شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زبان ديپلماسي ظريف در شبكه‌هاي اجتماعي
یکشنبه، 3 آذر 1392 - 20:35 کد خبر:7366

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  چند روز پيش خبري مبني بر عضويت محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در وب‌سايت يوتيوب منتشر شد. همچنين ويدئوها و پيامدهايي كه ايشان ضبط كرده‌اند به زبانهايي فراتر از زبان فارسي و انگليسي منتشر شده است. اما به راستي اين عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي چه سودي براي سياست‌مداران به خصوص ديپلمات‌هاي ايراني دارد؟
تا ۱۰ سال پيش هر سياست‌مداري در دنيا براي انتشار سخنانش كه يا حاصل تفكرات خودش يا درخواست‌هاي مردم كشورش بود، نياز به گردآوري كنفرانس خبري، مصاحبه خبري با يك شبكه تلويزيوني و يا روزنامه داشت. آنها از اين طرق كه نيازمند صرف زمان بسيار بود با جامعه جهاني ارتباط برقرار مي‌كردند. اما از مشكلات اين روش عدم دسترسي راحت مردم براي مشاهده مجدد و عدم مشاهده بازخوردهاي عمومي از سخنان آنان بود.

در چند سال اخير با عضويت سياست‌مداران جهان در شبكه‌هاي اجتماعي چون فيسبوك و توييتر احساس نزديكي بين مردم و سياست مداران افزايش چشم‌گيري داشت به گونه‌اى كه در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۲ ايالات متحده كمپين رسانه‌اي باراك اوباما به خوبي توانست نظر اكثريت جوان جامعه آمريكا كه عضو اين شبكه‌ها بودند را به خود جلب كند.(۱)

 

ظريف در شبكه هاي اجتماعي

ظريف در شبكه هاي اجتماعي

 

در مرداد ماه امسال محمدجواد ظريف پس از كسب راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي فعاليت رسمي خود را در رسانه‌هاي اجتماعي آغاز نمود و رسانه ظريف را بدون صرف كمترين هزينه به راه انداخت.

ظريف به خوبي در فيسبوك با زبان مردم و جوانان ايران با آنها صحبت كرد و براي ۵۰ درصد جامعه آمريكايي كه عضو توييتر هستند پيام واقتي ملت ايران را مخابره كرد و هم اكنون نيز با فعال كردن شبكه اينترنتي خود در يوتيوب صدا و سيماي مردم ايران را به گوش جهانيان مي‌رساند.

بدون شك اگر اين روند رسانه‌اي طي نمي‌شد بسياري از مردم دنيا به علت عدم دسترسي به منابع واقعي ديدگاه شان نسبت به مردم و سياست‌هاي جديد دولت ايران، عوض نمي‌شد.