شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هيچ مصلحتي مهم‌تر از آگاه بودن جامعه نيست
دوشنبه، 29 مهر 1392 - 11:08 کد خبر:6320
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- علي‌اكبر قاضي‌زاده معتقد است: ارتباط ميان آگاهي‌رساني و مردم‌سالاري بسيار مهم است و براي ايجاد يك محيط شفاف كه مقدمه‌ي رسيدن به مردم‌سالاري و دموكراسي است، يك محيط شفاف خبري لازم است.

به گزارش شارا به نقل از ايسنا، اين روزنامه‌نگار كه امروز در نخستين كنفرانس «حرفه‌يي‌گرايي در روابط عمومي» سخن مي‌گفت، با بيان اين‌كه حقوق مخاطبان بارزترين نكته‌اي است كه در روابط بين رسانه‌ها و روابط عمومي‌ها اهميت دارد، اظهار كرد: رسانه‌ها نسبت به روابط‌ عمومي‌ها قديمي‌تر هستند، اما هر دو اين علوم تازه‌اند. از زمان پيدايش روابط عمومي‌ها، يك تقابل نيمه‌پنهان ميان روزنامه‌نگاران و كارگزاران روابط عمومي وجود داشته كه مبناي آن هم خبر و اطلاع‌رساني بوده است.

او ادامه داد: روزنامه‌نگاران علاقه دارند به اطلاعات دسترسي پيدا كنند، اما روابط عمومي‌ها وظيفه دارند چهره‌ي مطلوبي از سازمان خود نشان دهند و اين حرف هر دو طرف است؛ اما اين فشار و مقاومت صورت‌هاي نامطلوبي را در بعضي از اوقات به خود مي‌گيرد.

قاضي‌زاده با اشاره به موضوع تشويق مادي خبرنگاران توسط روابط عمومي‌ها، تصريح كرد: اين موضوع صرفا مربوط به جامعه‌ي ما نيست و در اولين دادگاه‌هاي اروپا كه در زمينه‌ي خبري برگزار مي‌شد نيز همين موضوع مطرح بود كه حدود 80 سال از آن مي‌گذرد. بنابراين جامعه‌ي ما از اين رفتار الگوبرداري كرده است. فضاي نامهربانانه‌ي حاكم ميان اين دو طرف موجب به‌وجود آمدن دو نوع رابطه مي‌شود، يا اين‌كه اين روابط به كلي قطع مي‌شود يا هر دو طرف تلاش مي‌كنند محيطي آرام ايجاد كنند. در هر دو رابطه، گروهي كه مي‌بازد افكار عمومي و مخاطبان هستند، چون از دسترسي آزاد به اطلاعات محروم مي‌مانند.

او با بيان اين‌كه بهانه‌اي كه هميشه از سوي سازمان‌ها براي كتمان اطلاعات مطرح مي‌شود، مصالح عمومي يا ملاحظات امنيتي است، گفت: در سال‌هاي اخير، اين دو مقوله چنان گسترده شده كه حتي حاصل پيش پا افتاده‌ترين اطلاعات نيز چنين چيزي است و روزنامه‌نگاران براي به‌دست آوردن كوچك‌ترين آمارها، به درهاي بسته مي‌خورند. من تأكيد مي‌كنم كه هيچ مصلحتي مهم‌تر از مطلع بودن و آگاه بودن جامعه نيست.

قاضي‌زاده با اشاره به تاريخچه‌ي تشويق مادي خبرنگاران توسط روابط عمومي‌ها در ايران، توضيح داد: از سال 1370 آثاري از برقراري اين‌گونه تشويق‌ها ميان روابط عمومي‌ها و رسانه‌ها ديده شد و اندكي بعد، صورتي رسمي به خود گرفت تا جايي كه روزنامه‌نگاران از روابط عمومي‌ها طلبكار بودند.

اين مدرس رشته‌ي روزنامه‌نگاري با تأكيد بر اين‌كه براي دستيابي به يك محيط حرفه‌يي بايد از اين نوع تشويق‌ها فاصله گرفته شود، بيان كرد: البته به‌وجود آمدن اين اتفاق‌ها، زمينه‌هايي نيز دارد كه بخشي از آن به نياز روزنامه‌نگاران و بخش ديگر به سازمان‌ها مربوط است. در سال‌هاي اخير، بيش از آن‌كه توليد و كيفيت مطرح باشد، جايگاه مديران سازمان‌ها مطرح بوده است. در نتيجه، دوستان روابط عمومي مي‌خواستند تلاش‌هاي خود را بر اين موضوع استوار كنند.

قاضي‌زاده با اشاره به اين‌كه در حال حاضر فضا تغيير كرده است، اظهار كرد: اين تغيير فضا مي‌تواند زمينه‌اي براي كشيدن خط بطلان روي اين ماجرا باشد.

وي همچنين تأكيد كرد: قانون‌گذاران مي‌توانند همچنان كه به روزنامه‌ها براي منتشر نكردن بسياري از مطالب با استفاده از قوانين فشار مي‌آورند، براي از بين بردن چنين سنتي نيز قانون تصويب كنند، چون سلامت اطلاع‌رساني آن‌قدر ارزش دارد كه ما بخواهيم آن را به قوانين و مقررات سختگيرانه مقيد كنيم.

او در پايان به روابط عمومي‌ها توصيه كرد كه براي داشتن يك روابط عمومي حرفه‌يي به سلاح‌هاي نو دست پيدا كنند و تخصص‌گرايي در روابط عمومي را در اولويت قرار دهند.