شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اين زن جانشين بشار اسد خواهد شد؟+عكس
دوشنبه، 15 مهر 1392 - 04:53 کد خبر:5782

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جهان عرب مدرن تاكنون يك رهبر زن را به خود نديده اما شايد سوريه كشوري باشد كه اين رويداد نخستين بار در آنجا رخ دهد.
به گزارش شارا به نقل از ايسنا ، جهان عرب مدرن تاكنون يك رهبر زن را به خود نديده اما شايد سوريه كشوري باشد كه اين رويداد نخستين بار در آنجا رخ دهد.

به نوشته روزنامه يو اس اي تودي، "سهير اتاسي"، 42 ساله، معاون رئيس دولت خودخوانده مخالفان است و با وجود آنكه در تبعيد زندگي مي‌كند، احتمالا قدرتمندترين زن در سوريه محسوب مي‌شود.

سهير اتاسي



وي با ناآرامي‌هاي سياسي غريبه نيست چرا كه در يك خانواده سياستمدار به دنيا آماده است. خاندان الاتاسي شامل قضات، اعضاي پارلمان، وزرا، شعرا و حتي دو رئيس‌جمهور پيشين از جمله نورالدين الاتاسي است كه حافظ اسد، پدر بشار اسد 40 سال پيش قدرت را از چنگ وي درآورد.

اتاسي يكي از رهبران دائم مخالف است كه در تبعيد زندگي مي‌كند. هنگامي كه وي 30 ساله بود كمي پس از به حكومت رسيدن بشار اسد در سال 2000 ميلادي نشست مذاكرات دموكراتيك را پايه‌گذاري كرد. اين نشست خواستار اصلاحات سياسي در سوريه شد.

پس از آنكه در سال 2005 ميلادي دستگير شد، دولت سوريه اين نشست را تعطيل كرد. در سال 2009 ميلادي وي از شبكه اجتماعي فيس‌بوك براي راه‌اندازي مجدد اين نشست استفاده كرد و در سال 2011 ميلادي همزمان با آغاز ناآرامي‌ها به اعتراضات خياباني آمد اما مجبور شد تا در سال 2012 ميلادي از سوريه فرار كند.


وي به كشورهاي مختلفي چون تركيه و آمريكا سفر كرد تا سخنراني‌هايي ايراد كرده و از مخالفان سوري حمايت كند.

بانوي ديگري كه براي كمك به مردم سوريه تلاش مي‌كند "رزان زيتونه" 35 ساله است كه به عنوان وكيل حقوق بشر از حقوق زندانيان سياسي در سوريه دفاع مي‌كند. اين وظيفه در كشوري كه در آن حق آزادي‌هاي مدني، حقوق سياسي و آزادي بيان محدود است، وظيفه‌اي بسيار دشوار است.

وي پس از آنكه توسط دولت سوريه به عنوان يك جاسوس خارجي متهم شد، تصميم گرفت تا در خانه پنهان شود.

اگرچه اين دو خانم از زمان آغاز ناآرامي‌ها سوريه جزو رهبران مخالفان سوري بوده‌اند، اما نسبت به الگوي اين ناآرامي‌ها ديگاه‌هاي مختلفي دارند. اتاسي به ائتلاف ملي سوريه، گروهي متشكل از شبه نظاميان مسلح، اسلام‌گرايان افراطي و گروه‌هاي ديگر پيوست، در حالي كه زيتونه مخالف همكاري با اسلام‌گرايان افراطي بود.

به نوشته روزنامه آمريكايي، اما هر دو به مبارزات خود براي تحقق دموكراسي در سوريه و دستيابي به حقوقشان به عنوان يك زن ادامه مي‌دهند. چالش بعدي آنها مبارزه براي شركت در انتخابات رياست جمهوري در سوريه پس از اسد خواهد بود.