شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روايت روزنامه‌ها از چگونگي نقض توافق ژنو توسط آمريكا/ منتقدان «توافق ژنو» منافع شخصي دارند!
شنبه، 23 آذر 1392 - 10:28 کد خبر:7906

وزارت خزانه‌داري آمريكا با صدور بيانيه‌اي 17 شركت ايراني و خارجي را به دليل نقض تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران در فهرست سياه قرار داد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روزنامه‌هاي كشور، در لابه‌لاي اخبار و مطالب توليدي خود، به نكات، اخبار و مفاهيمي اشاره مي‌كنند كه انتخاب و بازنشر آنها مي‌تواند مورد علاقه مخاطبان يك رسانه باشد. آنچه در ادامه مي‌خوانيد گزيده‌اي از مطالب امروز روزنامه‌هاي كشور به انتخاب خبرنگاران گروه سياسي مشرق است.

دست آمريكا بار ديگر رو شد باز هم اعتماد كنيم؟

كيهان نوشتعلي‌رغم اظهارات خوشبينانه برخي از مسئولان محترم كشورمان درباره توافقنامه ژنو و تصوير روشني كه از فضاي بعد از توافقنامه ترسيم مي‌كردند، اقدام اخير واشنگتن در اعمال تحريم‌هاي جديد را مي‌توان تير خلاص به اينگونه خوشبيني‌ها دانست.
توافق هسته‌اي ژنو در حالي به تاييد تيم ديپلماسي ايران و 5+1 رسيد كه به اعتقاد كارشناسان، متن اين توافقنامه 6 ماهه ابهامات فراواني داشته و جاي سوء استفاده‌هاي زيادي را براي طرف غربي باز مي‌گذاشت.
در حالي كه كيهان طي اين مدت بارها در يادداشت‌ها و گزارش‌هاي مستند خود نسبت به رويكرد كلاهبردارانه طرف غربي و سياه‌چاله‌هاي اين توافق موقت هشدار داده و نشان داده بود آمريكا غيرقابل اعتماد است؛ اتفاقات روزهاي اخير بار ديگر بر اين مواضع اصولي مهر تأييد زد.
هنوز چند ساعت از امضاي توافقنامه هسته‌اي در ژنو نگذشته بود كه مواضع عجيب و غريب مقامات كاخ سفيد در اين خصوص آغاز شد كه معروف‌ترين آنها انكار حق غني‌سازي ايران بود.
برخي از عناصر و جريانات داخلي- با انگيزه‌هاي متفاوت- علت اين مواضع چندگانه و صداهاي مختلف از درون آمريكا را مشكلات داخلي اين كشور و سياستي صرفاً شفاهي براي آرام كردن صهيونيست‌ها و عناصر افراطي عنوان كردند اما اقدام اخير وزارت خزانه‌داري آمريكا در تحريم 17 شركت ايراني و غير ايراني به بهانه كمك به برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي نشان داد آمريكايي‌ها حتي حاضر نيستند 6 ماه از اقدامات خصمانه عليه ايران خودداري كنند و اعتماد به چنين دولتي، چقدر بي‌جا و داراي عوارض است.
البته در واكنش به اين اقدام خصمانه آمريكايي‌ها، كارشناسان مذاكره‌كننده ايران در وين ميز مذاكره با تيم كارشناسي 5+1 را ترك كردند.
وزارت خزانه‌داري آمريكا با صدور بيانيه‌اي 17 شركت ايراني و خارجي را به دليل نقض تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران در فهرست سياه قرار داد.

 

روزنامه ايران: اتهام‌زني، امتياز‌گيري، بدهكاري‌ و صندوق‌هاي خالي ميراث دولت دهم است

روزنامه دولتي ايران نوشتميراث مانده از دولت يازدهم فقط بدهكاري‌ها و صندوق‌هاي خالي و انبوه تعهدات نيست. طي سال‌هاي گذشته اخلاق سياسي و قاعده بازي نيز به فراموشي سپرده شد و اتهام‌زني و امتياز‌گيري و رواج حرف‌هاي بي‌سند به اوج خود رسيد. اين روش سطحي چنان ريشه دوانده كه در برهه‌اي توانست جمع كثيري از روشنفكران و كارآزمودگان نظام جمهوري اسلامي ايران را به انزوا بكشاند اما داستان به اينجا ختم نشد. طيف وابسته به اين روش، بيش از پيش بر‌ساز ناكوك خود اصرار داشتند تا بتوانند صداي آري مردم به اعتدال را نشنوند. از اين رو دامنه بد اخلاقي‌هاي سياسي دامن دولت اميد و تدبير را هم گرفت. بيش از يك ماه از جلسه رأي اعتماد سيد رضا صالحي اميري وزير پيشنهادي ورزش و جوانان مي‌گذرد. جلسه‌اي كه در آن انواع و اقسام اتهامات از سوي برخي از نمايندگان متوجه او شد.


ادعاي جالب روزنامه آرمان روابط عمومي:
منتقدان توافق ژنو منافع شخصي و گروهي دارند
!
 

آرمان روابط عمومي نوشتخبرها وموضع‌گيري‌هاي مختلفي پس از مذاكرات ژنو شكل گرفت، عده‌اي همسو با دولت شادماني خود را آشكارا بيان نمودند، برخي در جهت منافع حزب يا گروه خود بر طبل بدگماني كوبيدند و آرامش نسبي كه دركشور هويدا شده بود را ناديده گرفتند، برخي نيز با تمسك به شعارهايي كه پايه و اساسي خود محورانه داشت، ساز و كار مذاكرات به زير سنبه پرزور خود بردند و تازيانه‌هاي سخت وسنگين اتهام را در بعد وسيعي بر سر ديپلماسي ظريف كوبيدند، نقادي‌هايي كه نشأت گرفته از به خطر افتادن منافع شخصي عده‌اي خاص بود جلوه‌گر شد.

در ادامه اين يادداشت آمده است: عده‌اي در كشور در انديشه دشمن‌سازي فرضي هستند، عزتمندي كشورشان را كه در توافقنامه ژنو به خوبي آشكار است را به منزله ذلت قلمداد مي‌نمايند وقتي شنيده مي‌شود پس از تفوق در مذاكرات هسته‌اي كه به حق ظريف وهمراهانش با جديت وپشتكار به اين توفيق تاريخي دست يافتند، 53 نفر از نمايندگان دست به قلم برده و وي را محكوم مي‌نمايند ودرخواست استيضاح او را مي‌كنند، نا خودآگاه نفس در سينه افرادي كه تنها به فكر رشد و تعالي كشورشان هستند، حبس مي‌شود.


پاسخي به نقض توافقنامه ژنو

محمدحسن آصفري عضو كميسيون امنيت ملي طي يادداشتي در روزنامه تهران امروز نوشت: بعد از توافقنامه هسته‌اي ژنو، انتظار از طرفين توافقنامه اين بود كه از دست زدن به هر نوع اقدامي كه اين توافقنامه را تضعيف كند يا با روح توافقنامه مخالف باشد، خودداري كنند. در اين راستا ايران گام اول را برداشت و به بازرسان آژانس اجازه داد تا از سايت هسته‌اي اراك بازرسي به‌عمل آورند. همچنين فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نسبت به گذشته كندتر شد كه اين موضوع مورد تاييد آژانس هم قرار گرفت

با اين حال طرف غربي بخصوص آمريكا هر روز به بهانه‌هاي جديد در صدد تضعيف توافقنامه بر آمده است. يكروز كنگره آمريكا تلاش مي‌كند تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران اعمال كند. روز ديگر سناتورها طرح جديد تحريم آماده مي‌كنند و در همان حال هم كاخ سفيد با برخي بازي‌هاي سياسي سعي دارد اينگونه وانمود كند كه مانع تصويب تحريم تازه عليه ايران شده است و در همان حال هم 19 شركت و فرد حقيقي در ايران و چند كشور ديگر به اين بهانه كه تحريم‌هاي قبلي آمريكا عليه ايران را نقض كرده‌اند، مورد تحريم دولت آمريكا قرار مي‌گيرند..به‌نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها با تصويب تحريم‌هاي جديد بر عليه ايران و به كار بردن ادبيات تهديد تلاش مي‌كنند از ايران در دور بعدي مذاكرات امتيازات بيشتري بگيرند،در حالي‌كه شاهد بوديم ايران تا به حال همراهي زيادي داشته است و اگر بحث حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي نبود مجلس ايران هم مي‌توانست و مي‌تواند محدوده همراهي تيم مذاكره ايران با گروه غربي را تعيين نمايد. با اين حال مجلس فعلا دست نگه داشته و منتظر اثبات يا عدم اثبات حسن نيت كشورهاي غربي عضو گروه 5+1 است

اقدام آمريكايي‌ها تنها نتيجه‌اي كه در برخواهد داشت به بن‌بست كشيدن روند مذاكرات خواهد بود آنها با اين كارشان مذاكرات را دچار چالش خواهند كرد.متاسفانه شاهد هستيم با وجوديكه مدت زمان خيلي كوتاهي از زمان توافق ژنو گذشته است اما طرف آمريكايي با اقدامات خود نشان داده است كه قابل اعتماد نيستند و با وجودي كه يكي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده آنها ايراني‌ها را به فريب‌كاري متهم كرده بود شاهديم اين طرف آمريكايي است كه با نقض تعهدات خود در ژنو فريبكاري كرده است.


 
درخواست اصلاح‌طلبان از سيدحسن خميني

آرمان روابط عمومي نوشتشنيده شد كه يك سايت خبري مدعي شد كه شماري از اصلاح‌طلبان از سيدحسن خميني درخواست كرده‌اند كه براي انتخابات مجلس خبرگان نامزد شود. مثلث‌آنلاين نوشت؛ «پس از اينكه اصلاح‌طلبان توانستند در ائتلاف با ميانه‌روها به بخشي از خواسته‌هاي خود در دولت يازدهم دست يابند اكنون به صورت جدي تصميم دارند كه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان به صورت فعالانه وارد عمل شوند

در همين راستا برخي چهره‌هاي با سابقه اصلاح‌طلب از حاج سيد حسن آقاي خميني كه سالياني را در قم به تحصيل علوم حوزوي پرداخته خواسته‌اند خود را براي انتخابات خبرگان رهبري نامزد كند. آنها حتي به وي توصيه كرده‌اند در صورتي كه شوراي نگهبان خواستار حضورش در آزمون علمي اجتهاد شد او در اين آزمون هم شركت كند تا مانعي براي نامزدي‌اش در انتخابات ايجاد نشود. گفتني است توليت حرم امام (ره) تاكنون پاسخي به اين درخواست اصلاح‌طلبان نداده است. »

رفع حصر ارتباطي به رييس‌جمهوري ندارد
روزنامه شرق نوشت: «سيدحسين نقوي» سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه «فتنه ۸۸ قابل بخشش و گذشت نيست»، گفت: «رفع حصر فتنه‌گران ارتباطي به رييس‌جمهور ندارد و سوءتفاهم‌خواندن فتنه ۸۸ موجب شرمندگي است.» «اسماعيل كوثري» نماينده تهران نيز در مورد حوادث پس از انتخابات 88، با بيان اينكه «رفع حصر سران فتنه به رييس‌جمهور مربوط نمي‌شود»، گفت: «موضوع رفع حصر و آزادكردن زندانيان به قوه قضاييه و شورايعالي امنيت ملي كشور باز مي‌گردد


چرايي نياز آمريكا به مذاكره

روزنامه كيهان نوشتآمريكا بشدت از اينكه ايران ميز مذاكره را ترك گويد، نگران است و از اين رو مي‌توان در لابلاي خط و نشان كشيدن‌ها و شرط‌گذاري‌هايش، نگراني آن از قطع گفتگو و بازگشت ايران به شرايط پيش از مذاكرات و توافقات اخير ژنو را ديد. به اين عبارت‌هاي جان كري وزير امور خارجه آمريكا كه در جلسه استماع كنگره بيان شده است، توجه كنيد: «نقض توافق ژنو توسط ايران، واكنش نظامي آمريكا را در پي دارد»، «ما در يك دو راهي قرار داريم يا ديپلماسي يا ادامه خصومت و احتمالاً درگيري». يك نشريه آمريكايي - پليتيكو- دو روز پيش نوشت وزير خزانه‌داري آمريكا براي قانع كردن مجلس سنا به عدم تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران با نمايندگان آن گفت‌وگو مي‌كند. پليتيكو در ادامه نوشت: «عدم تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران پيروزي بزرگي براي اوباماست». با اين عبارات مي‌توان فهميد كه هيأت حاكمه آمريكا با هر اقدامي كه ايران را به شرايط قبل از مذاكرات و موافقت‌نامه اخير برگرداند، بشدت مخالفند البته اين به معناي پايبندي آمريكا به تعهداتش نيست كما اينكه اظهارات مقامات ارشد دولت آمريكا از عدم پايبندي حكايت مي‌كنند.
آمريكايي‌ها معتقدند توافق ژنو يك فرصت استثنايي براي كنترل ايران در اختيار واشنگتن قرار داده و مي‌تواند مبناي محكمي براي وادار كردن ايران به امتيازدهي در ساير پرونده‌ها باشد.

تيم مذاكره‌كننده ايران بايد از فضاي خوش‌بيني كنوني خارج شود و بداند كه اصولا بحث هسته‌اي ايران در هر دو شكل مورد بحث غرب، يك موضوع حاشيه‌اي است البته موضوعي كه با همه حاشيه‌اي بودن يك شاخص براي ارزيابي قدرت ايران در دفاع از استقلال، هويت و حقوق خود است، مسئله اصلي غرب، «قدرت» ايران است كه توانايي هسته‌اي با همه اهميت آن يك نقطه در اين قدرت استتوانايي ايران در مديريت تحولات منطقه و شكل‌دهي به يك قدرت بزرگ منطقه‌اي و بين‌المللي نقطه كانوني و اصلي «قدرت» ايران است و از اين روست كه در بحبوحه بحث مذاكرات مقدماتي ژنو، جان‌كري پاي بحث سوريه و حزب‌الله را به ميان كشيد و كاهش تحريم‌ها را منوط به كوتاه آمدن ايران در اين قبيل پرونده‌ها كرد.

 

منبع: مشرق