شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هفت دليل تجاري براي گفتن «نه»
جمعه، 29 آذر 1392 - 12:23 کد خبر:8031
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همه دوست دارند جواب «بله» بشنوند، اما گاهي «نه» بهترين جواب است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همه دوست دارند جواب «بله» بشنوند، اما گاهي «نه» بهترين جواب است.
دنياي تجارت مملو از فرصت‌ها است و هنگامي كه مي‌توانيد به مشريان، كارمندان و فروشندگان «بله» بگوييد لحظات خوشايندي را براي هر دو طرف ايجاد مي‌كنيد؛ اما موقعيت‌هايي وجود دارد كه گفتن «بله» دردسر ساز يا فاجعه‌بار مي‌شود. اين هفت موقعيت را مورد توجه قرار دهيد و اگر در شرايط مشابه قرار گرفتيد، حتما « نه»! بگوييد.
 

1. وقتي افرادتان آماده نيستند، نه بگوييد. 

بسياري از مردم به در خواست‌هايي كه از جانب رييس يا مشتري شان ارائه مي‌شود، بدون اينكه همه قطعات پازل را كامل كرده باشند، پاسخ مثبت مي‌دهند. كارهاي بزرگ به آمادگي قبلي نياز دارد. تيم‌هاي بزرگ بايد هماهنگ باشند، اگر بين اعضاي تيم هماهنگي برقرار نشده باشد، پيش قدم شدن و وظيفه‌اي را به عهده آنها واگذار كردن مي‌تواند، نتايج فاجعه باري به دنبال داشته باشد. شركت‌هاي جوان معمولا تلاش مي‌كنند تا با سرعت پيشرفت كنند و قبل از فراهم آوردن همه مقدمات ساختار سازماني يا مدل‌هاي تجاري خود را ارتقا بدهند. چنين شتابي معمولا موجب مي‌شود، پول سرمايه‌گذاران به باد برود و رويا‌ها و اعتبار اين افراد نيز نابود شود. «نه» بگوييد. به اين ترتيب فرصت خواهيد داشت هرچيز و هر كسي را كه لازم داريد به خدمت بگيريد و تيم تان را آماده كنيد. آنگاه مي‌توانيد با اعتماد به نفس بگوييد«بله». 

 

2. وقتي كه چيزي برازنده شما نيست، نه بگوييد. 

معمولا فروشندگان و كارآفرين‌ها هر چيزي و هر كسي را يك مشتري بالقوه مي‌بينند. همين امر باعث مي‌شود مقدار زيادي از وقت‌هاي ارزشمند مديران براي كساني تلف شود كه هر گز تبديل به مشتري نمي‌شوند، هرگز سرمايه‌گذاري نمي‌كنند، يا هرگز نمي‌توانند يك كارمند ايده‌آل براي سازمان باشند. در نقطه مقابل توجه داشتن به پارامترهاي مهم براي كارآ بودن افراد و كنار گذاشتن افرادي كه آنها ممكن است با نيازهاي سازمان تعارض داشته باشند، باعث صرفه جويي زيادي در وقت مديران و سازمان مي‌شود. 

 

3. وقتي موقعيت پيشنهاد شده بيشتر از ظرفيت‌هاي شما است، نه بگوييد.

برخي افراد از نه گفتن مي‌ترسند. حتي هنگامي كه پيشنهاد ارائه شده خيلي بيشتر از ظرفيت‌هاي آنها باشد. آنها فكر مي‌كنند بايد به همه پيشنهادها پاسخ مثبت بدهند، تا كسي را نااميد نكنند. در حالي كه پاسخ مثبت به پيشنهادهايي كه فراتر از توان و ظرفيت سازمان باشد نااميدي بزرگ‌تري را به‌وجود مي‌آورد، بنابراين در چنين شرايطي فقط بگوييد نه. هميشه نسبت به ظرفيت‌ها و توان افراد سازمان واقع بين باشيد. 

 

4. وقتي پيشنهاد ارايه شده منطقي نيست، نه بگوييد. 

اصلا قابل‌تصور نيست كه همه پيشنهاد‌هاي دريافتي را با دقت در جزييات مورد توجه قرار دهيد. بسيار زياد پيش مي‌آيد كه افراد درخواست‌هايي را مطرح مي‌كنند بدون اينكه توجه داشته باشند كه برآورده كردن آن درخواست مستلزم چه كارهايي مي‌شود. هرگز فقط به تئوري «هميشه حق با مشتري است» اعتقادي نداشتم. اگر آنها هميشه حق دارند، چرا به من به عنوان مشاور پول مي‌دهند؟ حرفه‌اي باشيد، وقتي كه يك نفر چيزي را مي‌خواهد، اگر نمي‌دانيد چگونه بايد آن كار را انجام دهيد فقط به انجام تكليف خود بسنده كنيد، و فقط زماني پاسخ مثبت بدهيد كه دقيقا بدانيد آن كار چگونه انجام مي‌شود. 

 

5. وقتي كه مجبور به عقبگرد هستيد، نه بگوييد.

به آهستگي به سمت هدف رفتن به اندزه كافي سخت هست، اما يكي از دشوارترين و ناخوشايند ترين اتفاقات ممكن خواهد بود اگر مجبور به بازگشت شويد و راه رفته را مجددا طي كنيد. وقتي در موقعيتي قرار مي‌گيريد كه قطعا موجب پيشرفت شما نمي‌شود، از خودتان بپرسيد« اصلا چرا بايد اين كار را انجام دهم؟» احتمالا شگفت‌زده مي‌شويد كه بدانيد گفتن «نه» تا چه اندازه به شما كمك مي‌كند. هنگامي كه در چنين موقعيتي قرار مي‌گيريد با صداي بلند اعلام كنيد نه! و به سمت فرصت‌هايي كه شما را به سمت اهدافتان سوق مي‌دهند، برويد. 

 

6. هنگامي كه پيشنهاد ارايه شده سودي نداشته باشد، نه بگوييد. 

ممكن است شغل تان را به دلايل زيادي انتخاب كرده باشيد، اما تقريبا همه – چه كارمند چه كارفرما- براي به‌دست آوردن سود كار مي‌كنند. سود الزاما تنها به معني پول نيست، اگرچه كارآفرين‌هاي جوان بايد توجه داشته باشند كه سودهاي پولي به پايداري سازمان و اعتبارشان كمك زيادي مي‌كند. گاهي اوقات سودي كه در تعامل، ارتباطات، شناخته شدن و يادگيري است بيش از پول براي يك سازمان سودآوري دارد، اما هنگامي كه يك معامله نتيجه‌اي در بر ندارد، آنگاه كلمه نه! مي‌تواند كارآيي خود را نشان دهد. اين پارامتر مهم‌ترين عامل براي اطمينان پيدا كردن از قابل‌توجيه بودن يك معامله است.

 

7. وقتي كه نمي‌توانيد انتظارات را برآورده كنيد، نه بگوييد

اغلب افراد نسبت به سرعت و دقتشان در انجام كارها خوش‌بين هستند. تركيب اين خوش‌بيني با تمايل به خشنود كردن مشتري باعث مي‌شود كه در عمل به تعهدتان ناكام و مشهور به بد قول بودن بشويد. در مقابل پيشنهادهايي كه مي‌دانيد توان انجامش را نداريد خويشتن دار باشيد و بگوييد نه! قابل‌اعتماد باشيد و انتظارات را مديريت كنيد. اگر فكر مي‌كنيد انتظارات، كيفيت، زمان تحويل و قيمت‌ها با توان شما مطابقت ندارد، پاسخ مثبت ندهيد. اگر يكبار چنين اتفاقي بيفتد اعتبار شما به كلي از بين مي‌رود و به سختي مي‌توانيد كسي را پيدا كنيد كه با چنين سابقه‌اي حاضر به همكاري با شما باشد. 

منبع: Inc

روزنامه دنياي اقتصاد