شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چطور زماني كه استرس داريم، لبخند بزنيم؟!
یکشنبه، 5 آبان 1392 - 21:59 کد خبر:6518

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با وجود زندگي شلوغ امروز، استرس جزء جدا نشدني ما شده است. گرفتاري هاي روزمره، مشكلات شغلي، ترافيك خيابان ها و بزرگراه ها، تحصيل و تربيت فرزندان همه و همه دست به دست هم داده اند تا ما را آماده هميشگي نگراني، استرس و فشار عصبي كنند. مسلماً ما نمي توانيم استرس را كاملاً از زندگي خود حذف كنيم ولي مي توانيم ياد بگيريم به روشي سالم تر با آن برخورد كنيم و از آنجايي كه استرس ارتباط مستقيمي با انواع بيماري هاي جسمي مثل فشارخون بالا و ضعف سيستم ايمني بدن دارد،‌ روزي چند دقيقه مقابله با آن مي تواند باعث شادماني ما شود و از طرف ديگر، سلامت جسماني را برايمان به ارمغان آورد. بهترين راه براي مقابله با استرس، لبخند زدن است. فقط كافيست سعي كنيم كه بخنديم. حتي خنديدن غير واقعي، تغييرات محسوسي در مغز ايجاد مي كند و كم كم احساس خوشايند آرامش واقعي به وجودمان راه پيدا مي كند.

لبخند مسري است. فقط با يك لبخند مي توانيد يك جمع را شاد كنيد. در حقيقت لبخند زدن باعث مي شود از درون احساس بهتري پيدا كنيد چون با اين كار ساده، ماده اي شيميايي به نام «اندورفين» در مغز ترشح مي شود كه خود به خود درد و ناراحتي را كاهش مي دهد و احساس رضايت را افزايش مي بخشد. مهمتر اينكه همان طور كه گفتيم خنده و لبخند مسري است و با اين كار باعث شادماني اطرافيان خود خواهيد شد. چه دوست و عضو فاميل شما باشند و چه نباشند. بنابراين اگر دوست با روشي سريع و موثر حال خود و اطرافيان تان را خوب كنيد بيشتر از قبل لبخند بزنيد، فقط همين!

اما چطور بخنديم، آن هم زماني كه استرس بر ما غالب شده است؟


۱. ورزش كنيد

براي از بين بردن نگراني و استرس يكي از بهترين شيوه ها آن است كه به محيط باز برويد و حتي اگر فرصت يك ورزش واقعي را نداريد چند نفس عميق و چند حركت نرمشي انجام دهيد. تحقيقاتي كه در دانشگاه اسكس انجام شده نشان مي دهد كه تنها ۵ دقيقه پياده روي دوچرخه سواري يا حتي باغباني و گلكاري مي تواند حال انسان را خوب كند، اعتماد به نفس او را بالا ببرد و لبخند را بر لب او بنشاند. با اين كار، هم استرس را از خود دور مي كنيد و هم چند كالري از كالري هاي بدن تان را مي كاهيد.

۲. فرصتي را هم به صرف چاي اختصاص دهيد

نوشيدن چند جرعه چاي شما را در برابر استرس مقاوم تر مي كند و شادي را به دل تان راه مي دهد. تحقيقاتي كه در دانشگاه لندن انجام شده نشان مي دهد بدن افرادي كه در روز، چهار فنجان چاي سياه مي نوشند، بعد از مواجهه با يك مشكل، كمتر هورمون استرس ترشح مي كند. در ضمن آنتي اكسيدان هاي موجود در چاي براي جلوگيري از برخي سرطان ها مفيد بوده و خطر سكته قلبي را كاهش مي دهد.

۳. آدامس بجويد

دانشمندان معتقدند جويدن آدامش به كاهش استرس كمك مي كند. دانشمندان دريافتند افرادي كه هنگام اوج فشار كاري آدامس مي جوند كمتر از كساني كه با همان وضعيت،‌ آدامس نمي جوند استرس را تجربه مي كنند. كارايي اين افراد نيز تقريباً دو برابر گروه دوم است. جويدن آدامس بدون قند نه تنها استرس را كم مي كند، بلكه مي تواند مانع رشد باكتري هاي درون دهان و پوسيدگي دندان ها شود.

۴. شكلات تلخ بخوريد

مسلماً تا به حال هم خوردن يك دسر خوشمزه حال شما را خوب مي كرد اما حالا بهتر است بدانيد كه شكلات از نظر علمي نيز فوايد شاد كننده اي دارد. دانشمندان و محققان آلماني دريافتند كه كساني كه روزي به ميزان اندكي (حدود ۳۰ گرم) شكلات تلخ مي خورند و به مدت ۲ هفته اين كار را ادامه مي دهند، ‌به ميزان قابل توجهي كمتر از ديگران نگراني و استرس دارند و بيشتر شادي و لبخند را تجربه مي كنند. شكلات تلخ براي كاهش فشارخون و كم شدن ريسك سكته قلبي موثر است.

۵. گل ها را ببوييد

با قرار دادن يك دسته كوچك گل تازه روي ميز خانه يا محل كار مي توانيد آرامش و صفا را وارد محيط زندگي تان كرده و لبخند را بر لب خود و ديگران بنشانيد. اگر به بوي گل حساسيت داريد به جاي آن از مركبات يا دارچين استفاده كنيد. استرس سيستم ايمني بدن را ويران مي كند اما به گفته دانشمندان ژاپني به مشام كشيدن عطرهاي طبيعي مثل بوي گل، گلاب، سبزي هاي معطر و ادويه ها به راحتي استرس را از ما دور مي كند و شادي دروني را به جان آن مي نشاند. استنشاق بوي استوخودوس به هنگام خواب، خوابي آرام و عميق را برايتان به ارمغان خواهد آورد.

۶. نگاه تان را تغيير دهيد

دانشمندان مي گويند در زمان احساس استرس و فشار عصبي، تمركز روي يك موضوع مثبت مي تواند به لبخند زدن ما كمك كند. به عنوان مثال زماني كه در يك ترافيك سنگين گير افتاده ايد و راه پيش و پس نداريد،‌ به اين فكر كنيد كه الان بهترين فرصت است كه به دوست قديمي ام تلفن بزنم و حالش را بپرسم. نگاه كردن به جنبه مثبت تمام شرايط و اتفاقات مي تواند تا حدود زيادي حال ما را خوب كرده و استرس را از ما دور كند. بنابراين همواره به نيمه پر ليوان بينديشيد تا احساس شادماني كنيد.

در كنار اين تمرينات اگر بدانيد لبخند زدن چه فوايد مهمي دارد هرگز آن را فراموش نخواهيد كرد

مردم جذب كساني مي شوند كه لبخند بر لب دارند و بيشتر دوست دارند كنار او باشند تا اين شادماني به آنها هم سرايت كند و حال خوبي پيدا كنند. اغلب انسان ها سعي مي كنند فرد اخمو را كنار بگذارند و چندان توجهي به او نكنند چون مي ترسند حس منفي اخلاق اين شخص به آنها هم سرايت كند.

براي مثبت ماندن لبخند بزنيد. لبخند حس مثبت بودن در انسان را افزايش مي دهد. اگر مي خواهيد اين موضوع را به خودتان ثابت كنيد از ته دل بخنديد يا با شادماني لبخند بزنيد. حالا در همان حالت سعي كنيد به يك موضوع منفي بينديشيد. خيلي زود متوجه مي شويد كه اين كار سختي است و احتمالاً نخواهيد توانست آن را انجام دهيد. وقتي انسان مي خندد، جسم و دهنش مرتب به او پيغام مي دهد كه همه چيز خوب و مرتب است بنابراين جايي براي ورود موضوع منفي وجود ندارد.

كساني كه لبخند مي زنند موفق تر هستند. لبخند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و در نتيجه كارآمدي بهتر انسان مي شود و او را تبديل به انساني موفق مي كند. در ضمن كارفرماها هم با كارمندان و زيردستان خوشرو، رفتار دوستانه تري دارند.

لبخند زدن انسان را جوان تر نشان مي دهد. شادابي و سرزندگي مي تواند سن شما را چند سال جوان تر از آنچه هست به اطرافيان بنماياند. چرا؟ ماهيچه هاي صورت كه براي لبخند زدن مورد استفاده قرار مي گيرند با لبخند بالا مي روند و يك نوع ليفتينگ طبيعي انجام مي دهند.

لبخند بزنيد تا بخشندگي و صبرتان بالا برود. ثابت شده است كه انسان هاي غمگين و ناراحت بيشتر از افراد شاد حس خصومت و ستيز را تجربه مي كنند. اگر مي خواهيد احساس عصبانيت دروني خود را كاهش دهيد، مي توانيد آن را پشت يك لبخند پنهان كنيد.

به همسرتان لبخند بزنيد. اين كار تاثير بسيار عميقي در دوام زندگي مشترك خواهد داشت چون همسران به راحتي تحت تاثير روحيات يكديگر قرار مي گيرند.

آرامش/ شماره نهم/ نيمه دوم خرداد ماه ۹۲/ مترجم: زهرا عبدوسي/ صفحه ۴۴