شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر علي اكبر جلالي استاد تمام دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت و استاد پاره وقت ويريجينياي غربي امريكا مي باشد. وي از بدو ورود به ايران و پس از اتمام تحصيلات در سال 1974 همكاري نزديكي را با روابط عمومي هاي در سطح كشور و اساتيد ارتباطات داشته اند.ايشان در سال 1388منتخب بزرگترين جايزه روابط عمومي بين المللي(جايزه دكتر نطقي)شده اند. دكتر جلالي را در ايران با عنوان پدر علم فناوري اطلاعات مي شناسند.همچنين وي يكي از سخنرانان اصلي دهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي در ايران است.كتاب روابط عمومي2 ايشان يكي از كتاب هاي آموزش روابط عمومي الكترونيك و مدرن در سطح كشور است.
دكتر جلالي در مصاحبه با شارا از روابط عمومي پايدار و نقش آن در بهبود روابط عمومي ها سخن مي گويد و برگزاري كنفرانس هاي روابط عمومي را نقش مهمي در انجام همبستگي،همفكري،توسعه علمي،تبادل تجربيات و طراحي برنامه ها براي آينده مي داند.
با توجه به پيشينه اي كه فرموديد حدود چند سال است كه در زمينه ي روابط عمومي فعاليت داريد؟
حدود 20 سال در زمينه روابط عمومي در ايران فعاليت داشتم و مدتي نيز در دانشگاه علم و صنعت مدير كل روابط عمومي و بين الملل بودم. در اين سال ها نيز در كليه فعاليت هاي حوزه روابط عمومي به صورت مستقيم و غير مستقيم مشاركت داشتم.البته كتاب و نشرياتي نيز در اين زمينه به چاپ رساندم و كتاب مدارس هوشمند كه در زمينه روابط عمومي يكپارچه است جزو آخرين مطالب به چاپ رسيده است.
جايگاه روابط عمومي در ايران را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
به جرات مي توان گفت روابط عمومي 20 سال قبل با امروز از نظر كمي و كيفي فاصله بسيار زيادي دارد. در گذشته در روابط عمومي ها افراد آموزش ديده و حرفه اي يا وجود نداشتند و يا تعداد آنها به اندازه اي كم بود كه تاثير جدي در ايجاد تحول در اين حوزه را نداشتند.اما به مرور زمان با توسعه بحث روابط عمومي الكترونيك به عنوان يك شاخص مهم در اين حوزه تحول جديدي بوجود آمد.افرادي كه رشته مستقيم انها روابط عمومي و ارتباطات نبود نيز جذب حوزه روابط عمومي شدندو اين حوزه باعث شد با همفكري افراد متخصص و حرفه اي روابط عمومي وافراد سنتي اين حوزه به شدت دچار تحول مثبت شود. براي مثال از ده سال پيش كه كنقرانس بين المللي روابط عمومي ايران مطرح شد تاكنون شاهد رشد كيفي،آن هم از نظر علمي شده ايم كه شاخص هاي آن تعداد مقالات و حضور افراد شاخص از سراسر دنيا در اين همايش ها و پذيرش مديران كليدي كشور بود كه روابط را محور توسعه سازمان هاي خود قرار دادند.
علت اصلي علاقه شما براي ورود به حوزه روابط عمومي چه بود؟
از زماني كه مسئوليت روابط عمومي دانشگاه را پذيرفتم، توانستيم با كمك همكاران، اين حوزه را دچار تحول اساسي نماييم به طوري كه دانشگاه علم و صنعت كه زماني دانشكده ناميده مي شد را به يك دانشگاه قدرتمند در سطح ايران و بين الملل تبديل و معرفي نماييم.
حتي توانستيم با اقدامات تبليغاتي و نمايش توان دانشگاه بودجه مناسبي براي دانشگاه از مجلس شوراي اسلامي بگيريم.از طرفي از آنجا كه بنده تسلط نسبي به حوزه فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن داشتم، توانستم از اين پديده در حوزه روابط عمومي يكپارچه كه خود مدلي براي توسعه ساير دانشگاه ها و حتي سازمان هاي بيروني است، استفاده كنم.اين جانب با ارايه تجربيات در همايش هاي مختلف در توسعه اين حوزه نقش محدودي داشتم.
لطفا در رابطه با روابط عمومي يكپارچه كه عنوان دهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي نيز است، بيشتر توضيح دهيد.
در ايران خدمات بسيار مفيد و تجربيات سودمندي از طريق روابط عمومي ها انجام شده است كه متاسفانه اين خدمات پرارزش و تجربيات سودمند به علت نبودن يك سيستم يكپارچه هرگز نتوانسته به صورت گسترده مورد استفاده همگان در سطح ملي و بين المللي قرار گيرد.
سيستم هاي يكپارچه كمك مي كنند تا تجربيات يك روابط عمومي كوچك در يك نقطه دور افتاده به راحتي براي هر روابط عمومي ديگر در هر نقطه از ايران مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين يكي از صفت هاي اساسي روابط عمومي ها كه به دنبال روابط عمومي الكترونيك هوشمند، روابط عمومي مجازي و يا ديجيتالي هستند، بحث يكپارچه سازي است كه اگر اين اتفاق بيافتد شاهد ارتقاء سطح كمي و كيفي با هزينه بسيار كم در سطح ملي خواهيم بود.
براي اجرايي كردن يك سيستم يكپارچه در روابط عمومي ها، نقش انجمن هاي روابط عمومي مي تواند كليدي باشد.انجمن هاي روابط عمومي بايد زير ساخت هاي لازم را براي ارتباط سخت افزاري، نرم افزاري،ارتباطي و مغز افزاري فراهم نمايند.
در روابط عمومي يكپارچه است كه امكان طرح آموزش از يك نقطه توسط يك استاد برجسته به كليه علاقه مندان در سطح كشور فراهم مي شود و محدود به يك كلاس آموزشي چند نفره نخواهد شد. موارد استفاده و مزاياي روابط عمومي يكپارچه به قدري زياد است كه به جرأت مي توان گفت اگر اين اتفاق بيافتد جهشي ناگهاني در ارتقاء كيفي روابط عمومي ها را شاهد خواهيم بود.
چگونه مي توان به يك روابط عمومي يكپارچه در سطح روابط عمومي ها رسيد؟
براي قدم گذاشتن به يك روابط عمومي يكپارچه كه بتواند موثر واقع شود،ابتدا بايد روابط عمومي ها را شناخت. سپس بايد با برنامه هاي كامپيوتري و شبكه هاي نرم افزاري اجتماعي و بعضي از سيستم هاي يكپارچه سازي بستر آن را فراهم نمود.
در قدم دوم بايد تعامل بين كارگزاران روابط عمومي را ارتقاءداد و سيستم هاي موجود را فراهم نمود تا بتواند اين تعامل را به صورت دوطرفه و يا چند طرفه به راحتي انجام دهد.
در مرحله سوم بايد سيستم هايي امن ايجاد كرد كه به راحتي بتوانند تبليغات،انتشارات،توزيع اخبار و ساير اهداف روابط عمومي ها را با استفاده از فن آوري هاي جديد توسعه داد.
چهارم اينكه بايد بتوان نقل و انتقالات مالي را در جهت پرداخت هزينه ها و برنامه ريزي بودجه و توان تبليغاتي براي گسترش اهداف سازمان ها با مطالعه و برنامه ريزي مناسب كه نقش هر نهاد در آن مشخص باشد به وجود آورد و در اين مورد بايد يك برنامه كسب و كار دقيق را به مرحله اجرا رساند.
پنجمين مورد، يكپارچه سازي به معناي واقعي است كه مدير يك سازمان و مسئول در سطح كشور بتواند با فشردن يك كليد به آمارها و اطلاعات مورد نياز خود دست يابند.اين مرحله مهمترين بخش از توسعه روابط عمومي در هزاره سوم است كه اگر پديده هوشمند سازي را به آن اضافه كنيم،بخشي از آن را به خودكار سازي خدمات ارتقاء مي دهيم.
از آن جايي كه دهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران اواخر دي ماه امسال برگزار مي شود،ارزيابي شما از برگزاري چنين كنفرانس هايي چيست و آيا تداوم چنين كنفرانس هايي مي تواند ما را در رسيدن به هدف نهايي يعني ارتقاءسطح كمي و كيفي روابط عمومي ها كمك كند؟
هيچ كشوري نمي تواند ادعا كند كه بدون همفكري و تلاش علمي مي تواند در يك سازمان و نهاد تحول اساسي به وجود آورد و به خصوص اگر بخواهد به روز باشد بايد بتواند با پديده هاي علمي در آن حوزه آشنا شده و متخصصان و افراد را در آن زمينه بشناسد.
همايش ها نقش مهمي را در انجام همبستگي،همفكري، توسعه علمي، تبادل تجربيات و طراحي برنامه ها براي آينده دارند كه نقش همايش هاي روابط عمومي نيز از جايگاه چنين موقعيتي برخوردار است.
بنابراين بدون اغراق بايد گفت كه اگرچه طول زمان همايش معمولا محدود به يك يا چند روز است،اما آثار قبل از برگزاري همايش و بعد از آن بسيار زياد مي باشد. در طراحي همايش و برنامه ريزي براي آن بايد افراد علمي را گردهم آورد و با كشورهاي دنيا جهت دعوت از سخنرانان و كسب تجربه ارتباط برقرار نمود و اهداف و محورهاي همايش را با همفكري جمعي مشخص نمود كه اين خود سرمايه مناسبي براي قبل از همايش است.
در زمان برگزاري همايش، كارشناسان ايده هاي مختلف يا مقالات خود را طرح و يا از تجربه سخنرانان و يا از امكانات نمايشگاه ها استفاده مي كنند كه اين خود باعث ارتقاء سطح شركت كنندگان است و محيط مناسبي براي ارتباط ايجاد مي كنند.
بعد از همايش نيز مجموعه مقالات و احتمالا متن سخنراني ها و كتاب هاي منتشر شده در اختيار جامعه قرار مي گيرد و مرجعي براي توسعه علمي مي باشد كه اگر همه اين موارد را در نظر بگيريم، متوجه مي شويم كه برگزاري چنين كنفرانس هايي به چه ميزان براي توسعه روابط عمومي موثر است.
اگر پيشنهاد و يا سخني با شارا داريد بفرماييد.
خوشبختانه پس از سال ها تلاش هاي متفرقه كه در سطح كشور در حوزه سايت هاي اطلاع رساني انجام شده بود،اين بار سايت شارا توانسته است مرجع مناسبي براي بسياري از مخاطبين باشد تا آنها بتوانند به صورت يكپارچه تقريبا كليه اطلاعات روابط عمومي در كشور را در يك سايت ببينند.اميد است در آينده نيز با همفكري و ادغام بسياري از سايت هاي پراكنده بتوان سايت شارا را مرجع ملي كشور در حوزه روابط عمومي قرار داد. مسئولين با تجربه اي كه سايت شارا را حمايت و نگهداري مي كنند،افرادي هستند كه خودشان نياز را درك كرده و تلاش زيادي براي بهبود آن دارند.اما توسعه فناوري و نقش فني آن بر گستردگي و كيفيت سايت ها مي افزايد كه بايد در دستور كار دائمي وب سايت قرار گيرد.
گفت و گو از مريم ميرعبدالحق
Iranian Public Relations News Network(shara)
همايش زن و روابط عمومي(PRWOMEN)
http://www.irancpr.ir/fa/?current=home