شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : معرفي كتاب مرحوم تهرانيان در روزنامه الشرق الاوسط
دوشنبه، 2 دی 1392 - 08:26 کد خبر:8083

مقدمه كتاب

شايد بتوان گفت تنها بيان تجربيات زيسته دكتر مجيد تهرانيان كه تلاش كرده است براي ارائه نظر و اثبات تئوري خود در خصوص تأثير تمدن در همزيستي مسالمت‌آميز بشر، گام در وادي سخت و طولاني ديدن، لمس كردن، شناختن و قضاوت كردن بگذارد، انتشار اين كتاب را در زمانه‌اي كه حتي اهل ادب و فرهنگ نيز به بليه كم‌خواني يا نخواندن مبتلا شده‌اند، توجيه مي‌كند.


صحبت از تمدن در كشوري كه خود را صاحب تمدني قديمي و تأثيرگذار در صحنه جهان مي‌داند، به خودي خود آنقدر جذابيت دارد كه سخني جديد در اين خصوص از زبان كسي كه بخش مؤثري از حيات خود را صرف ارائه نظريه‌اي جديد و اميدبخش در حوزه تمدن و تمدن‌پژوهي كرده است، بتواند حرفي تازه و نو در اين زمينه تلقي شود.


اين اثر روان و خواندني كه با همت و تلاش و شايستگي مترجمان و ويراستار با دقت، وسواس و مراقبت حرفه‌اي تبديل به ترجمه‌اي سليس و جذاب شده است، براي خواننده ايراني تحفه‌اي است كه مي‌تواند او را در مسيري كه سمت و سوي اميد و خوشبيني به آينده فرا رو دارد، هدايت كند و ضمن بيان دلايل متقن و مستند از اثبات اين نظريه، با منطقي آسان و قابل فهم براي عامه مردم، جهاني نو در انديشه انسان زخم خورده از جهان پيرامون خود بيافريند.


انتشار اين كتاب از سوي انتشارات سيماي شرق قدمي كوچك در قدرشناسي از يك چهره ايراني فعال در زمينه صلح‌شناسي جهاني، ارتباطات و اقتصاد سياسي توسعه است كه بخش قابل توجهي از سرمايه عمر خود را در زمينه تدريس و تحقيق در عرصه ارتباطات توسعه و ارتباطات بين‌الملل مصروف داشته است.


تفسير دكتر تهرانيان از تمدن به عنوان سفر بشريت به سمت صلح و عدالت رابطه و ميانه‌اي وثيق و محكم با آموزه‌هاي دين مقدس اسلام دارد كه نهايت تاريخ بشريت و حكومت را از آن صالحان و مستضعفان مي‌داند.


اگر تمام پيام اين كتاب تنها در همين يك جمله خلاصه شود كه «اجتناب از جنگ و پرهيز از قضاوت‌هاي ناروا و پيشداوري در خصوص ديگر ملل و اقوام، كليد موفقيت تمدن‌هاي پيشرو براي نجات بشر است»، هدف آرماني انتشار اين اثر حاصل شده است.


تصور جهاني مملو از عدالت و صلح و به‌دور از جنگ و آشوب آنقدر زيبا و رؤيايي است كه بار ديگر صميمانه‌ترين درودهاي قلبي خود را نثار انديشه‌هاي مردان صلح‌انديش و روشن ضمير كنيم و با اميد و آرزوي جهاني آكنده از صلح و دوستي اين اثر ارزشمند را به همه مردان و زناني تقديم كنيم كه قلب‌هاي مهربان آنان براي دوستي و صلح در گستره جهاني مي‌تپد و هرگونه ارتباط و انديشه‌اي را كه منجر به آشوب و صحنه‌هاي ناپسند مانند ترور و خشونت مي‌شود، مردود و غيرسازنده مي‌دانند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)