شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و فنون جديد تبليغات
سه شنبه، 14 آبان 1392 - 08:06 کد خبر:6830
كتاب «روابط عمومي و فنون جديد تبليغات» نخستين تجربه تاليف محمد صفاري، فعال حوزه رسانه است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- كتاب «روابط عمومي و فنون جديد تبليغات» نخستين تجربه تاليف محمد صفاري، فعال حوزه رسانه است. اين كتاب دربردارنده فنون و شيوه‌هاي علمي تبليغات و روش‌هاي به كارگيري هر يك از آن‌ها در حوزه روابط‌عمومي است.

صفاري، نويسنده كتاب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عنوان كرد: در بسياري از مواقع ديده مي‌شود كه كارگزاران روابط‌عمومي نمي‌توانند از موقعيت‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار خوبي كه در اطرافشان قرار دارد استفاده كنند و اين كتاب تلاش مي‌كند تعامل و ارتباطي دوسويه بين اين دو گروه ايجاد كند. 

وي با بيان اين‌كه مطالب كتاب دربردارنده مباحث علمي و نظريه‌هاي كارشناس‌هاي خبره اين حوزه است، گفت: بسياري از اين مباحث، شامل تحقيقات ميداني و كتابخانه‌اي، همچنين بررسي‌هاي موردي است كه آسيب‌ها و مشكلات فعالان روابط عمومي را نقد مي‌كند. 

صفاري ادامه داد:‌ در اين كتاب، ابتدا معنا و مفهوم روابط‌عمومي به صورت كلي تبيين شده، سپس با اشاره به حوزه بازاريابي فنون و مهارت‌هاي مختلف اين حوزه كه مي‌تواند به گسترش فعاليت روابط‌عمومي‌ها كمك كند در فصل‌ها و بخش‌هاي مختلف بيان شده‌اند.

اين فعال حوزه رسانه با بيان اين‌كه روابط‌عمومي‌ها رابطه بين سازمان با عموم مردم را بهبود مي‌بخشند، ادامه داد:‌ ارتباطات به عنوان يك مفهوم كلي، محور توسعه جامعه امروز به شمار مي‌آيد و در اين ميان روابط عمومي به عنوان يك جزء، نقش به‌سزايي در جذب مخاطب دارد.

وي همچنين به هزينه‌ بالاي تبليغات در رسانه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: در بازار پرهياهوي امروز براي اين‌كه سازمان‌ها مجبور نباشند هزينه‌هاي گزافي در حوزه تبليغات بپردازند بايد واحد روابط‌عمومي را فعال و با به‌كارگيري تكنيك‌هاي ارتباطي، زمينه را براي تبليغات غيرمستقيم فراهم كنند.

به گفته صفاري، از راهبردهايي كه در اين كتاب به مخاطبان آموزش داده شده است مي‌توان به حضور موثر سازمان در يك جامعه با ارسال پيام كوتاه به مشتريان، استفاده از ابزارها و فضاي مجازي مثل راه‌اندازي وبلاگ و سايت، ارتباط موثر با رسانه‌هاي جمعي و نوشتاري تا روابط‌عمومي اشاره كرد تا بتوانيم از اين طريق پيام مد نظر خود را به جامعه هدف منتقل كنيم.

وي افزود: هدف نهايي واحد روابط‌عمومي در هر مجموعه‌اي، جذب و اغناي مشتريان بيشتر است، همچنين انديشيدن راهكاري براي بيشترين تاثيرگذاري براي جامعه هدف به صورت غيرملموس است، به گونه‌اي كه (جامعه هدف) احساس نكند كه تحت تاثير تبليغات است.

نويسنده كتاب با بيان اين‌كه اغلب فعالان حوزه روابط‌عمومي با تكنيك‌‌ها و روش‌هاي علمي اين حوزه آشنا نيستند و تبليغات را جايگزين اين شيوه‌ها كرد‌ه‌اند، عنوان كرد: مباحث اين اثر تركيبي از علوم تئوري موجود در منابع معتبر بين‌المللي است. همچنين تجربه‌هايي كه در طول سال‌هاي مختلف فعاليت در واحد روابط‌عمومي به دست آورده‌ در اين كتاب گنجانده‌ام.

صفاري از دانشجويان رشته روابط‌عمومي در مقاطع كارداني و كارشناسي به عنوان گروهي از مخاطبان كتاب نام برد و گفت: گروه ديگر مخاطبان اين اثر، كارگزاران و فعالان حوزه روابط‌عمومي در سطوح مختلف هستند تا از صفر تا صد فعاليت در اين رشته را به خوبي بياموزند.

مدير پژوهش و برنامه‌ريزي اداره كل روابط عمومي بنياد مستضعفان همچنين درباره محدوديت منابع مطالعاتي در حوزه روابط‌عمومي، عنوان كرد: با نگاهي به كتاب‌هاي درسي و دانشگاهي درمي‌يابيم كه با آثاري قديمي و محتوايي كهنه روبه‌رو هستيم كه با مباحث روز و دنياي فناوري كنوني همخواني ندارد. به همين دليل تاليف آثار جديد نياز دانشجويان و فعالان اين حوزه است.

وي اظهار كرد: برخي از اين آثار نيز برشي از كتاب‌هاي ترجمه شده يا تاليفي موجود در بازار است كه برخي سودجويان با كمي تغيير در مقدمه و متن آن‌ها را دوباره چاپ مي‌كنند.

به گفته وي، روابط‌عمومي‌ها به عنوان مشعلداران توسعه و چراغ راهنماي سازمان‌ها و نهادهاي مختلف قبل از هر چيزي بايد جايگاه خود را به درستي بشناسند و فعاليت خود را دست كم نگيرند و در اين ميان كتاب حاضر مي‌تواند تصوير روشن و درستي از اين حرفه و چگونگي فعاليت در آن‌ را به مخاطبان و خوانندگان ارايه كند.

صفاري با بيان اين‌كه اثر حاضر تا يك ماه ديگر به همت انتشارات كارگزار روابط‌عمومي روانه بازار نشر مي‌شود، گفت: در جلد دوم اين كتاب با عنوان آسيب‌شناسي روابط‌عمومي در ايران، جايگاه اين حوزه را نقد و بررسي خواهم كرد، اين اثر اكنون در دست نگارش است.