شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- وال مارت با نام كامل شركت وال مارت استورز يكي از بزرگترين خرده فروشان جهان محسوب مي شود كه دفتر مركزي آن در بنتون ويل، آركانزاس قرار دارد. وال مارت در سال 1962 توسط "سام والتون" در راجرز، آركانزاس تاسيس شد و رشد اوليه خود را در مناطق روستايي متمركز كرده بود. بر همين اساس، اين شركت از رقابت مستقيم با خرده فروشان بزرگي مانند سيرز و كي مارت پرهيز كرد.
به گزارش گروه بين الملل پول نيوز، همانگونه كه فعاليت هاي وال مارت رشد مي كرد، اين شركت قالب ها و روش هاي جديد خرده فروشي را توسعه داده و در دستور كار خود قرار داد كه از آن جمله مي توان به معرفي انبارهاي تخفيف كلوپ سام در سال 1983 و سوپرسنترهاي وال مارت در سال 1988 اشاره كرد.
طي يك دهه و با افتتاح تركيبي از خواربار فروشي و سوپرسنترها، وال مارت به يكي از بزرگترين خواربارفروشان آمريكا مبدل شد. با تاكيد بر توجه مشتري (به عنوان مثال، تبليغات پستي مستقيم)، كنترل هزينه ها (به عنوان مثال، واردات كم هزينه)، و بهره وري در شبكه هاي توزيع (به عنوان مثال، انبارداري منطقه اي)، وال مارت موفق شد تا در سال 1990 عنوان بزرگترين خرده فروش آمريكا را به خود اختصاص دهد.
يك سال بعد، وال مارت با افتتاح فروشگاه خود در مكزيك به بازارهاي بين المللي وارد شد و رشد اين شركت از طريق افتتاح فروشگاه هاي جديد و يا خريد خرده فروشان ديگر در كشورهايي مانند كانادا، چين، آلمان و انگليس ادامه يافت. با اين وجود، وال مارت پس از مرگ سام والتون در سال 1992 شاهد كاهش فروش سريع خود بود. اما در سال 1993 و با معرفي برند گريت وليو (Great Value) بار ديگر روند بهبود شرايط فروش خود را تجربه كرد.
طي سال هاي پس از مرگ سام والتون، وال مارت كمتر به صرفه جويي مالي پرداخته و براي تامين مالي راهبردهايي جديد خود مانند گروهي اضافي از سوپرسنترهاي وال مارت، وام هاي سنگيني دريافت كرد. خطرپذيري مالي وال مارت موفقيت آميز بود و در سال 1995 ميزان فروش اين شركت به دو برابر افزايش يافته و تا سال 1999 به بزرگترين كارفرماي خصوصي در جهان مبدل شد. روند رشد موفق وال مارت همچنان ادامه يافته و در سال 2001 مجموع فروش اين شركت از شركت هايي مانند اكسان موبيل نيز پيشي گرفت و وال مارت را به عنوان بزرگترين شركت جهان مطرح كرد.
البته رشد چشمگير وال مارت خالي از جنجال نبوده است. اين شركت به واسطه در اختيار گرفتن بازار خرده فروشي و وادار كردن كسب و كارهاي محلي براي خروج از بازار كه بسياري از آنها توانايي رقابت با شركتي به بزرگي وال مارت را نداشتند، مورد انتقاد بوده است. همچنين، اين شركت به واسطه ارائه دستمزدهاي پايين نيز از نوك پيكان انتقادات دور نبوده است. با اين وجود، شيوه هاي تجارت وال مارت به حدي موفقيت آميز و چشمگير بوده اند كه توسط بسياري از خرده فروشان ديگر تقليد شده اند.
وال مارت بر اساس اين ايده سام والتون كه ارائه قيمت هاي پايين و خدمات خوب به مشتري موجب شكل گيري كسب و كاري موفق مي شود، تاسيس شد. اين در شرايطي بود كه موفقيت هاي وال مارت حتي از سطح انتظارات سام والتون نيز فراتر رفت. تعهد بي چون و چراي والتون در ارائه خدمات مناسب و ارزش هايي كه به اشخاص، كسب و كارها و در مجموع كشور آمريكا در كسب موفقيت بخشيد، دريافت نشان آزادي از سوي "جورج بوش"، رئيس جمهور وقت آمريكا در سال 1992، را براي وي به همراه داشت
به گفته سام والتون، اگر ما در كنار هم به كار بپردازيم، هزينه هاي زندگي را براي هر نفر كاهش خواهيم داد. ما فرصتي را به جهان خواهيم داد تا صرفه جويي و داشتن زندگي بهتر را شاهد باشد. امروزه، بيش از 245 ميليون مشتري و كارمند در هفته از 11 هزار فروشگاه وال مارت در 27 كشور جهان و وب سايت هاي تجارت الكترونيك آن در 10 كشور بازديد مي كنند.
پولنيوز
مازيار دانيالي