشد. هر دو نيازمند برنامه ريزي استراتژيك هستند و هر دو اهدافي براي كسب و كار دارند؛ هر دو متمركز بر تصوير برند هستند. اما در نقطه فروش، فعاليت بازاريابي از روابط عمومي منفك مي شود و روابط عمومي بر پيام هاي كليدي در يك كسب و كار تمركز مي كند. در واقع، يك بحث طولاني مدت ميان اينكه آيا روابط عمومي به همراه تبليغات بخشي از بازاريابي هستند يا اينكه آن را بايد به عنوان بخشي جداگانه به حساب آورد، در جريان است. پاسخ به اين سوال اغلب به نياز شما بستگي دارد- اينكه شما يك مروج هستيد يا يك روزنامه!
اگر نگراني روابط عموي افزايش آگاهي، ساخت شهرت برند و «داستان سرايي» است، بازاريابي بيشتر جوياي وضوح بيشتر درباره فروش و فروش اينترنتي است. پيام ها ممكن است مشابه باشند، خريد بخشي از روابط عمومي است اما بخش بازاريابي اغلب تاكتيك هاي خود را به بازاريابي ايميل، خريد، و برند متمركز مي كند. روابط عمومي هنوز هم در بسياري از موارد به دنبال جذب پوشش رسانه اي است.


از كداميك استفاده كنيم؟
بنابراين، كداميك از اين دو را براي كسب و كار برگزينيم؟ چرا بايد يكي يا ديگري را انتخاب كنيم؟ كدام مهمتر است؟ بهترين پاسخ به اين پرسش ها اين است كه نيازهاي ويژه خود را در نظر داشته باشيد و ببينيد كدام استراتژي مي تواند به آن نيازها پاسخ دهد. آيا مي خواهيد كنترل كاملي از طريق بازاريابي داشته باشيد، يا مايل هستيد كنترل انتشار را براي ترويج استفاده كنيد؟ آيا بيشتر نگران ترويج محصول يا خدماتتان هستيد، يا مهم تر است كه تصويري مناسب از شركت تان براي عموم ارائه شود؟ بهتر است كه اهدافتان را دريابيد، به اين وسيله شما قادر خواهيد بود كه از ميان روابط عمومي، بازاريابي يا تركيبي از اين دو يكي را انتخاب كنيد.


لورن ساتن، نويسنده آزاد است كه در مورد موضوعات مختلف متوني را منتشر مي كند.


منبع: http://realbusiness.co.uk/article/25069-what-is-the-difference-between-pr-and-marketing
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)