شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، چيسا كين، عادل ميرشاهي- وقتي شركت يا نام يا شهرت شما با پيامي منفي در خطر قرار مي گيرد، پاسخگويي سريع حياتي است. وبلاگ نويسي يكي از مهمترين ابزارهايي كه در اختيار واحد روابط عمومي قرار دارد.
اصطلاح «وبلاگ» در سال 1997 مطرح شد و در مي 1999 به صورت واژه «بلاگ» درآمد. خلاصه اينكه يك مجله شخصي و يا ابزار گزارش دهي خبري، را وبلاگ مي گويند. وبلاگ نويسي محبوب ترين ابزار ارائه پيام ها در فضاي عمومي اينترنت با سرعت بالا تلقي مي شود. در اين نوشته مي خواهيم به برخي از دلايلي كه وبلاگ نويستي مي تواند براي مديريت شهرت آنلاين كارايي داشته باشد، بپردازيم:
• يك يادداشت وبلاگ در عرض چند دقيقه مي تواند توسط اسپايدر هاي موتورهاي جستجو شناسايي شده و به سرعت نشان داده شود. بدين صورت پيام شركت شما در سايت و وبلاگتان ديده مي شود. در حالي كه به دليل روزآمد كند وبسايت هاي سازماني، حضور اسپايدرهاي موتورهاي جستجو در سايت ها بسيار كند انجام مي شود و براي انتقال پيام ها به زمان زيادي نياز است. ارزش داشتن يك وبلاگ به سرعت بالاي فهرست شدن آن بر مبناي كلمات كليدي در موتورهاي جستجو است. كه منجر به نمايه شدن سريعتر و بيشتر محتواي مورد نظر شركت شده و نهايتا شناخت افراد از سايت شما بيشتر و بهتر صورت مي پذيرد. (اين مساله بستگي به آشنايي توليد كننده محتوا به اصول سئو پي آر دارد.) همچنين از آنجا كه وبسايت رسمي سازمان معمولا دير به دير روزآمد مي شود، اسپايدرها ديرتر آن را نمايه مي كنند و امكان دارد زماني خبر شما در موتور جستجو نمايه شود كه ارزش خبري آن ديگر وجود نداشته باشد.
• يك وبلاگ به راحتي قابل طراحي است و به طور دائم يا موقت مي توان از آن استفاده كرد. اين اجازه مي دهد كه يك شركت براي پاسخگويي به بحران، وبلاگي را ايجاد كرده و با عبور از شرايط آن را حذف كند. يا يك سامانه كمكي براي ارائه نقطه نظرات خود داشته باشد كه بتواند از طريق آن پيام هايش را با مخاطبان بيشتري در ميان بگذارد. كنترل كلمه كليدي حضور در فضاي وب است.
• مكانيسم وبلاگ يك محيط تعاملي به وجود مي آورد. اگر شركت بخش دريافت پيام ها را براي مخاطبان باز بگذارد، بيننده مي تواند يك كامنت مرتبط براي محتوا ارسال كند. زيبايي وبلاگ اين است كه شركت مي تواند پيام ها را پيش از انتشار مديريت و بررسي كند. بازهم، اين عامل كنترل در حفظ ارتباط با بازديدكنندگان با ارزش است. اطلاعات موهن و يا بي ربط مي تواند بلاك شوند و اطلاعاتي كه مورد نياز هستند، اجازه پخش پيدا كنند.
• با توحه به پيچيدگي اكثر وبسايت ها، اغلب شركت نمي تواند از طريق وبسايت پاسخ سريعي به مسائل بدهد. چراكه لايه هاي فني زيادي در ارائه اطلاعات دخيل هستند [امروزه با به كارگيري سيستم هاي مديريت محتوا در وبسايت (CMS) كار با آن بسيار راحت شده است و در عمل تفاوت زيادي با وبلاگ ندارد- مترجم] يك بلاگ مي تواند ضمن حفظ منافع شركت مطالبي را در قالب آموزش بيان كند. لطفا توجه داشته باشيد كه اگر مديريت شهرت دليل وجود اين وبلاگ است، بايد محتوا به دقت توليد و قبل از ارسال بررسي شود.
• از آنجا كه ارسال يادداشت در وبلاگ بيش از وبسايت رخ مي دهد، سيگنال هاي بيشتري براي اسپايدرهاي موتورهاي جستجو ارسال مي شود. بنابراين آنها خيلي بيشتر از سايت به وبلاگ سر مي زنند و در نتيجه اخبار وبلاگ بيشتر و زودتر از اخبار سايت نمايه سازي شده و در موتورهاي جستجو نمايش داده مي شود. اين مساله مي تواند مزيتي براي دريافت كننده پيام شما باشد كه مي تواند پيش از دريافت خبر منفي، اخبار صحيح شما را در مورد آن واقعه يا رويداد دريافت كند و همچنين سبب افزايش آگهي نسبت به افزايش رقابت در كسب و كار شود.
• لطفا توجه داشته باشيد كه وبلاگ نويسي هرگز جاي وبسايت را نمي گيرد اما در كنار وبسايت باعث ايجاد يك حضور آنلاين در فضاي اينترنت مي شود. هنوز هم توصيه مي شود كه شركت ها سايتي مركزي براي ارائه محصولات و خدمات خود به مشتريان داشته باشند. از وبلاگ نيز مي توان به عنوان باشگاه طرفداران ياد كرد كه بازديدكنندگاني را به سوي وبسايت شما ارسال مي كند. ارزش انجام كمي كار اضافي براي پشتيباني از وبلاگ در افزايش ترافيك، مقابله با مسائل منفي، و موقعيت هاي اضافي براي مشاهده شدن در صفحه نتايج موتورهاي جستجو ديده مي شود. با انجام اين كار مي تواند از عوامل منفي كه شهرت آنلاين شما را به خطر مي اندازند در زمان كوتاهي جلوگيري كنيد.
منبع: http://www.computergoddess.com/
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)