شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش حسابداري مديريت نوين ( هزينه يابي بر مبناي هدف ) در كسب مزيت رقابتي در بازار
یکشنبه، 12 آبان 1392 - 16:28 کد خبر:6778

نقش حسابداري مديريت نوين ( هزينه يابي بر مبناي هدف ) در كسب مزيت رقابتي در بازار

 

نويسنده :

سميه زنديه

كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني  - بازاريابي

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در محيط رقابتي امروز، بقاي بنگا ههاي اقتصادي درگرو بهبود مستمر عملكرد در راستاي افزايش توان رقابتي و كسب منافع بيشتر است. همزمان با شروع قرن 21  دستيابي به موفقيت وبقاي سازما نها مشكلتر مي شود و اين واقعيت ناشي از ظهورعصر تجاري جديدي است كه تغيير يكي از خصوصيات اصلي آن است. اين وضعيت موجب بازنگري اساسي در اولويتهاي تجارت، ديدگاه استراتژيك، قابليت بقا و روشها شده است. درجهان امروز بيشتر تاكيد بر قابليت سازگاري با تغيير در محيط تجاري است و يك روش پيش كنشي براي كسب مزيت رقابتي در اين محيط، استفاده از رويكردهاي نوين حسابداري مديريت مي باشد.

هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسي نقش رويكرد نوين حسابداري مديريت)هزينه يابي بر مبناي هدف(در كسب مزيت رقابتي مي باشد.  نتايج اين تحقيق حاكي از آن است كه استفاده از رويكردهاي نوين هزينه يابي در حسابداري مديريت، نقش بسزايي در كسب مزيت رقابتي سازما نها دارد.

 

واژگان كليدي : حسابداري مديريت ، مزيت رقابتي ، هزينه يابي بر مبناي هدف

 

 

مقدمه:
امروزه منابع محدود داخلي از يك سو و گسترش رقابت در محيط متلاطم خارجي از سوي ديگر، سازما نها را ملزم به استفاده بهينه از منابع دروني و تلاش فراوان براي بقا در محيط بيروني مي كند و تفكر استراتژيك مفهومي است كه توجه سازمان را به هر دو جنبه معطوف مي دارد. از آنجا كه سازما نها با به كارگيري استراتژي تلاش مي كنند هر دو جنبه داخلي و خارجي سازمان را در برنامه ريزي خود لحاظ كنند، استراتژي هر سازمان در وهله اول بايد بر اساس اصولي تدوين گردد كه موجب شود سازمان بهتر  از رقباي استراتژيك خود ظاهر شده و بر پايه ظرفيتها و منابع  سازمان، به مزيت رقابتي دسترسي يابد .(هريسون و جان ، 1382) مزيت رقابتي براي هر سازمان عبارت است از توانمندي آن سازمان نسبت به ساير رقبايش در ايجاد ارزش بيشتر براي مشتريان و دستيابي به موقعيتي بهتر از موقعيت رقبا مي باشد . (تامسون ، 2005) اين مفهوم ساده و عميق است و مبين اين مطلب است كه بايد بيش از توليد محصول، به فكر رقابت پذيري آن بود و كل داراييهاي مشهود، مادي و غير مادي،كوتاه مدت و بلند مدت سازمان را در اين راستا به كار گرفت. مزيت رقابتي استراتژيك عامل مهمي است كه سبب مي شود مشتري، محصول يك شركت را نسبت به محصول شركت رقيب ترجيح دهد، يعني ارزش درك شده مشتري است كه براي شركت مزيت رقابتي ايجاد مي كند. به منظور ايجاد ارزش براي مشتري دو قاعده وجود دارد 1- برتري بر رقباي اصلي، در ارائه ويژگ يهاي منحصر به فرد مورد نظر مشتري و 2- ارائه  محصول با قيمت غير قابل رقابت . ( غفاريان 1382)

 

http://marketingarticles.ir/marketing/909-نقش-حسابداري-مديريت-نوين-(-هزينه-يابي-بر-مبناي-هدف-)-در-كسب-مزيت-رقابتي-در-بازار.html