شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روزنامه نگاري صلح ياري­گر كاهش عصبانيت و ترس: نتايج يك پژوهش منتشر شد
یکشنبه، 3 آذر 1392 - 07:31 کد خبر:7338

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مقالۀ پيش رو كه به قلم  جك لينچ  Jake Lynch  و آنابل مك گلد ريك  Annabel McGoldrickنوشته شده است حاصل پژوهشي در حوزۀ روزنامه نگاري صلح است. اين پژوهش نتايج آزمايشي را ارائه مي دهد  كه در دو كشور استراليا و فيليپين انجام شده است و  طي آن واكنش بينندگان را به اخبار تلويزيون  كه (از پيش) به عنوان روزنامه نگاري صلح و جنگ رمز گذاري شده بودند مورد مطالعه قرار داده است.

در ابتدا از منظر مدل روزنامه نگاري صلح مجموعه معيارهايي در نظر گرفته شده بود كه بر مبناي آنها محتواي اخبار تلويزيوني موجود پخش شده در معرض آزمون و ارزشيابي قرار گرفت. از دو روش تحليل محتوا و تحليل گفتمان به عنوان فرآيندهاي موازي جهت آشكارسازي منابع بالقوۀ تأثير بر چارچوبهاي ذهني مخاطب براي هر خبر به صورت جداگانه  استفاده شد. سپس از ميان اخبار متوني گزينش شده و براي مشاهده در اختيار شركت كنندگان قرار گرفته بود.

داده­ها پيرامون پاسخهاي عاطفي بينندگان، از طريق پرسشنامه­هاي خود سنجي جمع آوري شده بودند. هم چنين در اين راستا مصاحبه ­هاي عمقي نيز با شركت كنندگان انجام گرفت. يافته­ها حاكي از آن است كه تماشاي روزنامه­نگاري صلح افراد را كمتر عصباني و هراسان مي­كند و احساس همدردي و اميدواري بيشتري ايجاد مي­كند. علاوه بر اين بينندگان اخبار مبتني بر صلح در تعارضات رخ داده  به دنبال انداختن تقصير بر دوش ديگران نبودند (تنها «ديگري» را به عنوان مقصر در نظر نمي­گرفتند) و تمايل بيشتري به همفكري و تشريك مساعي در خصوص يافتن راهكار جهت  حل مشكلات پيش رو داشتند.

 

منبع: شفقنا