شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «روابط‌عمومي» در «دولت مردم داران»
یکشنبه، 17 آذر 1392 - 10:22 کد خبر:7775
با استقرار دولت اعتدال‌گراي يازدهم، اميد در جامعه براي تغيير و بهبود اوضاع، موج مي‌زند. عطش تحول‌خواهي و تغييرطلبي، جامعه را فرا گرفته و هر كجا اعمال تغيير با ركود و كندي روبرو شده، با اعتراض و واكنش‌هاي مردمي روبرو شده و شعارها و برنامه‌هاي رييس جمهور محترم به دست اندركاران يادآوري مي‌شود.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با استقرار دولت اعتدال‌گراي يازدهم، اميد در جامعه براي تغيير و بهبود اوضاع، موج مي‌زند. عطش تحول‌خواهي و تغييرطلبي، جامعه را فرا گرفته و هر كجا اعمال تغيير با ركود و كندي روبرو شده، با اعتراض و واكنش‌هاي مردمي روبرو شده و شعارها و برنامه‌هاي رييس جمهور محترم به دست اندركاران يادآوري مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني نيز بر عزم خود براي محقق ساختن شعارهاي انتخاباتي و برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد پاي مي‌فشرد و بر سخنان مهم خود در مراسم تحليف و تنفيذ تاكيد مي‌كند.

تاكيد بر اينكه «دولت تدبير و اميد، رعايت قانون، رعايت حقوق و آزادي‌هاي همه شهروندان و پاسخگويي به جامعه و مديريت علمي تاكيد خواهد داشت. مردم تغيير، تحول و تعالي را مي‌خواهند. مردم مي‌خواهند از فقر و تبعيض به دور باشند، مردم مي‌خواهند حرمت و كرامت داشته باشند، مردم مي‌خواهند در فضايي آرام، معنوي و عقلاني زندگي كنند».

رييس دولت يازدهم با يادآوري اين نكته كه «همگي بايد قدر اين فرصت را بدانيم، سرگرم حاشيه‌ها نشويم و هدف را گم نكنيم» بر اين مهم تاكيد مي‌كند كه « ما بايد به مردم اعتماد كنيم و با آنها صادقانه سخن گوييم» و « شفافيت كليد گشودن باب اعتماد است».

«روحاني»، در سخنان مهم خود با آگاهي از آسيب‌هاي معضلات ۸سال اخير بر اين باور است كه «تشكيل دولت راستگويان، امانتداران، اخلاق مداران و مردم داران نزديك ترين مسير براي پيروي از پيامبر رحمت است».

با تشكيل دولت راستگويان، امانتداران و مردم‌داران، بايد ساز و كارهاي لازم را براي تحقق اين شعارها و آرمان‌ها نيز فراهم كرد و يكي از ساز و كارهاي مهم، استقرار و شكل‌گيري «روابط‌عمومي‌هاي مردم دار و مردم مدار» با رويكرد علمي است. لذا در دولت مردم‌داران، براي استقرار و شكل‌گيري روابط‌عمومي‌هاي مردم دار و مردم‌مدار، توجه به چند بعد ضروري است:

شايستگي مديران روابط عمومي
مديران روابط عمومي بايد شايسته ترين‌ مديران باشند و افزون بر دانش و بينش تخصصي ارتباطات، متانت، مهارت و توانايي تصميم‌گيري، برنامه‌ريزي، سازماندهي و كنترل را داشته باشند.

اين ويژگي، مديران روابط عمومي را قادر خواهد ساخت تا به خوبي ضمن شناخت و آگاهي از واقعيت‌ها، و تدارك برنامه‌ي جامع و كامل براي روابط عمومي، بتوانند با ارتباط و تعامل با دستگاه ها و رسانه‌ها و كاركنان و ساير مديران، اهداف و برنامه‌هاي سازمان را تا تحقق كامل حمايت و پشتيباني كنند.

بي‌ترديد در اين عصر، تقويت عنصر دانايي در سطوح مختلف روابط‌عمومي‌ها به ويژه سطوح مديريتي و سرپرستي، آن‌ها را براي ايفاي مسئوليت‌هاي خويش توانا مي‌سازد.

تقويت اميد در جامعه، با روي آوردن به عقلانيت و به كار گماردن مديراني مدبر و اعتدال‌گرا و متخصص در روابط‌عمومي‌ها ميسر است، مديران مردم‌گرايي كه در كمال صداقت و درستي، شفافيت را در جامعه رواج دهند و اعتماد عمومي، اين عظيم‌ترين سرمايه‌ي اجتماعي را در پهنه‌ي گيتي بگسترانند، كه كليد اعتماد عمومي، شفافيت و صداقت با مردم است.

اولويت مردم مداري بر بوق تبليغاتي بودن
مهم‌ترين رسالت و وظيفه‌ي روابط عمومي، شناخت نيازها، مشكلات، موانع و گرفتاري‌هاي مردم، اين ولي نعمتان جامعه است، بنابر اين در دولت «تدبير و اميد» كه رييس دولت، آن را دولت «مردم‌داران» مي‌خواند، اولويتي بالاتر و فوري‌تر از مردم‌داري و مردم مداري نيست.

روابط‌عمومي دستگاه‌هاي اجرايي و به ويژه خدمت‌رسان در اين دوره بايد به شدت از اين‌كه صرفا بوق تبليغاتي مدير سازمان باشند پرهيز كنند، شهروندان را ولي نعمت خود دانسته و مردم‌مداري را جايگزين مديرمداري كنند.

براي اين منظور روابط‌عمومي‌ها بايد همت كنند و اجزاي دستگاه‌هاي اجرايي، به ويژه دستگاه هايي كه خدمات وسيع و گسترده‌اي دارند را پاسخگو ساخته و مشكلات و نيازهاي نوشونده‌ي مردم را به طور مستمر شناسايي كرده و با شناخت كاستي‌هاي خدمت‌رساني، دستگاه‌هاي اجرايي را براي خدمات كارآ و اثربخش راهنمايي نمايند.

براي اين منظور يكي از اقدامات حساس و ضروري، تعامل مناسب با رسانه‌هاست كه نبايد مورد غفلت واقع شود. در صورت شكل‌گيري رابطه‌ي دوسويه و اثربخش مبتني بر اخلاق، صداقت و احترام متقابل ميان روابط‌عمومي‌ها و رسانه‌ها به عنوان ميانجي افكار عمومي، روابط‌عمومي قادر خواهد بود ضمن ايجاد ارتباط با افكار عمومي و تشريح اهداف و برنامه‌هاي سازمان، از بروز شايعه، ابهام و خلل در افكار عمومي پيشكيري كرده و در صورت بروز ، به موقع نسبت به ترميم افكار عمومي اقدام نمايد. همچنين چشم بيدار رسانه‌ها همواره ناظري دلسوز براي جامعه خواهد بود تا با رصد كردن عملكرد خدمتگزاران و انتظارات و بازخوردهاي مردم، ضمن بيان عملكرد خدمتگزاران، كاستي‌هاي فرايندهاي خدمتگزاري را به مسئولان گوشزد نمايد.


روش‌ها و ساز و كارهاي مناسب اجرايي روابط عمومي
مديران كارآمد و شايسته‌ي روابط‌عمومي كه مردم داري و مردم مداري را وجهه‌ي همت خويش ساخته‌اند، تنها در صورتي خواهند توانست به اهداف و رسالت‌هاي روابط عمومي دست بيابند كه از ساز و كارهاي مناسب بهره‌مند و برخوردار باشند و روش‌هاي پسنديده، كارآمد و اثربخشي را براي ايفاي مسئوليت‌هاي خويش به كار ببرند.

اصلاح و بهبود ساختاري روابط‌عمومي‌ها، بهره‌مندي از بينش، دانش، فنون و مهارت‌هاي نخبگان و مشاوره‌هاي تخصصي و آموزش‌هاي حرفه‌اي و تخصصي، به كارگيري پژوهش و تحقيق، فناوري‌هاي ارتباطي نو، كاربست عنصر خلاقيت و نوآوري، تعامل شايسته با رسانه‌ها، همچنين بهره‌مندي از تجارب مفيد و ايجاد بانك ايده و حافظه‌ي سازماني براي روابط‌عمومي‌ها، و .... از جمله ساز و كارهايي است كه مي‌تواند زمينه‌هاي پيشرفت و اعتلاي هنر هشتم را فراهم سازد.

همچنين باز كردن ميدان براي سازمان‌هاي مردم نهاد روابط‌عمومي، و بهره‌مندي از خرد جمعي فعالان و صاحبنظران روابط‌عمومي، از ديگر زمينه‌ها و اقداماتي است كه مي‌تواند به اعتلا و پيشرفت و حركت رو به جلوي روابط‌عمومي كمك شاياني نمايد.

فراموش نبايد كرد كه روابط‌عمومي، جايگاهي براي اغوا و نفوذگري، برگزاري سمينارهاي رنگارنگ و ناكارآ و بي‌خاصيت و بنگاه نصب پلاكارد و ماشين تبليغ و بوقچي‌گري مدير نيست، بلكه جايگاهي والا براي انديشه‌ورزي، عمل‌گرايي، خدمت‌رساني و رويكرد علمي و مردم‌مدارانه مبتني بر پژوهش و برنامه‌ريزي است كه اين عرصه‌ي خدمت‌رساني را از يك سو به مأمن و پناهگاهي مطمئن و كارآمد و اثربخش براي مردم و دفاع جانانه از خواست‌هاي به‌حق آنان تبديل مي‌كند و از سوي ديگر با روش‌هايي مبتني بر صداقت، به دفاع از اعتبار، هويت، بقا، پيشرفت و تعالي سازمان برمي‌خيزد.

طراحي و استقرار نظام ارزيابي‌عملكرد، نظام تشويق و تنبيه، نظام پاسخگويي، نظام شايسته‌سالاري(انتخاب و انتصاب) و ... از سوي نهادها و دستگاه‌هاي بالاسري، از ديگر مكانيزم‌ها و روش‌هايي است كه براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب شكوهمند اسلامي و اهداف و شعارها و برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد، و تحقق رسالت‌ها و ايفاي وظايف و مسئوليت‌هاي روابط‌عمومي، ضرورت آن كاملا محسوس و ملموس است.

استانداران در صف مقدم همراهي
تصور شكل‌گيري اعتماد عمومي، دستگاه‌هاي پاسخگو، تحول و تعالي در دستگاه هاي اجرايي، بدون همراهي و همرايي و همداستاني و مشاركت فعال مديران دستگاه‌ها با روابط‌عمومي، تصوري دور از واقعيت است.

بي‌ترديد شكل‌گيري «دولت مردم‌داران» كه مورد تاكيد رييس جمهور محترم قرار گرفته، بدون پيشتازي مديران دستگاه‌ها در مردم‌داري و مردم‌مداري امكان‌پذير نيست و به نظر مي‌رسد چنانچه عزم جدي براي تحقق اهداف و برنامه‌هاي دولت تدبير و اميد و عملياتي شدن شعارهاي آن وجود دارد، استانداران بايد مسير مردم‌داري، در صف مقدم همراهي و پشتيباني روابط‌عمومي‌هاي مردم مدار قرار گيرند و با مكانيزم‌هاي نظارتي و حمايتي موثر، مديران دستگاه‌ّهاي اجرايي را براي تقويت و همراهي روابط‌عمومي‌ها در اين مسير، ترغيب ، تشويق و ملزم نمايند.