شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بررسي جايگاه مديريتي زنان
سه شنبه، 30 مهر 1392 - 13:21 کد خبر:6368
حضور زنان در عرصه مديريت‌ روابط عمومي به عنوان قلب تپنده هر سازمان طي سال‌هاي اخير با موفقيت‌هاي چشمگيري مواجه بوده است

بررسي جايگاه مديريتي زنان در نخستين همايش ملي زن و روابط عمومي
مــديريت زنـان در عصر جديد

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جهان‌ همواره شاهد نقش‌ عظيم‌ و غيرقابل‌ انكار زنان‌ در حوادث‌ گوناگون‌ بوده است‌. امروزه‌ در‌ مباحث‌ توسعه‌ كشورهاي‌ جهان‌ نقش‌ زنان‌ در اين‌ فرآيند بشدت‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است‌. زنان نشان داده‌اند مي‌توانند به عنوان هدايتگران پرقدرت در موقعيت‌هاي مختلف عمل كنند. براي فراهم ساختن نقش هدايتگرانه زنان در مديريت، در درجه اول مشاركت آگاهانه آنان در اين فرآيند بسيار حائز اهميت است. نگاهي عميق به مديريت زنان در جامعه نشان از اين واقعيت دارد كه هرجا ردپايي از زنان در جامعه در سطوح مختلف مديريتي وجود داشته، فعاليت‌هاي آن حوزه با ظرافت و حساسيت خاصي پيگيري شده و موفقيت نيز در آن حوزه بيشتر بوده است.

حضور زنان در عرصه مديريت‌ روابط عمومي به عنوان قلب تپنده هر سازمان طي سال‌هاي اخير با موفقيت‌هاي چشمگيري مواجه بوده است و حضور 70 درصدي آن‌ها در حوزه روابط عمومي‌هاي كشور و آمار 90 درصدي آن‌ها در دانشگاه‌ها مويد اين موضوع است. تحقيقات نشان داده است زنان مي‌توانند مديران خوبي باشند و شكل مديريت آن‌ها مشاركتي است و بر خلاف مردان كه در تصميم‌گيري از مشاركت ديگران استفاده نمي‌كنند زنان ترجيح مي‌دهند مديريت‌شان مشاركتي باشد.


نگاه جامعه به مديريت زنان
اما اين‌كه چرا هنوز هم جامعه مديريت زنان را باور ندارد و آنها نتوانسته‌اند سقف شيشه‌اي را كه مانع از صعود آن‌ها است بردارند موضوعي است كه بسياري از كارشناسان عرصه ارتباطات و مديريت در نخستين همايش زن و روابط عمومي آن را به چالش كشيده‌اند.
دكتر صديقه ببران مدير گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي با تأكيد بر اين‌كه زنان جامعه بايد خود را باور داشته باشند گفت: آن‌ها در تمام زمينه‌هاي مديريتي بويژه روابط عمومي بايد توانمندي‌هاي خود را ارتقا ببخشند و دانش حرفه‌اي كسب كنند. زنان بايد از بعد علمي و پژوهشي پيشرفت كرده تا شاهد حضور تأثير‌گذار آن‌ها در پست‌هاي بالاتر باشيم.
دكتر بيتا شاه منصوري عضو هيأت علمي دانشگاه‌ آزاد محدوديت‌هاي اجتماعي و فرهنگي را عامل اصلي كاهش فعاليت زنان در عرصه روابط عمومي‌ها برشمرد و گفت: در شرايط واقعي، مديران ارشد سازمان از بين مردان انتخاب مي‌شوند و كارشناسان سازمان را زنان تشكيل مي‌دهند و به همين دليل زنان قادر نيستند قابليت‌ها و توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارند.
پژوهش‌هاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با كارايي زنان نشان مي‌دهد آنها 25 درصد كارايي بيشتري نسبت به مردان دارند. دكتر عبدالرضا عزيزي رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين موضوع گفت: گرفتاري‌ها و موانع مختلفي بر سر راه پيشرفت زنان در حوزه‌هاي مختلف وجود دارد اما براي از بين بردن اين موانع بايد ابتدا از خود شروع كنند. زنان به عنوان نيمي از افراد جامعه در تصميم گيري‌هاي سياسي مانند انتخابات تأثير‌گذار هستند اما از آن‌ها كمتر در پست‌هاي مديريتي تأثير‌گذار استفاده مي‌شود. بايد به نقطه‌اي برسيم كه مشاغل و پست‌ها بر اساس شايستگي‌ها، دانش تخصصي و قابليت‌هاي فردي احراز شود و نگاه جنسيتي از بين برود.


عناصر فعال در توان‌افزايي
آموزش، آگاهي، توانمند‌سازي و ايجاد فرصت‌هاي اجتماعي مقوله‌هايي هستند كه زنان مي‌توانند به عنوان يك عنصر فعال با آن در توان افزايي يكديگر بكوشند. دكتر فرحناز رافع رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر كشور با اشاره به اين مقوله‌ها و حضور و نقش پررنگ زنان در توسعه اقتصادي گفت: اين حضور عاملي است تا جهانيان دريابند توسعه در عرصه‌هاي مختلف بدون زنان امكان پذير نخواهد بود.
منتقدين حضور كمرنگ زنان در عرصه‌هاي مديريتي كشور معتقدند با وجود بهبود شرايط فعلي زنان نسبت به سه دهه گذشته اما هنوز هم آن‌ها در بخش‌هاي مديريتي كشور جايگاهي ندارند. دكتر شهيندخت خوارزمي عضو هيأت علمي سازمان مديريت صنعتي از جمله منتقداني است كه مي‌گويد بر اساس مشاهدات عيني و تجربي خود در طي 40 سال به اين نتيجه رسيده است كه راه زنان كارشناس و تحصيلكرده كه تجربه‌هاي خوبي نيز دارند براي دست پيدا كردن به مراتب عالي شغلي مسدود است.
به عقيده وي جامعه بشري گذر تمدني پرشتاب و تهديد را سپري مي‌كند و ساختارها، نهادها و ارزش‌ها در تمام عرصه‌هاي زندگي مشروعيت و كارساز بودنشان را از دست داده‌اند و افراد جامعه اين موضوع را به راحتي لمس مي‌كنند. وي گفت: در شرايط كنوني به نوعي بحران رسيده‌ايم كه اعتقاد دارم از دل همين بحران‌ها، يك نظم جديد به وجود مي‌آيد و در حقيقت بحران موجود، درد زايمان همين نظم است.
دكتر شهيندخت خوارزمي ادامه داد: ‌اگر انسان‌ها بياموزند با فاصله به خود نگاه كنند و انرژي خلاق خود را آزاد و براي خود از نو هويتي بسازند و جايگاهي را تعريف كنند كه شايسته شأن وجودي انسان باشد براي چالش‌هاي بشري راهكار پيدا خواهند كرد و بحق زنان ايراني قابليت دستيابي به اين جايگاه را دارند.


تفاوت ماهيت مشاغل زنان
دكتر اعظم راودار استاد ارتباطات دانشگاه تهران نيز با تأكيد بر اين‌كه زنان توانمندي در ايران داريم كه توانمندي آنان بر اساس داده‌ها اثبات شده است گفت: اين‌كه از توان آنها در جهت صحيح آن استفاده شده است يا خير موضوع مهم و چالش برانگيزي است. زنان تقريباً در تمام مشاغل حضور دارند اما ماهيت مشاغل زنان و مردان باهم متفاوت است. زنان در مشاغل محدودتر و مراتب شغلي پايين‌تري قرار دارند كه اين امر در حوزه‌هاي جهاني صادق است و احتمال اشتغال آن‌ها به كارهاي اداري بيشتر از مردان است اما در عين حال تعداد كمي از آن‌ها به كارهاي مديريتي با تخصصي دست پيدا مي‌كنند. وي با مقايسه اين تفاوت در حيطه كار روابط عمومي‌ها گفت: زنان به دليل اشتغال به كارهاي ستادي، فكري و محتوايي كمتر ديده مي‌شوند و مردان به دليل اشتغال در كارهاي اجرايي بيشتر در معرض ديد قرار دارند. متاسفانه زنان كار مي‌كنند و دستمزدشان را مي‌گيرند و گمان مي‌كنند كه همه چيز برابر است و هيچ توقعي براي مطرح و شناخته شدن ندارند در حالي كه مردان با استفاده از كار زنان موفقيت‌ها را به نمايش مي‌گذارند و ارتقاي شغلي مي‌گيرند.
بررسي آماري نشان مي‌دهد نقش زنان در روابط عمومي‌هاي مؤسسات و ادارات مهم دولتي كمرنگ است در حالي كه به گفته دكتر علي اكبر جلالي متخصص فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه روابط عمومي دنيا نزديك به 90 درصد اعضا را زنان تشكيل مي‌دهند و اين قشر فرصت‌هاي بسيار خوبي در اختيار دارند كه با اشراف به آن جايگاه خوبي را به دست بياورند. وي با تأكيد بر اين‌كه در هزاره سوم بايد به همت فناوري‌هاي نوين در شبكه‌اي قرار بگيريم كه از طريق دانايي و دانش به بهترين‌ها دست پيدا كنيم ادامه داد: زنان اگر شبكه‌اي فكر كنند موفق خواهند بود. اگر هر يك از زنان بتوانند در حوزه روابط عمومي مستعد شوند و دانش آن را به‌دست بياورند يك مدير هستند صرف نظر از اين‌كه در جايگاه مدير مجموعه باشند يا زنان بايد نگاه خود را تغيير دهند و از حوزه روابط عمومي خود را مطرح كنند و در واقع بايد با دانايي و انتخاب مسير درست به يك برند تبديل شوند.

 

http://shara.ir

منبع: ايران