شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تغيير مدل فيلترينگ فيس بوك
سه شنبه، 21 آبان 1392 - 09:40 کد خبر:7056
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به پيشنهاد اين وزارتخانه براي تغيير سياستهاي فيلترينگ شبكه اجتماعي فيس بوك گفت: در صورت وجود زير ساخت هاي فني پيشنهاد تغيير مدل فيلترينگ فيس بوك و ديگر سايتهاي اينترنتي را داريم به نحوي كه مردم بتوانند خودشان پليس اينترنت شوند و از آن درست استفاده كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- محمود واعظي در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه بايد صفحات آموزنده شبكه اجتماعي فيس بوك در دسترس باشد و نيز مدل فيلترينگ بر اساس محتوا باشد تا مردم بتوانند از محتواي مفيد اين شبكه اجتماعي استفاده كنند اظهار داشت: هم اكنون از نظر فني امكان تفكيك صفحات مناسب و نامناسب بر اساس محتوا در سايتهاي اينترنتي وجود ندارد اما گروهي در حال انجام اين كار براي اجراي فني آن هستند.

وي در خصوص سياست وزارت ارتباطات در زمينه رفع فيلتر صفحه اجتماعي فيس بوك گفت: كميته اي در قوه قضاييه در خصوص تعيين مصاديق فيلترينگ فعاليت مي كنند كه يكي از معاونان من به عنوان نماينده وزارت ارتباطات در آن كميته عضو است. ما هر كدام نظراتي داريم اما بايد نظراتمان را در دولت هماهنگ  و در اين كميته مطرح كنيم. اما در نهايت تصميم گيري بايد در كميته تعيين مصاديق فيلترينگ انجام شود.

وي ادامه داد: فيس بوك يك شبكه اجتماعي است كه در آن صفحات بسيار خوب وجود دارد ولي برخي از صفحات آن نامناسب است. با رفع فيلتر صفحات مناسب و آموزنده فيس بوك قطعا موافقيم اما بايد يك مكانيزيمي وجود داشته باشد كه بتوان صفحات مناسب را از نامناسب تفكيك كرد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: براي مثال مي توانيم IP هاي اينترنتي را شناسنامه دار كنيم به اين معني كه هر فرد همانطور كه يك شماره ماشين دارد يك IP مشخص داشته باشد و پس از آن از مردم بخواهيم از اينترنت درست استفاده  كنند به نوعي مردم پليس اينترنت مي شوند.

 

به محض اتمام مدت انحصار رايتل، اجازه خدمات نسل سوم را مي دهيم

واعظي در مورد انحصار دوره فعاليت اپراتور سوم موبايل و درخواست تمديد اين مدت از سوي اپراتور رايتل گفت: آنچه كه در پروانه بوده و با يك مساعدت به اين اپراتور انجام شده و زماني كه انحصار اين اپراتور به اتمام برسد اين حق را براي اپراتورهاي ديگر قائل مي شويم كه سرويس نسل سوم موبايل را در اختيار متقاضيان قرار دهند. چرا كه مردم منتظر استفاده از اين خدمات هستند و نبايد آنها را محروم كنيم.

وي در مورد قطع تماس تصويري موبايل و ادعاي خسارت رايتل گفت: به هر حال ما با رايتل طبق قانون عمل مي كنيم و آنها اگر خواسته اي دارند بايد خواسته خود را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارائه دهند و در نهايت كميسيون تنظيم مقررات در اين زمينه تصميم گيري خواهد كرد.

 

ارائه مدل مفهومي شبكه ملي اطلاعات

به گزارش مهر، وزير ارتباطات كه در حاشيه مراسم توديع و معارفه مديران عامل پست در جمع خبرنگاران حاضر شد در مورد آخرين وضعيت شبكه ملي اطلاعات نيز گفت: اين شبكه از برنامه هاي جدي وزارت ارتباطات است و يكي از دو دستور جلسه شوراي عالي فضاي مجازي بود كه در اين جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات ظرف يك ماه آينده مدل مفهومي شبكه اطلاعات را آماده و به شوراي عالي فضاي مجازي ارائه دهد تا دستگاههاي ذيربط از نظر محتوايي براي اتصال به اين شبكه خود را آماده كنند.

 

مديريت كابل مسي بايد از انحصار خارج شود

واعظي در مورد اشكالاتي كه به واگذاري شركت مخابرات ايران وارد شده است و نيز انحصاري كه از سوي اين شركت در زمينه كابل مسي مطرح مي شود گفت: واگذاري مخابرات پروسه اي داشته كه ارتباطي به من ندارد و دستگاههاي نظارتي ابهاماتي در اين زمينه دارند اما پيشنهاد ما اين است كه مديريت كابل مسي بايد از مخابرات گرفته شود هم اكنون تمام شركتهاي اينترنتي و بخش خصوصي نيازمند استفاده از تجهيزات كابل مسي هستند كه در انحصار مخابرات است و اين مساله باعث نارضايتي در اين بخش شده است.

وي ادامه داد: ما دنبال تصدي گري نيستيم و علاقه مند نيستيم مخابرات به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات برگردد. بلكه خواهان اين هستيم كه مديريت سيم مسي از انحصار خارج شود هم مخابرات و هم تمامي كشور از اين شبكه استفاده كند.

وي در مورد نتايج ارزيابي هاي كيفي اپراتورهاي موبايل و اينترنت نيز تاكيد كرد: اين ارزيابي براساس بررسي هاي انجام شده و عين واقعيت بود. اما از بايد از اپراتورهاي بخواهيم نسبت به هزينه اي كه مي گيرند سرويس بهتري ارائه دهند.

 

منبع: مهر