شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سئو پي آر؛ سلاحي موثر در جنگ نرم
سه شنبه، 5 آذر 1392 - 14:15 کد خبر:7426
سئو پي آر با برگزاري رنكينگ كلمات كليدي اين اجازه را به روابط عمومي مي دهد كه محتوايش توسط افرادي مربوط نشان داده شود. اين بدان معناست كه ما در جنگ نرم نيازي به فيلترينگ نداريم. بلكه چنانچه بتوانيم با بهره گيري از استراتژي هاي توليد محتوا توسط سايت هايي كه امروز به نسبت بسيار محدودند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  جنگ نرم يكي از مباحث روز كشور است. شرايطي كه پس از انقلاب شكوهمند اسلامي با تهاجم فرهنگي شروع شده و امروز شاهد جنگ نرم براي انهدام داشته هاي فرهنگي و زوال فرهنگي كشور هستيم. در اين نوشتار برآنيم تا با بيان تعريف و ويژگي ها و ابزارهاي جنگ نرم، سئو پي آر را به عنوان يكي از سلاح هاي موثر در برابر توطئه هاي دشمنان نظام و انقلاب معرفي كرده و به طور مختصر، نحوه استفاده از سئو پي آر را به عنوان ابزاري جهت دفاع در برابر هجمه هاي دشمنان نظام و انقلاب معرفي كنيم.


• جنگ نرم چيست ؟
هدف جنگ نرم تضعيف ثبات و امنيت اجتماعي، فرهنگي بوده و دوره آن بلند مدت است؛ از اين‌رو مي‌توان تهديد يا براندازي نرم را تلاش دشمن جهت تسلط كامل در ابعاد گوناگون بر يك جامعه دانست كه اين تسلط با زدودن الگوهاي رفتاري و هنجارهاي ارزشي جامعه مورد تهاجم و جايگزيني الگوها و ارزش هاي جامعه مهاجم محقق مي‌گردد. در اين نوع تهديد و جنگ، كشور مهاجم بدون خونريزي و با طي كردن پروسه زماني آرام و بدون نياز به نيروهاي نظامي بلكه با استفاده از استحاله فكري و فرهنگي يك جامعه، سلطه همه جانبه خود را بر آن جامعه تحميل كرده و با روش نرم افزاري حساب شده آنان را مطيع خود مي گرداند، در يك كلام مي‌توان جنگ نرم را اينگونه تعريف نمود: اجراي برنامه اي حساب شده، مسالمت آميز و دراز مدت براي نفوذ در اركان سياسي/اجتماعي يك نظام به منظور تغيير سيستم سياسي يك كشور با ايجاد تغيير و تحول اساسي در باورهاي اساسي و اصلي آن ها به نفع خود.

 

امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با يك جنگ عظيمى مواجه است. در اين جنگ نرم، جوانان دانشجو، افسران جوان اين جبه اند. بنابر اين بيشتر سرمايه گذاري دشمنان براي انحراف ذهن جوانان و تلقين باور هاي غلط در وجود آنهاست . نمونه اي از اين باور هاي غلط را ذكر مي كنيم:


1 - آزادي هاي شما توسط دين اسلام گرفته شده است.
2 - وضعيت اقتصادي و جايگاه سياسي كشور متزلزل است.
3 - كشور در ناامني به سر مي برد.
4 - فرهنگ ايراني بخاطر دين عقب مانده است.
5 - مد، لباس و مدل هاي موي غربي را امتحان كنيد.
6 - حكومت بي كفايت است و توانايي اداره ي كشور را ندارد.
7 - اروپايي ها و غربي ها از ما بهتر مي فهمند، از فرهنگ و آداب آنها پيروي كنيد.
8 - تا كي بايد در مقابل آمريكا ايستاد؟ تسليم شويم تا خوشبخت شويم. ( استقلال زير سايه ي آمريكا)
9 - بازي هاي جديد را امتحان كنيد ( سبب ايجاد حس خشونت،تحريك غريزه ي جنسي ، دوري از اسلام ، و... كه به طور غير مستقيم بر ضمير ناخودآگاه فرد اثر مي گذارد )
10- سبك جديد موسيقي ها را گوش دهيد و آرامش پيدا كنيد ( در صورتي كه براي روح انسان گوش دادن به اين نوع موسيقي ها خطرناك است)


• ابزار و اهداف جنگ نرم
با توجه به تعريفي كه از جنگ نرم صورت پذيرفت مي توان ابزارهاي اين جنگ را بسيار ساده و كم هزينه دانست كه اين سادگي در عين حال بسيار پيچيده و كاربردي تر از جنگ سخت است چرا كه نياز به لشگركشي و مقاومت هاي فيزيكي ندارد، بلكه با تصرف فكر، انديشه و اراده يك جامعه و نفوذ آرام در لايه هاي فكري آن جامعه صورت مي‌پذيرد. به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي: «جنگ نرم يعني جنگ بوسيله ابزارهاي فرهنگي به وسيله نفوذ به وسيله دروغ به وسيله شايعه پراكني با ابزارهاي پيشرفته اي كه امروز وجود دارد ابزارهاي ارتباطي كه ۱۰ سال قبل و ۱۵ سال قبل و ۳۰ سال قبل نبود امروز گشترش پيدا كرده جنگ نرم يعني ايجاد ترديد در دل‌ها و ذهن‌هاي مردم» ابزارهاي گوناگوني جهت اجراي اين تهديد وجود دارد كه شامل: ابزارهاي تبليغات، رسانه، احزاب، شبهه پراكني، تريبون هاي آزاد، جوسازي رواني، شايعه سازي و…. از جمله اين ابزار است و هدف فتح سنگرهاي فكري و عقيدتي يك جامعه است: «در جنگ نظامي دشمن به سراغ سنگرهاي مرزي ما مي‌آيد مراكز مرزي ما را سعي مي‌كند منهدم كند تا بتواند در مرز نفوذ كند در جنگ رواني و آنچه كه امروز به آن جنگ نرم گفته مي‌شود دشمن به سراغ سنگرهاي معنوي مي‌آيد كه آنها را منهدم كند« . در جنگ نظامي دشمن مشخص است و ما دشمن را مي بينيم و ازآن نفرت داريم، سعي مي كنيم آن را از بين ببريم چون آن را مانع تجلي اهداف خود مي دانيم و دوست نداريم كسي به ما زور گويي بگويد و بخواهد فرهنگ و دينمان را از ما بگيرد ولي در جنگ نرم ، دشمن مشخص نيست چون آنها خود را دوست ما و خواهان پيشرفت ما نشان مي دهند در صورتي كه هدف شان همان دوري از دين و فرهنگ ايراني و رواج فرهنگ ضد اسلامي غربي است ولي ما كه آن ها را دوست مي بينيم سعي مي كنيم به آرمان هاي آنان عمل كنيم و دين فرهنگ مان را فراموش كنيم.

• جنگ نرم در فضاي اينترنت از دو طريق اتفاق مي افتد:
1. ايرانياني كه به طور نادانسته، با بهره گيري از فضاهاي اطلاع رساني تحت وب و انتشار محتواي مورد علاقه دشمن، اقدام به جنگ عليه خود مي كنند.
2. شبكه هاي خبري بيگانه و سايت هايي كه با هدف جنگ عليه داشته هاي فرهنگي ما طراحي شده اند و زيركانه اهداف خود را در فضاي وب پي مي گيرند.

• چالش هاي عمده در برابر اين دو گروه
براي مقابله با سايت هاي بيگانه مي توان از فيلترينگ استفاده كرد. اما افرادي كه بخواهند فيلترينگ را دور بزنند، به راحتي مي توانند با استفاده از ابزارهاي موجود از قبيل ساكس، سايفون، وي پي ان، سايت هاي فيلتر شكن (قارچي) و... محتواي مورد نياز خودشان را دريافت كنند.


در مورد كساني كه از روي غفلت محتوايي را در اينترنت منتشر مي كنند نيز فيلترينگ كار را خراب تر مي كند. چه سيستم هاي ارائه وبلاگ در كشور فراوان هستند و بستن يك وبلاگ منجر به باز شدن 2 وبلاگ خواهد شد و اين كار نيز حسي را كه دشمنان در جنگ نرم ايجاد مي كنند، يعني يك حس منفي نسبت به ارزش هاي و آرمان ها و ساختار نظام، با اين كارها تشديد مي شود. لذا بايستي ديد در دنيا چه راه كارهاي ديگري مورد استفاده قرار مي گيرد.


• سئو پي آر مهمترين ابزار در جنگ نرم
در پدافند غير عامل، هيچ ابزار جنگي به كار برده نمي شود و تنها سعي مي شود كه اقداماتي انجام شود كه تلفات به حداقل رسيده و دشمن نتواند به اهداف خود برسد. اين مساله در فضاي سايبر نيز مطرح است.
سئو پي آر در اين خصوص ابزاري كارا به حساب مي آيد. اين ابزار راهكارهايي در اختيار افسران ايراني در جنگ نرم عليه دشمن قرار مي دهد كه مي توانند با بهره گيري از آن راه كارها به مقابله با دشمن بروند.

• بهره گيري از موتورهاي جستجو در جنگ نرم
سلاح مهم جنگ نرم، محتوا است. محتوا چيزي است كه روابط عمومي متخصص توليد آن مي باشد. حال فكر كنيد، اگر بتوانيم كاري كنيم كه محتواي دشمنان در جنگ نرم ديده نشود، قطعا در جنگ پيروز شده ايم.


سئو پي آر با برگزاري رنكينگ كلمات كليدي اين اجازه را به روابط عمومي مي دهد كه محتوايش توسط افرادي مربوط نشان داده شود. اين بدان معناست كه ما در جنگ نرم نيازي به فيلترينگ نداريم. بلكه چنانچه بتوانيم با بهره گيري از استراتژي هاي توليد محتوا توسط سايت هايي كه امروز به نسبت بسيار محدودند. از قبلي: تبيان، مقاله فارسي و... محتوايي توليد كنيم كه در هنگام جستجوي واژه هاي حساس به جاي بي بي سي يا راديو فردا، سايت هاي اينترنتي ما در موتورهاي جستجو در جايگاه بالاتري نشان داده شوند، آنگاه مي توانيم مطمئن باشيم كه 80 درصد از مخاطبان به سايت هاي امن ما مراجعه مي كنند و درگير محتواهاي ويرانگر دشمن نمي شوند.


منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)