شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب الكترونيك گفتمانهاي رسانه: تحليل متون رسانه تازهترين انتشار دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها نوشته دونالد ماتسون و ترجمه عبدالحسين كلانتري و بهزاد احمدي در پايگاه اطلاعرساني اين دفتر براي بار نخست در اختيار علاقهمندان قرار گرفته است. اين كتاب نسخه چاپي ندارد.
به گزارش روابط عمومي دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها گفتمانهاي رسانه: تحليل متون رسانه در 313 صفحه ترجمه، تنظيم و رايگان در دسترس قرار گرفته است.
بنا بر نظر نويسنده گفتمان كتاب پيش رو در صدد است طيفي از ديدگاهها را معرفي كند. پاسخهاي يك تحليلگر گفتمان به رسانهها هم پاسخهاي شخصي هستند كه سعي دارد الگوها و نظامها را فراتر از پاسخ و علاقة شخصي مشاهده كند و هم پاسخهاي كسي كه در همان فرهنگ زندگي ميكند و متكي به همان منابع زباني است. اين كتاب تأكيدي ويژه بر دانش انتقادي دارد.
ساختار كتاب با انديشه بهرهگيري از گفتمانهايي چينش شده است كه بر اساس آنها طبق نظر مولف بتواند تحليل مشروح زبان، به ويژه موارد كاربرد آن را با تحليل ساختار اجتماعي و كاركرد فرهنگي تركيب كند. هم چنين اصطلاحات و مفاهيم كليدي در بخش واژه نامه گردآوري شدهاند.
اين كتاب در 8 فصل همراه با يك مقدمه تنظيم شده است و فصل نخست ، با تحليل لغات يا واژگان قاموسي آغاز ميشود و نيز اين كه چگونه معنايي را ميسازند كه در راستاي منافع سياسي و فرهنگي خاصي عمل ميكند. براي اين كار هم نگاهي بر زبان خبر و به ويژه اخبار مربوط به جرم مياندازد. آخر فصل نيز با يك مطالعة موردي نه تنها به ماهيت متعارف لغات اخبار و متون رسانهاي بلكه هم چنين به قدرت بلاغي براي به كارگرفتن اين عرفها به شيوهاي كه فروش بيشتري داشته باشند، اشاره دارد.
فصل دوم، راجع به تحليل بينامتني است كه با استفاده از تبليغات به عنوان موضوع بررسي، در پي كند و كاو در چگونگي كمك گرفتن متون از متون قبل از خود است. اين فصل به ويژه به شيوهاي ميپردازد كه انواع رسانهها در تلاش براي دستيابي به امتيازي رقابتي، خود را از طريق بينا متنهايشان وارد فرهنگ ميكنند؛ و براي اين كار از تبليغات نوشابهاي رژيمي استفاده ميكند تا كند و كاوي بكند در اين كه چگونه تبليغات در متون خود را جا مياندازند.
فصل سوم، با استفاده از تحليل تعدي گفتمان مجلات تبليغاتي زنان و مردان را تجزيه و تحليل ميكند. اين فصل نشان ميدهد كه چگونه، در شرح اين كه چه كسي در فرايندهاي تك تك بندها بازنمايي ميشود، جايگاههاي هويت مصرفگرا و به شدت جنسيتي براي خوانندگان زن و مرد طرحريزي شده است.
فصل چهارم ، در مورد نقش روايت در گفتمان بحث ميكند و نشان ميدهد چگونه اين درك قوي از جهان با ديگر اشكالِ ”پيوستگي“ ارتباط متقابل دارد
فصل پنجم، با بحث راجع به بُعد ديداري تلويزيون واقعيت، در تحليل گفتمان رسانه هاي ديداري كند و كاو ميكند. استدلال اين است كه تلويزيون با واقعيت بيشتر به مشاهدة افراد تحت مشاهده ميپردازد، سپس از تحليل گفتمان ديداري براي آشكار نمودن تلويزيون معاصر بهره ميگيرد.
فصل ششم، ”تحليل مكالمه “؛ به معناي بررسي جزييات آشكار كردن لايههاي گفت و گو را به منظور كند و كاو در توزيع قدرت در مصاحبههاي تلويزيوني و راديويي به بحث ميگذارد.
فصل هفتم، با بهره گيري از تفسيرهاي ورزشي پخش شده، از نظرية ”شناخت اجتماعي “ استفاده ميكند تا نشان دهد، به رغم سالها مبارزه، تعصب قومي هنوز در گفت و گوهاي ورزشي به وفور يافت ميشود.
فصل هشتم، گفتمان موجود در اينترنت را با توجه به ”تعاملي بودنش “ تحليل مي كند. اين فصل از تفكر تحليل گفتماني در مورد ايجاد رابطه بين افراد توسط زبان، بهره ميگيرد تا در مورد ميزان متفاوت بودن اين به اصطلاح ”رسانه هاي نوين “ كاوشي كرده باشد. به ويژه استدلال ميكند كه ارتباط بين گزارشگر و مردم و اصحاب مطبوعات و ژورناليسم پخش شده در اينترنت از نو تعريف ميشوند. بحث بر وبلاگها تمركز ميكند.
دانلود كتاب گفتمانهاي رسانه: تحليل متون رسانه