شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي واژه اي است كه تمامي انسان ها با آن در ارتباط هستند و جزئي از خصلت رفتاري محسوب مي شود و البته يكي از اركان مهم ارتباطي كه امروزه شاخصه اي براي انتصابات، انتخابات و حتي فروش و بازاريابي و تعيين كارآيي افراد به شمار مي رود.
با اين پيش مقدمه، اين سوال مطرح مي شود كه آيا كارگزار روابط عمومي كه خود مجري و به حركت درآورنده چرخ اين علت و معلول مي باشد تا چه اندازه در اين زمينه شاخص و ميزان است؟ چگونه يك مسئول روابط عمومي مي تواند در حوزه ي كارخود در سازمان و نهاد متبوع سرآمد باشد؟
در واقع روابط عمومي را امروزه بايد به دو نوع سازماني و غيرسازماني تقسيم كرد. روابط عمومي سازماني، همان مسئولين و كارشناساني هستند كه استخدام دستگاه در اين حوزه كاري مي باشند كه موضوع اين يادداشت نيز همين مقوله را در بر مي گيرد.
به نظر نگارنده كارگزار روابط عمومي بعنوان رصدكننده و بررسي كننده اتفاقات و اخبار پيرامون سازمان نقش كاتاليزور را براي سازمان بازي مي كند و براي مخاطبين سازمان ، اميد به نتيجه رسيدن مطالباتشان. در واقع سرآمدي روابط عمومي، مي تواند اعتمادآفريني، صداقت و تحليل و نقش آفريني در برهه هاي مختلف زماني باشد، جستجو و كندوكاو در جريانهاي مرتبط و ايجاد قوه امنيت رواني با رويكرد اخلاق و ارتباط پايدار براي مديران ارشد و كاركنان سازمان كه در مواجهه با بحران هاي پيش بيني نشده، بهترين واكنش را از خود بروز دهند.
بزرگان علم روابط عمومي معتقدند در تقابل با بحران هاي ارتباطي، روابط عمومي بعنوان مجراي رسانه اي هر دستگاه، مي بايست در كوتاهترين زمان، به بهترين شكل با ابزارهايي كه در اختيار دارد، اين دوره را سپري كند. يك مدير روابط عمومي مي بايست با ايجاد شبكه ارتباطي و مشاوره اي همواره دستگاه اجرايي خود را از انتقادات و كشمكش هاي بيهوده مصون داشته و ارباب رجوع نهاد متبوع خود را بعنوان مخاطبين اخبار و اتفاقات، در مجراي اطلاعاتي درست و صادقانه قرار دهد.
از اين روست كه كارگزاران روابط عمومي مي بايست تلاش كنند تا همواره با رصد فعاليت هاي رقبا و همچنين عملكرد واحدهاي مختلف سازمان، ضمن ارائه گزارش واقع بينانه به مديران ارشد، بعنوان بازوي فكور و جريان ساز، ضمن مشاوره در اخذ تصميمات درست، به كمك مسئولين بلند پايه سازمان خود آمده، تا تأثيرگذاري مناسب و قابل اعتنا داشته باشند.