شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برند شهري و چگونگي تدوين استراتژي آن
یکشنبه، 12 آبان 1392 - 16:13 کد خبر:6771

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از موضوعات جالبي كه امروزه در دوران شكوفايي برند و برندينگ اتفاق افتاده اين است كه كالاهايي كه با برندي قدرتمند از طرف توليدكنندگان به مشتريان وفادار ارائه مي‌شوند، داراي شخصيت و صفات انساني هستند كه در فرهنگ لغات برندينگ از آن به عنوان «شخصيت برند» (Brand Personality) نام برده مي‌شود؛ مانند: نام‌هاي تجاري كوكاكولا و وولو با شخصيت‌هاي «سرگرمي» و «ايمني».

 

به گزارش كافه تبليغات به نقل از دنياي اقتصاد، شهرهاي مطرح دنيا نيز كه امروزه به عنوان برندهاي شهري قدرتمند در حال جذب گردشگران و سرمايه‌گذاران هستند، از اين صفات دور نيستند. تنها اندكي به شهرهايي مانند ميلان، توكيو، بارسلون، پاريس و نيويورك بينديشيد. چه صفاتي در ذهن شما تداعي خواهد شد؟ ميلان برابر است با مد؛ توكيو برابر با مدرني؛ بارسلون فرهنگ؛ پاريس رمانتيك و نيويورك برابر است با انرژي.

ما در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه فرهنگ برندينگ (Branding) دركليه رفتارهاي انساني و حتي مكان‌ها كاملا مشهود است و يكي از مقوله‌هايي كه امروزه دولت‌ها به آن توجه ويژه‌اي دارند، بحث برندينگ شهري است. روش‌هايي كه شهرهاي مختلف دنيا در پيش مي‌گيرند تا به اهداف خود به منظور جذب سرمايه‌هاي مالي، انساني يا توريست دست يابند، استراتژي برند شهري ناميده مي‌شود.

 

برند شهري چيست؟

در واقع برند يك مكان، DNA آن محسوب مي‌شود؛ يعني آنچه يك شهر از آن ساخته شده است، آنچه نسل به نسل انتقال يافته و آنچه آن شهر را منحصر به فرد و متمايز از مكان‌هاي ديگر كرده است. برندينگ شهري، به عنوان ابزاري قدرتمند در دست دولتمردان آن به منظور جذب بازديدكنندگان و سرمايه‌گذاران است كه نتيجه آن رشد و رونق اقتصادي خواهد بود. البته بايد اين موضوع را ذكر كرد كه استقرار استراتژي برند شهري كار ساده‌اي نيست، اما به منظور تدوين و استقرار يك استراتژي برند شهري بايد مراحل ذيل را طي كرد.

1- هدف از پياده‌سازي:

ابتدا بايد مشخص شود كه هدف از پياده‌سازي اين استراتژي چيست كه با طرح سوالاتي به شرح ذيل به آن پاسخ مي‌دهيم:

• استراتژي برند شهري به حل چه مواردي كمك خواهد كرد؟

• آيا موضوع يا مشكل خاصي وجود دارد كه تصوير برند شهر را به خطر انداخته است؟

• يا هدف تنها قوي تر ساختن تصوير برند در جذب بازديدكنندگان و سرمايه‌گذاران بيشتر است؟

2- تعيين گروه‌هاي دخيل:

همان گونه كه پياده‌سازي و نگهداري از برند سازماني در يك سازمان به عهده تمامي افراد آن سازمان است، در يك برندينگ شهري موفق نيز اين مهم تنها وظيفه يك گروه خاص نيست، بلكه بايد در اين راه همه افراد مرتبط و مناسب دخيل شوند.

بر اساس پاسخ‌هاي ارائه شده به سه سوال فوق، در روند استقرار استراتژي برند شهري به گروه‌هايي مانند: شورايي به منظور توسعه اقتصادي، رهبران كسب‌و‌كار، رهبران و مديران شهري، نمايندگان مردمي، مديران گردشگري، دانشگاه‌هاي محلي، موسسات فرهنگي و ميراث فرهنگي، رسانه‌هاي محلي، كميسيون‌هاي مرتبط با رويدادها و نمايشگاه‌ها و... نيازمند خواهيم بود. البته نمي‌توان نقش بسيار مهم مردم عادي شهر را نيز در پيشبرد اهداف برند شهري ناديده گرفت. فعاليت و برنامه‌هاي تمامي گروه‌هاي مذكور با همكاري وارائه آموزش‌هاي لازم به شهروندان به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.

3- ارائه پاسخ‌هاي صادقانه به چند سوال مهم:

سپس در مرحله بعدي به منظور شروع تدوين استراتژي مورد نظر، بايد به سوالاتي به شرح زير پاسخ‌هايي روشن و صادقانه ارائه كنيم:

- اين شهر امروزه بيانگر و نشان چيست (تصور كنوني برند)؟ نقاط قوت و ضعف آن چيست؟

- اين مكان در آينده مي‌تواند و بايد نماد و نشان چه باشد (تصوير ايده‌آل برند) و چگونه مي‌توان به اين جايگاه دست يافت؟

- چه مواردي باعث خواهند شد تا اين مكان براي مخاطبان هدف منحصر به فرد، متمايز و جذاب شود؟

- چگونه مي‌توان اين جايگاه جديد (Positioning) را به واقعيت تبديل كرد؟

-وظيفه و نقش دولتمردان، ذي‌نفعان و گروه‌هاي دخيل در خلق اين واقعيت چيست؟

- چگونه مي‌توان در آينده ميزان موفقيت استقرار اين استراتژي را سنجيد؟

4- هشت مرحله اصلي در استقرار استراتژي برند شهري:

پس از شرح و ارائه پاسخ به سوالات بالا، هر مكان به منظور توسعه برند خود بايد 8 مرحله زير را طي كند:

مرحله اول: تعيين اهداف روشن

مرحله دوم: شناسايي و شناخت مخاطبان هدف

مرحله سوم: شناسايي و درك تصوير كنوني برند

مرحله چهارم: خلق تصوير ايده آل برند شهري

مرحله پنجم: تثبيت جايگاه برند

مرحله ششم: ايجاد پيشنهادهاي ارزش برند

مرحله هفتم: استقرار استراتژي برند شهري

مرحله هشتم: ارزيابي و اندازه‌گيري ميزان موفقيت در اين روند كه در بخش بعدي به تشريح مختصري از هر مرحله خواهيم پرداخت.

كافه تبليغات-