شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سئو منفي و پيشگيري از آن
شنبه، 11 آبان 1392 - 16:03 کد خبر:6716

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- از زماني كه آپديت هاي جديد گوگل ارائه شده اند بحث سئو منفي و اين كه آيا سئو منفي وجود دارد يا نه بسيار داغ است.بسياري بر اين باور هستند كه تمامي اين ها بيش از تئوري نيستند و اين كار غيرممكن است و بعضي ديگر براين باور هستند براساس تجربه و اطلاعات به دست آمده اين كار ممكن است.خود گوگل اعلام ميكند كه چيزي به نام سئو منفي وجود ندارد.

پيش از رسيدن به اصل موضوع و معرفي روش هاي جلوگيري كمي در مورد سئو منفي ( Negative SEO ) توضيح مي‌دهيم.

 

سئو منفي به كارهايي گفته ميشوند كه شما براي سايت هاي رقيب خود انجام ميدهيد تا جايگاه آنها در نتايج جستجو را كاهش دهند و يا به طور كلي آنها را از نتايج جستجو حذف كنند.

 

صحبت هاي در مورد اين روش بسيار زياد است بسياري معتقد هستند كه اين كار غيرممكن است و خود گوگل هم بسيار اصرار دارد كه اين روش وجود ندارد اما افرادي هم هستند كه معقتد هستند اين كار عملي هست و البته نمونه هايي هم وجود دارد كه اثبات ميكنند اين كار عملي است.اما نكته اينجاست اگر هم اين كار عملي باشد,مطمئنا هزينه و وقت زيادي را بايد صرف آن كرد و نبايد انتظار بازده سريع داشت.

 

در زير ۵ روش براي شناسايي و جلوگيري از سئو منفي ذكر شده است.

 

*  ايميل: از سرويس دريافت ايميل گوگل وبمستر تولز استفاده كنيد و همچنين اطلاعات خود را در بينگ وبمستر تولز به روز رساني كنيد تا در هنگام دريافت پيغامي آن را دريافت كنيد.توصيه ما به شما اين است كه بر روي حالت هفنگي ( Weekly ) قرار بدهيد اما حالت هاي ماهانه و روزانه هم خوب هستند.

 

تنظيم اخطار:

۱. گوگل

الف) براي نام سايت خود اخطار ( Alert ) قرار دهيد.

ب) براي آدرس سايت اخطار قرار دهيد.

ج) براي كلماتي كه ممكن است از طريق آنها سايت شما صدمه ببيند اخطار قرار دهيد. اين كار را به صورت site:yourdomain.com keyword انجام دهيد.

 

۲. گوگل آناليتيكز:اخطار را در بخش هاي زير تنظيم كنيد:

الف) افت ناگهاني و شديد آمار بازديد

ب) كاهش ميزان اشنراك

ج) افزايش ميزان Bounce Rate

 

3. بررسي سايت: سايت خود را در بازه هاي زماني متفاوت مورد بررسي قرار دهيد. مي‌توانيد كسي را استخدام كنيد كه هر روز يا هر هفته سايت شما را در كلمات كليدي كه مدنظرتان است مورد بررسي قرار دهد.اين فرد بايد چك كند كه ايا شما افت شديد داشته ايد و يا حتي از نتايج به طور كل حذف شده ايد يا نه.

 

4. رديابي لينك ها: لينك هاي ارسال شده به وبسايتتان را از طريق سايت هايي مانند Open Site Explorer يا AHREF’s مورد بررسي قرار دهيد.فاكتورهاي لينك ها را مورد بررسي قرار دهيد مقصود ما از فاكتورها نكاتي است مانند Authority كه تاثير مستقيم در سايت شما دارند.اگر تغيير شديد و قابل بررسي اي در لينك ها و فاكتورهاي مورد بررسي ديديد دقت خود را افزايش دهيد.

 

5. بررسي لينك هاي ورودي جديد: اين بخش كمي پيچيده و سخت است.اما زماني كه ياد گرفتيد خيلي سريع‌تر خواهد شد و ما با يكي از تكنيك هاي Link Building آشنا خواهيد شد.وارد پنل گوگل وبمستر تولز و بينگ وبمستر تولز خود بشويد و ليست سايت‌هايي كه به شما لينك داده اند ( Referring domains ) مربوط به ماه هاي قبل و ماه قبل را دريافت كنيد و در كنار هم قرار بديد. آن‌هايي كه ۲ بار آمده اند را حذف كنيد و ليست را محدود به سايت هايي كنيد كه فقط يك بار به شما لينك داده اند.اين دسته از لينك ها را براي بررسي موارد عحيب و شك برانگيز مورد بررسي قرار بدهيد.همه چيز را مورد بررسي قرار دهيد حتي به وبسايت ها سر بزنيد و Anchor text و يا مكاني كه لينك قرار گرفته اند را مورد بررسي قرار دهيد.

 

با اين ۵ راه نسبتا ساده شما مي‌توانيد از سايت خود در مقابل سئو منفي محافظت كنيد.اگر ميخواهيد كاملا مطمئن باشيد سعي كنيد سايتي بسازيد كه در مقابل سئو منفي مقاوم باشد و در دسترس هر فردي نباشد.به فكر قرار گرفتن در رتبه هاي بالا نباشيد و به جاي آن سعي كنيد روابط و لينك هاي درست ايجاد كنيد.دوست داشته باشيد يا نه در انتها لينك هاي شما بايد از طرف موتورهاي جستجو مورد تاييد قرار بگيرند.

 

منبع: سئوموز