شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : انقلاب ويديويي روي تلفن همراه
یکشنبه، 24 آذر 1392 - 09:03 کد خبر:7933
در حالي كه كامپيوترهاي شخصي روميزي به تدريج كنار گذاشته مي‌شوند، كاربران سعي دارند با استفاده از ابزارهاي قابل حمل موبايلي مانند تبلت‌ها و موبايل‌هاي هوشمند خود را از محدوديت‌هاي نشستن پاي ميز كامپيوتر و نگاه كردن به صفحه مانيتور و كار با كيبورد و ماوس رها كنند. درست به همين دليل هم هست كه حالا تب تبلت و موبايل هوشمند در بازار بالا گرفته است و ميزان نفوذ آنها در ميان كاربران مختلف به سرعت افزايش پيدا مي‌كند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با اين اوصاف است كه حالا كاربران اغلب امور روزمره خودشان را با استفاده از اين ابزارهاي موبايلي هوشمند و قابل حمل انجام مي‌دهند. جديدترين آمار و تحقيقات موسسه BI Intelligence در اين مورد نشان مي‌دهد كه تماشاي فايل‌هاي ويديويي و فيلم از تلويزيون‌ها و كامپيوترهاي شخصي به صفحه نمايش موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها منتقل شده است و بيشترين سهم تماشاي فايل‌هاي ويديويي به اين ابزارهاي موبايلي اختصاص دارد. صنعت تلويزيون‌هاي كابلي و شبكه‌هاي تلويزيوني اشتراكي كه نيازمند پرداخت مبلغ اشتراك ماهانه هستند، ارايه‌كنندگان موسيقي، استوديوهاي فعال در هاليوود، شركت‌هاي بزرگ تكنولوژي و آگهي‌دهندگان بزرگ و مهم حالا اين روند را تهديدي جدي و بزرگ براي خودشان به حساب مي‌آورند و به همين دليل روند رشد تماشاي فيلم و ويديو را از طريق ابزارهاي موبايلي با دقت دنبال مي‌كنند. كارشناسان و تحليلگران صنعت فيلم و ويديو معتقدند كه به دنبال رشد چشم‌گير شبكه‌هاي پر سرعت انتقال اطلاعات 4G در كنار افزايش ميزان استفاده از صفحه نمايش‌هاي HD و با كيفيت در ابزارهاي موبايلي، تمايل كاربران به تماشاي ويديو از طريق تبلت و موبايل‌هاي هوشمند هم افزايش قابل توجهي پيدا كرده است. به اين ترتيب است كه تماشاي فيلم، فايل‌هاي ويديويي و برنامه‌هاي تلويزيوني از طريق اين ابزارهاي موبايلي به يك لذت متفاوت و منحصر به فرد تبديل شده است كه اغلب كاربران ابزارهاي موبايلي نمي‌خواهند خودشان را از آن محروم كنند. گزارش اخير موسسه تحقيقاتي BI Intelligence در اين مورد نشان مي‌دهد كه درست به همين دليل هم هست كه سرويس‌هاي پخش آنلاين ويديو مانند Netflix، Vevo و YouTube حالا طرفداران بيشتري پيدا كرده و بازار آنها رونق گرفته است. به اين ترتيب و با رشد استفاده از محتواهاي ويديويي روي موبايل‌هاي هوشمند و تبلت‌ها، توجه صنايع مختلفي به‌خصوص صنعت تبليغات آنلاين به اين موضوع حسابي جلب شده است و اين ويديوهاي آنلاين به تدريج به رسانه‌هاي پر طرفدار و پر مخاطبي تبديل خواهند شد كه ميزان تاثيرگذاري آنها را بيشتر مي‌كند. بر اساس اين گزارش، حدود 40 درصد از ترافيك وب سايت YouTube در حال حاضر از ابزارهاي موبايلي مي‌آيد. اين در حالي است كه اين رقم در سال گذشته ميلادي برابر 25 درصد و دو سال گذشته تنها 6 درصد بوده است. همچنين اين گزارش نشان مي‌دهد كه حدود 50 ميليون نفر در ايالات متحده آمريكا در حال حاضر در حال تماشاي فايل‌هاي ويديويي از طريق گوشي‌هاي موبايلشان هستند. به‌طور كلي 15 درصد از كل ساعت‌هاي مربوط به تماشاي ويديو در جهان مربوط به تماشاي اين محتوا از طريق تبلت‌ها و موبايل‌هاي هوشمند است. شبكه ويديويي Machinima پر مخاطب‌ترين شبكه وب‌سايت YouTube است. اين شبكه كه روي بازي‌هاي كامپيوتري متمركز شده است در حال حاضر 200 ميليون مخاطب در سرتاسر جهان دارد. اين در حالي است كه اين تعداد در سال گذشته ميلادي برابر 30 ميليون نفر بوده است. Netflix هم اولين بار با يك اپليكيشن ابتدا روي آي‌پد آمد؛ اپليكيشني كه تنها براي آي‌پد بود و نه موبايل‌هاي هوشمند. اين گزارش اخير نشان مي‌دهد كه 23 درصد از كل كاربران سرويس Netflix اعلام كرده‌اند كه آن را روي موبايل‌هاي هوشمند تماشا مي‌كنند و 15 درصد آنها به اين سرويس از طريق آي‌پد خودشان دسترسي دارند. جالب است بدانيد كه بر اساس آمار منتشر شده از سوي اين موسسه تحقيقاتي، يك سوم كل ترافيك اينترنت پر سرعت خانگي در آمريكا به تماشاي ويديوها از طريق Netflix اختصاص دارد. اپليكيشن موسيقي و ويديويي Vevo روي موبايل‌ها و تلويزيون‌هاي هوشمند امسال رشد 184 درصدي داشته است كه نيمي از آن مربوط به موبايل‌ها است.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد شماره 3089