شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه استراتژي هاي روابط عمومي را براي بهبود سئوي شركت به كار بنديم؟
یکشنبه، 12 آبان 1392 - 08:32 کد خبر:6734

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي و سئو هميشه مقصد و هدف مشتركي داشته اند. روابط عمومي درباره ساخت روابط ميان متخصصان رسانه و تاثيرگزاران كليدي براي كمك به افزايش پديداري يك شركت يا فرد و مختصات اوست؛ سئو نوعي رابطه متعامل است. تنها تفاوت آنها اين است كه ما در سئو فعاليت هاي خود را در جو ديجيتالي اجرا مي كنيم و روابط را از طريق لينك ها، سيگنال هاي اجتماعي و ساير شاخص هاي معتبر مي سنجيم. در گذشته، بسياري از استراتژيست هاي سئو متمركز بر ساخت و توسعه روابط با كيفيت از روابط بي كيفيت، براي ديده شدن در وبسايت هاي ديگران بودند. زمان همه چيز را تغيير داد. همچنانكه توانايي گوگل براي تميز دادن كيفيت، مفهوم و ارتباط يك لينك، بهبود يافت؛ استراتژيست هاي سئو نياز پيداكردند تا مشابه حرفه اي هاي روابط عمومي بيانديشند. آنها امروزه بيشتر از اينكه به «توليد» يا «ساخت» لينك مي انديشند بايستي درباره ترويج روابط انساني كليدي و واكنش موثر به فرصت هاي همزمان روابط عمومي فكر كنند.
چه بايد ياد بگيريم؟


روابط عمومي همواره رشته اي چند وجهي بوده است. تكنيك هايي كه متخصصان روابط عمومي براي دريافت اخبار مثبت به كار مي برند، زياد و متنوع هستند. آن ها مي گويند، سه ناحيه كليدي متقاطع  وجود دارد كه به ما كمك مي كند تا از متخصصان روابط عمومي ياد بگيريم و سئوي شركت خود را ارتقا دهيم.


1.      محتوا، محتوا، محتوا
چيز عجيبي نيست كه محتوا براي سال ها يكي از پايه هاي اساسي روابط عمومي سنتي بوده است. اگر شما محتوايي توليد كنيد كه موضوع مناسب داشاته باشد، در زمان مناسب ارسال شود و براي مخاطبان هدفتان جذاب باشد، ثمره آن را برداشت خواهيد كرد.


بنابراين چه نوع محتوايي مي توانيد توليد كنيد كه هم فرصت هايي مثبت براي روابط عمومي ايجاد كند وهم  آنچه بدست مي آورد براي سئو ارزش آفرين باشد؟ مطمئنا، ما بايستي يادداشت ها، اسلايد ها، ويدئوها، تصاوير و مقالاتي وبلاگي تهيه و براي مخاطبان هدفمان منتشر كنيم. صادق باشيم، مردم اكنون بيش از هرچيزي به دنبال صداقت هستند. عامل كليدي وقتي كه شما محتواي خود را طراحي و توليد مي كنيد اين است كه هميشه به فرصت هاي روابط عمومي خودتان فكر كرده و تا جاي ممكن اين فرصت ها را خلق كنيد.


براي مثال، اگر متني متعامل براي وبلاگي كه اخيرا در آن مطلبي را خوانده ايد آماده مي كنيد، متن خود را با «من مقاله اي را در فلان روز با فلان عنوان خوانده ام» آغاز نكنيد. بلكه از نام نويسنده، لينك به مقاله و وقتي كه مقاله در سايت شما وجود دارد- برچسب نويسنده در يك توييت و ارسال لينك مقاله خود در نظرات مقاله اصلي  استفاده كنيد.


با مطلع ساختن نويسنده از واكنش خود به مقاله اش، آنها حتما به تعامل اقدام خواهند كرد. آنها ممكن است مقاله شما را توييت كنند، بر روي سايت شما نظر بدهند. و حداقل، نشان مي دهد كه در صنعت شما افراد حرفه اي نيز وجود دارند كه مباحث را در روابط عمومي پيگيري و به آن واكنش نشان مي دهند. از نگاهي با اين كار ساخت لينك، روابط عمومي و سئو، سه بخشي هستند كه درگير شده و مي توانيد از آنها بهره برداري كنيد.


2.      هنر سئو پي آر براي متقاعد ساختن خبرنگاران در توليد محتوا
تيم «وب اسپم» در گوگل به يافتن راه هايي براي بهبود ارزيابي اهميت يك لينك ادامه مي دهد. همچنان كه الگوريتم نيز تحول خود را ادامه خواهد داد، چالش هاي شما براي دريافت لينك هايي كه در گذشته با دروازه بانان انساني ساخته مي شد، افزايش خواهد يافت. در اكثر موارد، اين دروازه بانان، سردبيران و خبرنگاران خواهند بود.
موردي نيست اگر شما يك پيشنهاد يادداشت ميهمان، يك گزارش مطبوعاتي، يا يك ايميل ساده به رسانه مي زنيد: اينكه شما چگونه درخواست خود را براي متقاعد كردن آنها در نگارش يك يادداشت، مطرح مي كنيد بسيار سخت است، مخصوصا زماني كه مي خواهيد لينك ها و روابط عمومي مثبتي را توليد كنيد.


نقش اول اين است كه آنها را قبل از متقاعد كردن، تعقيب كنيد و هرگز بحث لينك را مطرح نكنيد. ولو اينكه آن كسي كه شما مي خواهيد او را براي نگارش خبر متقاعد كنيد، درجريان اين حقيقت كه شما به دنبال دريافت لينك از آنها هستيد، قرار داشته باشد. در پيشنهادتان براي نگارش خبر به وضوح براي آنان روشن كنيد كه نمي خواهيد هرزه نامه منتشر كنيد. برخي اوقات بهترين راه براي ساخت لينك هاي با ارزش و كم ياب اين است كه لينك را فراموش كنيد. بر روي فرصتي كه هويت شما را علني مي كند، ترافيك مراجعه كنندگانتان را بالا مي برد و دريافت ارزش براي هركه محتواي شما را مي خواند فكر كنيد. اين كارها را به خوبي انجام بدهيد و مطمئن باشيد كه لينك ها خودشان به دنبال شما خواهند آمد.


به خاطر داشته باشيد كه تا جايي كه برايتان امكان دارد شرايط را براي «بله» گرفتن از دروازه بانان آسان كنيد. اگر ايده اي را براي يك يادداشت ميهمان ارائه مي دهيد، منعطف باشيد. به آنها سه ايده بدهيد تا يكي را انتخاب كنند. واضح كنيد كه شما اين كار را پيشتر نيز انجام داده ايد و شما مي دانيد آنها دقيقا به چه چيزي نياز دارند تا كل فرآيند به آرامي طي شود. اگر شما تنها يك انتخاب داريد، مطمئن شويد كه تمام شده، ويراسته شده و آماده براي انتشار باشد.


مشابه اين فرآيند مي تواند براي نگارش يك گزارش خبري نيز به كار رود. با هنرمندي، يك عنوان مرتبط انتخاب و عكس هايي را ضميمه كنيد و نشان دهيد كه شما درك صحيحي از ملزومات مورد نياز يك خبرنگار براي نگارش يك گزارش داريد. با اين كارها شما شانس موفقيتتان را به شدت افزايش مي دهيد. آماده ارائه بسته مطبوعاتي خود به آنها باشيد. اين بسته بايستي شامل اطلاعات پيش زمينه درباره شركت شما، اطلاعات برند تجاري و تصاوير مرتبط و ويدئوهايي براي شرح كالاهايتان باشد.


3.      آماده موفقيت شويد
بنابراين شما يك گزارش خبري عالي يا يك مقدمه وبلاگي ميهمان نوشته ايد. چگونه مي توانيد بهترين شانس را براي دريافت بازتاب خبري از اين متن  فراهم كنيد؟
اگر شما يك متخصص روابط عمومي بوديد، اولين چيزي كه بايد شكل دهيد اين است كه بايد از روابط موجود خود به عنوان اهرم نفوذ براي موفقيت در دريافت بازتاب خبري استفاده كنيد. اينجا است كه شبكه هاي اجتماعي به كار مي آيند. از ارتباطات موجود خود در توييتر، گوگل پلاس و از همه مهمتر لينكداين براي ديده شدن استفاده كنيد. با اين كار چنانچه پيشتر روابطي را با افرادي كه علايق مشتركي داريد، برقرار كرده باشيد، نتايج خوبي خواهيد گرفت.


اگر نتوانستيد هيچ زمينه مشتركي را پيدا كنيد، بايستي روابطي ر ا با استفاده از تكنيك خراش دادن ايجاد كنيد. اگر نام شخصي را كه مي خواهيد با وي ارتباط بر قرار كنيد را مي دانيد، قبل از متقاعد كردن او براي انتشار متنتان، سعي در ايجاد تعامل با وي كنيد. براي اكثر خبرنگاران، صاحبان وبسايت يا متخصصان صنعتي، يك پاسخ ساده يا حتي توييت مجدد محتوايشان كافي خواهد بود كه رادار آنها را روشن كنيد. اگر اين توانمندي را داريد كه تعامل متفكرانه اي را پيش از ارائه درخواستتان با محتوايشان برقرار كنيد، حداقل اتفاقي كه مي افتد اين است كه آنها با دريافت ايميلتان، نام شما و انديشه هايتان را مي شناسند و اين فرصت با ارزشي است كه احتمال شنيده شدنتان را افزايش مي دهد.


اكثر اشتباهاتي كه استراتژيست هاي سئو مرتكب مي شوند اين است كه پيش فرضشان اين است كه روابط عمومي سنتي و بازاريابي ديجيتال با هم هيچ تفاوتي ندارند و تنها واسطه هايشان متفاوت است. متخصصان روابط عمومي، فرصت هاي مهيجي را براي سال ها از طريق تماس هاي تلفني، ايميل ها و ملاقات هاي روبرو خلق كرده اند .


بشر در طول تاريخ هرگز تا اندازه اي كه امروزه به هم مرتبط است، مرتبط نبوده است. رسانه هاي اجتماعي به ما اجازه مي دهند تا ارتباطات خودمان را هدف قرار داده و از موانع سنتي براي رسيدن به موفقيت استفاده كنيم. براي بهبود سئوي شركت، ما بايستي از مهارت ها و تكنيك هايي را كه متخصصان روابط عمومي براي سال ها استفاده كرده اند، استقبال كنيم. در آينده، آنها كه موفق مي شوند، كساني هستند كه سريعتر مي آموزند.


نويسنده:  Brad Miller
مترجم: عادل ميرشاهي (مدرس و مشاور سئو پي آر)

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)