شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كنفرانس حرفه اي گرايي روابط عمومي: رسانه‌هاي اجتماعي، جديدترين ابزار تبليغاتي
دوشنبه، 29 مهر 1392 - 09:53 کد خبر:6313
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك استاد رشته‌ي ارتباطات گفت: رسانه‌هاي اجتماعي جديد بيداد مي‌كنند و تعداد ابزارهاي تبليغاتي جديد نيز در حال افزايش است. رسانه‌هاي اجتماعي به‌عنوان جديدترين ابزار تبليغاتي شناخته مي‌شوند.
به گزارش شارا به نقل از ايسنا، احمد روستا در نخستين كنفرانس «حرفه‌يي‌گرايي در روابط عمومي» با طرح اين پرسش كه روابط‌ عمومي حرفه‌يي بايد به چه نكاتي توجه كند؟ اظهار كرد: تغيير مفاهيم و معاني يكي از نكاتي است كه روابط عمومي حرفه‌يي بايد به آن توجه كند. يكي از مشكلات جامعه‌ي ايران، بدفهمي و كج‌فهمي حتي در فهم واژه‌ها است. اگر ما به مفاهيم واژه‌ها توجه نكنيم، مديريت اشتباه درپي آن شكل مي‌گيرد و اين اتفاقي است كه ما در مديريت‌هاي مختلف شاهد آن هستيم. آيا تا كنون توجه كرده‌ايم كه مفهوم روابط عمومي نوين يعني چه؟ آخرين تعريفي كه از روابط عمومي ارائه شده، عبارت است از يك فرآيند در ارتباطات استراتژيك كه باعث رابطه‌ي مفيد دوجانبه ميان سازمان و مخاطب مي‌شود و هدفش نفع متقابل است.

او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به شناخت مخاطب به‌عنوان يكي ديگر از نكاتي كه بايد روابط عمومي حرفه‌يي بداند،‌ ادامه داد: نسل جديد مخاطبان در دنيا و ايران، نكته‌ي بعدي است كه بايد به آن توجه كرد، نسل جديد، نسلي است كه بيشتر از فروشندگان و سازمان‌ها اطلاع دارد و نسلي هوشمند‌، تأثيرگذار و پرانتظار است. بنابراين ما نمي‌توانيم با استفاده از روش‌ها و ابزارهاي گذشته با چنين مخاطبي رفتار كنيم. براي داشتن يك روابط عمومي حرفه‌يي بايد ابتدا گروه‌هاي مخاطبان را تعريف كنيم و براساس معيارها و گفتارهاي‌شان، شيوه‌هاي مديريت را سازمان‌دهي كنيم.

اين مدرس دانشگاه با اعتقاد به اين‌كه فروپاشي مرز زمان و مكان، يكي ديگر از ويژگي‌هاي روابط عمومي حرفه‌يي است، تأكيد كرد: امروز روابط عمومي، زمان و مكان ندارد و در دنيا، بحث روابط عمومي جهاني مطرح است. پديده‌ي ديگري كه بايد در بحث روابط عمومي حرفه‌يي به آن توجه كنيم، تخصصي‌ شدن و فوق تخصصي شدن روابط عمومي‌ها است كه طي چند سال آينده قطعا اتفاق مي‌افتد، چون نمي‌توان با نسل جديد مخاطبان براساس سنت‌هاي قديمي رفتار كرد. اگر مي‌خواهيم واقعا به سمت جلو حركت كنيم، بايد به ابزارهاي نوين توجه كنيم.

روستا با اشاره به نقش اساسي روابط عمومي‌ها، توضيح داد: ارزيابي نگرش مردم و جامعه،‌ شناسايي موارد مورد علاقه‌ي مردم و انجام برنامه‌هايي براي پذيرش اجتماعي، سه نقش اساسي روابط عمومي‌ها هستند. با توجه به اين‌ها، بايد بدانيم ما تا چه اندازه در ايران نگرش مردم را مي‌شناسيم. متأسفانه ما همچنان با ابزارهاي گذشته، نگرش‌سنجي مي‌كنيم.

او ادامه داد: رابطه با انواع گروه‌هاي رسانه‌يي، آماده‌سازي محصول،‌ ارتباطات سازماني‌، امور عمومي‌، انواع لابي كردن‌ و مديريت بحران، از مهم‌ترين وظايف روابط عمومي‌ها است؛ اما متأسفانه در روابط عمومي‌هاي ما، اين وظايف در زمان اجرا فراموش مي‌شوند و مديران صرفا به آن مواردي كه در آن تخصص دارند، مي‌پردازند.

روستا با تأكيد بر اين‌كه روابط عمومي بايد مفسر و تحليل‌گر جامعه باشد، اظهار كرد: اكنون يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي روابط‌ عمومي‌ها، اداره كردن آن چيزي است كه براي سازمان‌ها، نامطلوب است. بايد توجه داشت كه كار بحران، كار ساده‌اي نيست و بايد تمام عوامل، فرصت‌ها و تهديدهاي آن در نظر گرفته شود.

روستا با اشاره به نقش رسانه‌هاي اجتماعي در تبليغات، اضافه كرد: رسانه‌هاي اجتماعي نوين‌ترين ابزار تبليغاتي هستند كه بايد به‌عنوان يك ضرورت به آن‌ها توجه شود و نه به‌عنوان يك موضوع لوكس، قطعا دولت‌مردان نيز بايد از نظر قوانين و مقررات درباره‌ي شبكه‌هاي اجتماعي مطالعاتي داشته باشند، چون نياز است كه همه‌ي افراد از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنند. تبليغات نوين با تبليغات گذشته متفاوت است و در اين نوع، تبليغات رسانه‌هاي اجتماعي مهم‌ترين نقش را ايفا مي‌كنند.