شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آينده‌ صنعت تبليغات
دوشنبه، 25 آذر 1392 - 07:46 کد خبر:7958
تكنولوژي منجر به ايجاد تغييراتي شگرف در صنعت تبليغات شده است. تغييراتي كه حتي در مقايسه با يك دهه قبل نيز چهره تبليغات را به كلي دگرگون ساخته است. اشخاص براي دستيابي، خريد يا به اشتراك گذاشتن هر چيز راه‌هاي متفاوتي پيش روي خود مي‌بينند، البته فروشنده‌ها هم براي رساندن پيام خود به مشتري و جذب آنها مي‌توانند گزينه‌هاي متنوعي را مورد ارزيابي قرار دهند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- تكنولوژي منجر به ايجاد تغييراتي شگرف در صنعت تبليغات شده است. تغييراتي كه حتي در مقايسه با يك دهه قبل نيز چهره تبليغات را به كلي دگرگون ساخته است. اشخاص براي دستيابي، خريد يا به اشتراك گذاشتن هر چيز راه‌هاي متفاوتي پيش روي خود مي‌بينند، البته فروشنده‌ها هم براي رساندن پيام خود به مشتري و جذب آنها مي‌توانند گزينه‌هاي متنوعي را مورد ارزيابي قرار دهند، اما در عين حال دنياي تكنولوژي كه توانايي تبليغات به صورت آنلاين را به عرصه رقابت آورده، معادلات سنگين و پيچيده‌اي را به بازار اعمال مي‌كند، تاحدي كه ممكن است هزينه تبليغات تا جايي افزايش يابد كه بر كيفيت محصول تاثير داشته باشد.
 

گام بعدي در روند تكامل تبليغات ديجيتال، بايد ساخت بستري نوين براي به حركت در آوردن بازاريابان در حرفه خود و توسعه آن باشد. نبايد انتظار داشت كه تكنولوژي فقط در عرصه تلويزيون محدود شود. اگر پيشرفت تكنولوژي بازده بيشتري را در راستاي اهداف فعلي خود توليد كند و تنها منجر به تجارت بيشتر و همچنين درگيري عميق‌‌تري با مشتريان شود، فقط مي‌تواند به وعده خود در داشتن درآمد‌هاي آنلاين حاصل از برنامه‌هاي تلويزيوني عمل كند. خوشبختانه گرايش‌هاي متفاوتي در روند رشد ديده مي‌شود. در ادامه به بررسي مواردي خواهيم پرداخت كه در آينده‌اي نه چندان دور، شاهد اين تغييرات خواهيم بود:

1. روي كار آمدن اتوماسيون‌ها. اگر به جاي اين همه برنامه‌ريزي‌هايي دستي كه نياز به صرف زمان، هزينه و منابع انساني زيادي دارد، تكنولوژي بتواند تبليغات هوشمند يا خودكاري را عرضه كند، مي‌تواند صرفه‌جويي بسياري از اين هزينه‌ها را به دنبال داشته باشد. يك تبليغ هوشمند مي‌تواند مستقيما هدف را نشانه‌گيري كند و سوددهي بالايي داشته باشد، مثلا مي‌توان به جاي يك تبليغ عمومي حربه‌اي سوار كرد كه در هر منطقه از تبليغي بهره‌مند شويم كه با فرهنگ و آداب آنجا سازگاري داشته باشد. 

 

اتوماسيون يا مجهز شدن به سيستم‌هاي خودكار مي‌تواند برگ برنده‌اي براي سازندگان صفحات وب محسوب ‌شود. تبليغات برنامه‌ريزي شده به اين معني نيست كه سازندگان ليست قيمت موجودي‌هاي خود را به ميزان بالاترين پيشنهادها برسانند، بلكه به اين معني است كه دسترسي مشتريان را به كمك بستري كه تكنولوژي مي‌تواند فراهم كند آسان كرده و در عين حال برچسب قيمت واقعي محصول، براي عرضه روي آن انتخاب شود. هدف از تبليغات برنامه‌ريزي شده در حقيقت اتوماسيون يا انجام امور بدون هدررفت نيروي انساني است نه مزايده. 

 

نتيجه گيري: تكنولوژي‌هاي سطح بالاتر براي تكميل و افزايش قدرت نوآوري‌هاي بشر به كار گرفته مي‌شوند. اين تكنولوژي مي‌تواند از انجام كارهاي تكراري و هدررفت زمان افراد جلوگيري كند. 

2. اكوسيستم‌هاي باز موفق‌ترند. سال‌ها، صنعت تبليغات براي مديريت و اجراي تبليغات آنلاين از بازاريابان تقاضاي ارتباطات چند جانبه با بيش از 40 تاجر را داشت. اين مانعي بزرگ براي سرمايه‌گذاري ديجيتال است؛ چراكه به جاي ارزش بيشتر، كار بيشتري براي سازمان‌ها و بازارياب‌ها توليد مي‌كند. چنين سيستم‌هاي بسته‌اي كه بازارياب‌ها را وادار به اتصال كارهاي جسته و گريخته‌ شركت‌ها مي‌كند درنهايت شكست خواهند خورد و تنها تعداد اندكي از اكوسيستم‌هاي بازي كه شركت‌ها از آنها استفاده مي‌كنند، توانايي پاسخگويي به سازمان‌ها را دارند. ما در سال 2014 تحكيم صنعت و افزايش بسترهايي را خواهيم ديد كه برنامه‌ريزي رسانه‌ها و خريد را براي همه گروه‌هاي درگير، بسيار ساده خواهد كرد.

 

3. تلفن همراه مي‌تواند محركي موثر براي فروش بازارياب‌ها شود. 2014 سالي خواهد بود كه در آن فروشندگان تقاضاي تبليغات چندگانه بدون نياز به دستگاه مخصوص مي‌كنند. رشد صفحه‌هاي نمايش توسط گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها پيشرفت بسياري كرده‌اند و توانايي تبليغات با چند صفحه نمايش را دارند. سازمان تبليغات ملي گزارش كرده است كه تا سال 2016 حدود 50 درصد تبليغات ديجيتال داراي چند صفحه نمايش خواهند بود. ما اكنون اين روند را در تجارت خود با حدود 45 درصد كل مشترياني كه داراي تبليغات با چند صفحه نمايش هستند، مشاهده مي‌كنيم. نوآوري‌ها و تكنولوژي‌هايي با قابليت‌هاي جديد و استفاده‌هاي نوين از داده‌ها كه به بازارياب‌ها در به‌دست آوردن تصويري از مشتري از ميان كل اين رسانه‌ها كمك مي‌كند، اين حركت را هدايت مي‌كند؛ چراكه نهايتا استراتژي استفاده از اين صفحات است كه منجر به بيشترين بازدهي براي بازاريابان مي‌شود.

 

 4. تبليغات سهم بيشتري از هزينه‌ها را نسبت به قبل به خود اختصاص مي‌دهد. سال 2014 سالي خواهد بود كه در آن تعداد زيادي از تبليغات اينترنتي مستقيما به معاملات سودآور منجر مي‌شود، پس تبليغ در وب‌ها رونق بسياري خواهد ‌يافت. با وارد شدن اتوماسيون به كار، فرصتي دوباره براي سازمان‌ها و بازارياب‌هايي كه خلاقيت بيشتري به خرج دهند ايجاد خواهد يافت. در اين حال فرصت براي صنعتي ايجاد خواهد شد كه كاري فراتر از بنرها و تبليغات ديواري داشته باشد. اين حرفه پيچيده‌‌تر از حرفه‌هاي قبل خواهد شد و كنترل آن هم راحت‌تر خواهد بود. 

 

5. همگرايي در عملكردها مي‌تواند منجر به ايجاد يك استراتژي شود. متخصصان تكنولوژي، كارگردانان خلاق هنر و تهيه‌‌كنندگان اين حرفه ديگر نمي‌توانند جدا از هم كار كنند. با داشتن اطلاعات بيشتر در مورد مصرف‌كننده كه اكنون بيش از هر زمان ديگري در دسترس است، بازاريابي، پردازش داده‌ها و مهارت‌هاي تكنولوژي بايد با هم هماهنگ شوند، چنانچه اين همگرايي سرعت يابد، تجارت‌هاي جامع و يكپارچه‌‌تري ظاهر خواهد شد و رقابت‌ها با كيفيت‌تر مي‌شوند.

 

بدون‌شك اين تغييرات بزرگ در صنعت منجر به شفاف‌تر شدن روابط بين برندهاي معروف و مشتريان شده و قيمت كالاها بر اساس ارزش‌هاي واقعي آنها تعيين مي‌شود.

منبع:Forbes  روزنامه دنياي اقتصاد