شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اگر روابط ‏عمومي ‏ها در جايگاه درست خود قرار گيرند...
پنجشنبه، 9 آبان 1392 - 19:07 کد خبر:6652

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر سيد محمد صحفي معان مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (در دولت دوم اصلاحات) معتقد است كه روابط عمومي ها بايد يك نظام اطلاع ‏رساني جديد را مبتني بر راست‏گويي، صداقت، شفافيت و كاملاً متفاوت با سياست‏ هاي تبليغاتي و توده ‏گرايانه قبلي پايه‏ ريزي كنند. مابقي را خود بخوان:


به عنوان سوال اول از دكتر صحفي پرسيديم: نقش روابط عمومي ها در پيشبرد اهداف و برنامه هاي دولت جديد چيست؟ و در اين خصوص چه راهكارهايي را پيشنهاد مي كنيد؟
توقعات و مطالبات مردم و جامعه مدني از «دولت تدبير و اميد» بسيار فراگير و گسترده است. همان‏ طور كه مي‏ دانيم آقاي "دكتر روحاني" با شعارها و گفتماني كه ناشي از رويگرداني مردم از برخي شعارهاي تند و افراطي قبلي بود به پيروزي رسيد.رأي معنادار مردم به ايشان، با توجه به شعار اعتدال و توسعه و تغيير رويكرد دولت از گرايش به "پوپوليسم" به سوي "عقلانيت"، مهم‏ترين مسئله پيش روي دولت است. بر اين اساس روابط‏ عمومي ‏ها بايد تلاش كنند:


اول: مردم را با گفتمان اين دولت و اثرات اجراي آن بيش‏تر آشنا كنند؛
دوم: به مردم و مخاطبان بگويند كه چرخش كشور از سياست‏ هاي افراطي به سوي عقلانيت و گردش امور بر مدار اعتدال و چيدن ميوه ‏هاي آن و ديدن تاثير آن در مسائل اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي كشور امري درازمدت است و مردم را آماده كنند تا در اين فرآيند دولت را ياري دهند؛
سوم: براي مشاركت مردم و ايفاي نقش واقعي در اداره امور، فرهنگ‏‏ سازي كنند؛
چهارم: يك نظام اطلاع ‏رساني جديد را مبتني بر راست‏گويي، صداقت و شفافيت و كاملاً متفاوت با سياست ‏هاي تبليغاتي و توده ‏گرايانه قبلي پايه ريزي كنند.


اين محورها به روابط ‏عمومي‏ ها كمك خواهند كرد تا از يك سو سازمان اجرايي خود را با رويكرد جديد و پيش نيازهاي آن آشنا كنند؛ وعده هاي بي پايه ندهند و مردم را با سازوكارهاي واقعي توليد و خدمات در كشوري كه گرفتار تحريم ها و محاصره اقتصادي است آشنا سازند و از سوي ديگر مردم را صاحبان اصلي كشور و محرم بدانند و آنها را از واقعيات اقتصاد و مسائل اجتماعي آگاه كنند. به خاطر دشواري كار و فرصت هاي از كف رفته، به نظر مي رسد در دولت آقاي دكتر روحاني كاري بسيار بزرگ و گسترده در انتظار روابط ‏عمومي ‏هاست و تنها افرادي باتجربه و با دانش و تسلط كافي به اين مقوله‏ ها مي توانند حوزه روابط‏ عمومي دستگاه ‏هاي دولتي را مديريت كنند.


به نظر شما روابط عمومي تا چه اندازه فرصت انعكاس اخبار و اطلاعات صحيح و شفاف را خواهند داشت؟
فعالان و دست اندركاران اين حوزه بايد حقوق و مطالبات خود را همچون ديگر اقشار دائماً پيگيري و مطالبه كنند. از قديم گفته ‏اند: "هيچ كس، بدون تلاش خودتان، حق‏تان را دودستي به شما تعارف نخواهد كرد". بنابراين اصحاب حوزه ارتباط و رسانه، خود بايد كوشش كنند اين فضا را ايجاد و روي آن كار كنندو روزنه هاي موجود را توسعه دهند. البته دولت نيز با توجه به شعارهايي كه داده است و پيماني كه با مردم بسته است، بايستي به سهم خود تلاش كند تا موانع را از سر راه بردارد؛ و در گام اول خودسانسوري در عرصه رسانه ‏ها كه متأسفانه شدت يافته از ميان برود و رسانه ملي از جايگاه جناحي نگاه نكند و خود را متعلق به همه مردم بداند و براي طرح مباحث به صورت كاملاً شفاف پيش‏قدم باشد و از طرح ديدگاه هاي انتقادي رو ترش نكند. اگر اينها اصلاح شود فرصت انعكاس اخبار و اطلاعات صحيح و شفاف بيشتر خواهد شد.
البته وظيفه دستگاه ‏هايي همچون قوه قضائيه براي صيانت از آزادي ‏هاي مشروع و قانوني نيز بسيار والاست و از سوي ديگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز بايد بكوشد مأموريت ‏هاي ويژه خود را در حمايت از اصحاب فرهنگ و رسانه و فعالان عرصه ارتباطات انجام دهد.


ايجاد چنين فضايي (يعني آزادي عمل روابط عمومي ها در انعكاس اخبار صحيح و شفاف) به چه عواملي بستگي دارد؟
به اعتقاد من آزادي عمل روابط ‏عمومي ‏ها به عواملي همچون درك تخصصي و حرفه‏ اي وزرا و روساي سازمان‏ ها از نقش ارتباطات و مأموريت رسانه‏ ها بستگي دارد و از سوي ديگر، به كار گماردن افراد متخصص و داراي احساس مسئوليت و با درك و برداشت علمي و خردگرا مي‏ تواند به اين مهم كمك كند. در اين مسير به‏ كارگيري نيروهاي كارآزموده و حرفه ‏اي در روابط‏ عمومي ‏ها و داشتن تسلط كافي بر رسانه‏ ها و شبكه‏ هاي اجتماعي و بهره ‏گيري از محيط وب نيز به ايجاد فضاي واجد آزادي عمل براي روابط ‏عمومي‏ ها كمك مي‏ كند.

آيا روابط عمومي ها در دولت جديد مي توانند به جايگاه واقعي خود دست پيدا كنند؟
در پاسخ‏ به پرسش ‏هاي قبلي، به اين نكته اشاره شد كه تحقق شعارهاي اين دولت و نهادينه كردن گفتمان اعتدال، خود كمك مي‏كند كه مردم به روابط ‏عمومي‏ ها با احترام بيش‏تر بنگرند و به اين حوزه اعتماد كنند. با احياي اعتماد مردم به دستگاه ‏هاي دولتي و به بياني ديگر به روابط‏ع مومي‏ ها، راه براي جلب مشاركت مردم هموارتر خواهد شد. جايگاه شايسته روابط ‏عمومي ‏ها در اين دولت در قالب پست و مقام و بالا رفتن در سلسه مراتب سازماني و نشستن در جايگاه معاون وزير و مديركل نيست بلكه در رسوخ پيام روابط‏ عمومي در عمق افكار عمومي، همراه كردن توده ‏هاي مردم با سياست‏ هاي دولت و جلب اعتماد مردم و صريح و صادق بودن است. چنين رويكردي روابط‏ عمومي را- در هر كجاي سازمان كه باشد- به اوج خواهد رساند.

نقش روابط‏ عمومي در همبستگي و جلب اعتماد افكار عمومي نسبت به دولت جديد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
اگر روابط ‏عمومي ‏ها در جايگاه درست خود قرار گيرند و به شكلي كاملاً حرفه ‏اي به وظايف خود بپردازند، نقشي ارزشمند و بي‏بديل در عرصه ‏هاي ارتباطي و اطلاع ‏رساني خواهند داشت. درباره «اعتمادسازي» موضوع اندكي متفاوت است. اگر تصميم ‏گيري ‏هاي حاكمان و دولتمردان مبتني بر حفظ و تقويت منافع ملي و به دور از اعمال زور و فشار باشند و از سويي مصالح عامه در آنها لحاظ شوند، طبيعي است كه اعتماد از كف ‏رفته، مشروط به صداقت مسئولان و ارتباط تعاملي ايشان با مردم، دوباره باز خواهد گشت. بنابراين اعتمادسازي با اتخاذ تصميمات درست و كمك به بهبود وضعيت اقتصادي مردم محقق مي ‏شود؛ و روابط ‏عمومي ‏ها صرفاً مي ‏توانند به اين روند شتاب بخشند و الا، خداي ناكرده با تصميمات غلط مديريتي و عدم ‏مقابله با فساد دستگاه‏ هاي دولتي و بدتر شدن اوضاع، آيا روابط ‏عمومي‏ ها مي ‏توانند اعتمادسازي كنند؟

روابط ‏عمومي ‏ها در تثبيت و تقويت مشي اعتدال در مقطع كنوني چه وظايفي بر عهده دارند؟
احترام به مردم، تكريم ارباب ‏رجوع، تسهيل انجام كار مردم، عدم ‏وجود تبعيض، انجام اقدامات ضدفساد، در رأس قرار گرفتن شايستگان، برخورد با دروغ‏گويي و چپاول‏گري و ... همان مشي اعتدال است.
همين كه روابط ‏عمومي‏ ها در نهادينه كردن اين امور در واحدهاي خود كوشش كنند؛ مسئولان را براي وفا به عهدشان با مردم بيش‏تر ترغيب كنند؛ عيب‏ هاي آنها را به خودشان بنمايند و وعده ‏ها و پيماني كه با مردم بسته ‏اند را بيشتر گوشزد و بر سر احقاق حقوق مردم پافشاري و پيگيري كنند، به وظيفه خود در تقويت مشي اعتدال بيش‏تر عمل كرده ‏اند. ولي همين كه وارد فاز مجيزگويي و مداهنه و راست جلوه دادن دروغ بشوند؛ با منتقدان سخت برخورد كنند؛ با مردم مدارا و ارباب ‏رجوع را تكريم نكنند و در مجموع براي مردم، كه به فرمايش امام(ره) ولي ‏نعمتان دولت هستند، احترام قائل نباشند طبيعي است كه از اين مشي فاصله گرفته ‏اند.


سخن پاياني
رسيدن روابط ‏عمومي‏ ها به جايگاهي متناسب با آرمان هاي اين حرفه در گرو عملكرد خود روابط ‏عمومي‏ هاست و شرح آن «مثنوي هفتاد من كاغذ شود»!/ «ماهنامه روابط عمومي»