شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بررسي مفهومي ابعاد فرهنگي هافستد، نيمرخ اخلاقي سازمان و آميخته اخلاقي بازاريابي بر اعتماد مشتريان
دوشنبه، 4 آذر 1392 - 21:37 کد خبر:7395

بررسي مفهومي ابعاد فرهنگي هافستد، نيمرخ اخلاقي سازمان و آميخته اخلاقي بازاريابي بر اعتماد مشتريان

 

نويسنده :

فاطمه بهبودي
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني

fbehboody@yahoo.com

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه كه روابط بين افراد و گروهها شكننده و به سرعت در حال تغيير است، اعتماد موضوع محوري سازمانها براي حفظ و تضمين حيات است. عوامل فرهنگي ميتواند نقش مهمي در ايجاد روابط مبتني بر اعتماد مشتري داشته باشد و همواره اعتماد تحت تأثير فرهنگ قرار ميگيرد، همچنين جهتگيري فرهنگي يك شخص اصليترين زيرساخت براي ادراكات او درباره رفتار بازاريابي اخلاقي شركتها است، بنابراين در اين پژوهش به بررسي مفهومي ابعاد فرهنگي هافستد، نيمرخ اخلاقي سازمان و آميخته اخلاقي بازاريابي بر اعتماد مشتريان پرداخته شده و با استفاده از متغيرهاي مستقل و وابسته، مدل تحقيق شكل گرفته است. اين تحقيق يك مطالعه مروري بوده و براساس بررسي جامع تحقيقات انجام شده در گذشته مدلي مفهومي را در زمينه اعتماد معرفي نموده است؛ اين پژوهش تحقيقات مرتبط از سال1993 تا سال2013 را مورد بررسي قرار داده است.
پژوهش حاضر به دليل ارائهي اطلاعات مفيد در حوزهي فرهنگ و اعتماد مشتريان، ميتواند براي محققان و مديران، سياستگزاران دولتي و غيردولتي و توزيعكنندگان ارزشمند باشد.

واژگان كليدي:
ابعاد فرهنگي هافستد، نيمرخ اخلاقي سازمان، آميخته اخلاقي بازاريابي، اعتماد مشتريان

 

 

مقدمه:
اعتماد قدمتي برابر تاريخ زندگي بشر و آغاز تعاملات اجتماعي ميان انسان ها دارد. اعتماد، لازمه بازاريابي است، كه براي حفظ روابط با مشتريان ضروري به نظر مي رسد، زيرا مشتريان اغلب، قبل از تجربه واقعي محصول و خدمات، مجبور به اخذ تصميم براي خريد هستند و همچنين زماني كه سازمان ها، كاركنان و مشتريان خود را در اولويت قرار مي دهند، كاركنان و مشتريان به سازمان اعتماد كرده، نسبت به آنها وفادار شده، سودآوري افزايش و موفقيت آن ها استمرار مي يابد. اعتماد در هر دوره اي از تاريخ كسب و-كار، يكي از مفاهيم زير بنايي انجام معاملات بوده و امروزه با افزايش ارتباطات بلند مدت، اين مفهوم از اهميت بيشتري برخوردار شده است. نوشته هاي زيادي درباره پيامدهاي مثبت اعتماد در روابط مشتريان وجود دارد. همچنين تحقيقات نشان داده اند كه اعتماد يكي از عناصر مهم در روابط بلند مدت است. امروزه كاهش اعتماد در ارائه اطلاعات شخصي در كنار كلاهبرداري ها باعث مي شود صاحبان شركت ها استراتژي هايي را در جهت جلب و افزايش اعتماد مشتري انتخاب كنند.
از آن جايي كه جذب مشتري جديد از نگهداري مشتري موجود سخت تر بوده و هزينه زيادي دارد سازمان سعي مي كنند تا روابط بلند مدتي را با مشتريان برقرار نمايند، همچنين با افزايش رقابت و خواسته هاي مشتريان، سازمان ها بايد عوامل تأثيرگذار برخواسته هاي مشتريان را، بررسي نموده و اجرا نمايند تا ارزش مورد انتظار مشتري را از اين طريق به حداكثر رسانند.
علاوه بر اين ميان سيستم هاي ارزشي مصرف كنندگان در كشورهاي مختلف، تفاوت هاي زيادي وجود دارد. سيستم هاي ارزشي به شدت ريشه در تاريخ جوامعشان دارند و بنظر مي رسد در برابر تغيير مقاوم اند. اثربخشي در بازاريابي به معني انطباق با ارزش هاي فرهنگي است و امروزه فرهنگ در حوزه رفتار مصرف-كننده، توجه زيادي را جلب كرده است. اين پژوهش به اين دليل كه عوامل فرهنگي، آميخته بازاريابي، آرمانگرايي، خودآگاهي عمومي، خودخواهي و اعتماد مشتريان را به صورت همزمان بر روي مصرف كننده مورد مطالعه قرار مي دهد، مي تواند مدل كاملي باشد، كه تمام عوامل فرهنگي و آميخته بازاريابي را به صورت همزمان بر روي مصرف كننده مورد بررسي قرار مي دهد . عوامل فرهنگي مي تواند نقش مهمي در ايجاد روابط مبتني بر اعتماد مشتري داشته باشد و باعث بهبود عملكرد، در عصر رقابت فشرده و ركود اقتصادي امروزي شود. بخصوص كه حفظ مشتري و اعتماد مشتري براي شركت ها حايز اهميت است با توجه به اين موضوع كه جذب يك مشتري جديد از حفظ مشتري موجود هزينه هاي كمتري دارد. درك ايدئولوژي هاي حياتي مصرف كننده براي مديران قبل از تصميم گيري در مورد ورود به بازار (چه در داخل و يا خارج از كشور) حياتي است. بنابراين، شناسايي اين تفاوت ها در هر يك از فرهنگ ها براي فهم بهتر درك اخلاقي از بخش هاي مختلف مصرف كننده بسيار حياتي است. همچنين يافته هاي اين پژوهش مي-تواند سياست گزاران دولتي و غير دولتي را در بررسي دقيق از روابط مصرف كننده و همچنين افزايش سود مالي ياري كند.
هدف از اين مقاله بررسي مفهومي تأثير ابعاد فرهنگي هافستد و نيمرخ اخلاقي سازمان و آميخته اخلاقي بازاريابي بر اعتماد مشتريان است.

 

 فايل كامل مقاله

 

http://marketingarticles.ir/marketing/927-بررسي-مفهومي-ابعاد-فرهنگي-هافستد،-نيمرخ-اخلاقي-سازمان-و-آميخته-اخلاقي-بازاريابي-بر-اعتماد-مشتريان.html