شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مدير كل روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد امام خميني(ره) با تاكيد بر ارتقاء جايگاه روابط عموميها،گفت: براي تحقق اين امر نياز است مديران به جايگاه علمي و تخصصي روابط عمومي ها اهميت دهند.
به گزارش شارا به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد امام خميني (ره)، عباس دارائي در گردهمايي مديران كميته امداد استان خراسان رضوي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه روابط عمومي پل ارتباطي ميان دستگاه،مردم و كاركنان است كه در استحكام و تقويت اين پل هر چه بيشتر تلاش كنيم،گفت:اين امر بايد مورد توجه تمامي مديران يك مجموعه واقع شود كه با يك مثلثي از دستگاه،مردم و كاركنان مواجه هستند، مخاطب شناسي در امر ارتباطات،قدرت اقناعي و تكيه بر افكار عمومي بايد مورد توجه تمامي مديران يك مجموعه در امر اطلاع رساني باشد.
وي انگيزه،علم و فناوري ارتباطات و برنامه ريزي دقيق و مشخص را سه عنصر مهم در ارتباطات عنوان كرد و افزود: اقناع،ترغيب،تفاهم و جلب مشاركت هاي عمومي با بهره برداري از تمام ظرفيت هاي درون و برون سازماني كار اصلي روابط عمومي است كه بر اين اساس نقش روابط عمومي براي تصميم سازي و تصميم گيري در سازمان پررنگ مي شود.
وي با تاكيد بر نهادينه شدن مديريت ارتباطات و مهندسي عوامل انساني در اين نهاد، ادامه داد:بر اين اساس طراحي نظام هاي جامع ارتباطي ضرورت پيدا مي كند ،چرا كه در امداد بيش از هر چيز با عامل انساني سر و كار داريم و به علت نقش اين عامل در نظام جامع ارتباطي،در زمينه ارتباطات سهم بالايي به خود اختصاص مي دهد.
وي در ادامه با اشاره به روابط عمومي هوشمند،ادامه داد: چنانچه روابط عمومي هوشمند را مجموعه اي از اقدامات و تلاش هاي آگاهانه،سنجيده و برنامه ريزي شده براي كسب تفاهم،جلب مشاركت و اعتماد بين يك سازمان و مخاطبان آن بدانيم؛بنابر اين وجود ساختار تشكيلاتي و واحد ي با عنوان روابط عمومي براي تدوين و اجراي يك راهبرد ارتباطي و تبليغاتي واحد و يكدست در تمامي ادارات و واحدهاي تابعه سازمان ضرورتي انكارناپذير خواهد بود كه بر اين اساس تمامي مديران يك مجموعه با مهندسي پيام و آگاهي نسبت به فرآيند تبليغ،اطلاع رساني درست و شفاف مي توانند ساز و كارها و ابزارهاي ارتباطي با توجه به اهداف و رسالت ها و راهبردهاي كلان اين نهاد را به كار گيرند تا منجر به ايجاد مشاركت، تفاهم و جلب رضايت جامعه مخاطب اين نهاد از جمله:مددجويان،خيران و نيكوكاران و كاركنان و امدادگران،مسئولان عالي رتبه نظام،علما و روحانيون و... شود.
عضو شوراي معاونان كميته امداد امام (ره) بر كاهش فاصله ميان انتشار اطلاعات و انتقال به ذهن مخاطب،افزايش تاثيرگذاري و اقناع پس از انتقال اطلاعات به ذهن مخاطب و تغيير رفتار مخاطبان با توجه به نوع نگرش و فرهنگ آنان تاكيد كرد و گفت:طراحي مهندسي تبليغ واطلاع رساني و طراحي راهبردهاي ارتباطي در تحقق اين موارد نقش بسزايي خواهد داشت.
دارائي با بيان اينكه راهبردهاي ارتباطي در اين نهاد بايد در راستاي ماموريتها و اهداف مربوطه اين مجموعه تبيين شود،اظهار كرد: تثبيت جايگاه و نقش ويژه روابط عمومي در سازمان،بررسي و شناسايي مسائل ارتباطي سازمان ار جمله: بررسي وضعيت موجود،نخبگان،افكارسنجي و پيمايش افكار و مسئله يابي و برنامه
ريزي كاربردي روابط عمومي و تدوين برنامه ارتباطي راهبردي،ارتباط با مخاطبان و اجراي برنامه روابط عمومي،ارزيابي اثربخشي برنامه ارتباطي از جمله برنامه هاي ارتباطي و تبليغاتي اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني اين نهاد است.
مدير كل روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد امام خميني (ره) با بيان اينكه در گذشته كميته امداد صرفا به طرح صدقات شناخته شده است،گفت:اين در حالي است كه با توجه به بهره گيري از ابزارهاي رسانه اي و اجراي شيوه هاي متنوع و متعدد تبليغي و اطلاع رساني صحيح در طي سه سال گذشته، اين نهاد اكنون با عنوان متولي سلامت و توانمندسازي فكري و اقتصادي افراد نيازمند در جامعه شناخته شده است.
وي با تاكيد بر جايگاه درست ارتباطي در اين نهاد با توجه به استمرار فعاليت هاي كميته امداد امام(ره)،خاطر نشان كرد: مديران نبايد سليقه اي در دوران مديريتشان عمل كنند؛ بلكه با ايجاد ساختار مناسب در هر حوزه نسبت به تثبيت آن جايگاه عمل كنند؛در حوزه روابط عمومي نيز طي سه سال گذشته، ساختار جديد سازماني، انساني و برنامه اي شكل گرفته است و نياز به تقويت و استحكام اين ساختار همچنان نيز وجود دارد.