شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : صفحه ظريف در فيسبوك ركورددار لايك بر ثانيه
دوشنبه، 15 مهر 1392 - 05:29 کد خبر:5793

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هر روز 6600 نفر به علاقمندان صفحه وزيرامورخارجه كشور افزوده مي شود. صفحه محمد جواد ظريف در فيسبوك اين روزها به يكي از محبوبترين و فعال ترين صفحات فارسي زبان اين شبكه اجتماعي بدل شده است. به گونه اي كه حالا كه حدود 60 روز از آغاز رسمي فعاليتش مي گذرد مي توان آن را ركورددار پر لايك ترين صفحه فيسبوك فارسي زبانان ناميد.

به گزارش شارا به نقل از جنوب نيوز، در فيسبوك صفحات فارسي زبان بسيار زيادي وجود دارد كه نشان از محبوبيت بالاي گردانندگان يا جذابيت مطالب توليدي آنها دارد. صفحاتي كه گاه تا يك ميليون و پانصد هزار نفر آنها را پسنديده يا به اصطلاح لايك كرده اند. صفحات هنرمندان اعم از خوانندگان، بازيگران و فوتباليست هاي معروف، صفحه شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي، صفحاتي كه مطالب طنز يا عكس منتشر مي كنند از جمله اين صفحات محبوب هستند.

با اين حال اما همه اين صفحات محبوب بيشتر از دو يا سه سال از آغاز راه اندازي و فعاليت جديشان مي گذرد، فعاليتي كه مدتهاي زيادي است با انتشار نوشته و عكس و خبر ادامه دارد. با اين حال در ميان صفحات مربوط به فارسي زبانان فيسبوك حدود دو ماه است كه يك پديده عجيب ظهور كرده است. اين پديده صفحه جواد ظريف وزيرامورخارجه دولت حسن روحاني است.

صفحه جواد ظريف در فيسبوك با سرعت مثال زدني در حال رقابت با همه صفحات محبوب و فعال فيسبوك است. اگر بقيه صفحات در طول دو سه سال به هواداران چند صد هزار نفري يا ميليوني رسيده اند صفحه وزيرامورخارجه جديد ايران اما تنها 56 روز از آغاز فعاليتش مي گذرد و تا لحظه نوشتن اين گزارش 402 هزار و 100 نفر آن را لايك زده اند و ثانيه به ثانيه بر تعداد لايك كننده هاي آن هم اضافه مي شود.

بر اساس تاريخهايي كه در اين صفحه ديده مي شود جواد ظريف در تاريخ  14 فوريه  2009 يعني 25 بهمن ماه سال 1388 صفحه خود را ساخته است. با اين حال از ان تاريخ تا روز 10 آگوست 2013 يعني 21 مرداد ماه امسال و در گرماگرم روزهايي كه كابينه حسن روحاني در مجلس در حال دفاع از خود براي گرفتن راي اعتماد بود اولين پست خود را منتشر كرد كه يكي از عكس هاي جواد ظريف بود. از آن تاريخ و به خصوص پس از نطق تاريخي او در دفاعيات خود در مجلس به يكباره توجهات به او و صفحه اش در فيسبوك جلب شد و هر روز چند هزار نفر به اين صفحه افزوده شدند.

اوج فعاليت هاي ظريف در سفر هيئت ايراني به نيويورك و براي شركت در اجلاس سران كشورها در سازمان ملل بود، وقتي كه او از آنجا هر روز گزارش كار خود را به مخاطبان صفحه اش در فيسبوك ارائه مي داد. در اين روزها گاهي 30 تا 40 هزار نفر به هوادارانش افزوده مي شد. با اين حال اگر به صورت ميانگين حساب كنيم، در مدت 56 روزي كه از آغاز به كار اين صفحه مي گذرد هر روز بيشتر از 7150 نفر ، هر ساعت 300 نفر و هر دقيقه 5 نفر و حدود هر 12 ثانيه يك نفر به هواداران اين صفحه در حال اضافه شدن است.

البته صفحه فيسبوك ظريف فقط در اين مورد با صفحات ديگر رقابت نمي كند، بلكه او در زمينه فعاليت گرم اعضا و گرفتن هزاران لايك براي يك مطلب يا عكس خاص هم نسبت به همه ديگر صفحات سرآمد است. به عنوان مثال صفحه شبكه تلويزيوني من و تو اگر را اگر چه 1 ميليون و 547 هزار نفر لايك زده اند اما مطالبي كه منتشر مي كند را به صورت ميانگين 10 هزار نفر لايك مي زنند و اين يعني از ميان هواداران اين صفحه تنها چيزي كمتر از 1 درصد اعضا فعال هستند.

در صفحه جواد ظريف اما اينگونه نيست، بر اساس آخرين تغييرات اين صفحه كه حدود 402 هزار نفر آن را لايك زده اند به صورت ميانگين هر پست را حدود 40 هزار نفر با لايك خود نشان دادند كه آن را پسنديده اند. بر اين اساس مي توان گفت در صفحه وزيرامورخارجه حدود 10 درصد اعضا فعال هستند.

اگر مطالب منتشر شده در يك ماه اخير اين دو صفحه را با هم مقايسه كنيم كم لايك ترين پستي كه اين صفحه منتشر كرد خبر ساعت پخش يكي از برنامه هاي اين تلويزيون بود كه از يك و نيم ميليون لايك كننده صفحه تنها 186 نفر آن را لايك زده اند و محبوبترين مطلب هم عكسي از پيروزي تيم واليبال ايران برابر ژاپن بود كه 40 هزار و 448 نفر آن را پسنديدند. اين يعني در بدترين و بهترين حالت يك صدم درصد و 3 درصد هواداران اين صفحه به مطالب منتشر شده توسط ان واكنش نشان مي دهند.

در اين سو اما در يك ماه گذشته در صفحه جواد ظريف مطلبي كه منتشر شد و هواداران صفحه وزيرامورخارجه كمترين ميزان علاقه را به آن نشان دادند، تعويض عكس پيشاني (كاورفوتوي) صفحه بود كه يكي از عكسهاي قديمي را دوباره انتشار داد. عكس مورد نظر نمايي از كوه دماوند است كه روي آن اين بيت از فردوسي نوشته شده : بكوشيد و نيكي به بار آوريد چو ديديد سرما بهار آوريد." اين را عكس در اين سري از انتشار  5 هزار 567 نفر لايك زدند كه كمترين ميزان لايك هاي گرفته شده براي يك مطلب در اين صفحه در يك ماه گذشته بود. اين تعداد برابر با حدود 1.5 درصد اعضاي اين صفحه هستند.

از آن سو مطلبي كه وزيرامورخارجه هنگام بازگشت از نيويورك به تهران در هواپيماي در حال پرواز منتشر كرد نيز محبوبترين مطلب منتشر شده اين صفحه در يك ماه گذشته بود و آن را 76 هزار و 814 نفر لايك زدند كه اين تعداد نشان دهنده حضور فعالانه حدود 20 درصد اعضاي در اين صفحه است.

در رابطه با تعداد كامنت ها و بازنشر پست هاي منتشر شده از سوي وزيرامورخارجه در صفحه فيسبوكش نيز وضعيت فعاليت اعضاي صفحه به نسبت ديگر اعضا به همين شكل محسوس متفاوت و معنادار است. محبوبيت جواد ظريف در فيسبوك روز به روز در حال افزوده شدن است و بعيد نيست به در روزهاي آينده باز هم ركوردهاي ديگري را جا به جا كند. به گونه اي كه يكي از كاربران فيسبوك درباره او گفته است: " با اين وضع هشت سال ديگر نيازي به برگزاري انتخابات نيست مردم با لايك هاي فيسبوكي جواد ظريف را به عنوان رئيس جمهور انتخاب مي كنند."