شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش كميته علمي كنفرانس
جمعه، 12 مهر 1392 - 21:31 کد خبر:5713
نخستين نشست كميته علمي دهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران با حضور 30 نفر از اساتيد برتر در هتل بزرگ ارم برگزار شد.


 

گزارش برگزاري نخستين نشست كميته علمي دهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران

 


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)- نخستين نشست كميته علمي دهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران با حضور  30 نفر از اساتيد برتر اين حوزه و با همت موسسه كارگزار روابط عمومي وميزباني اداره كل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه كشور در هتل بزرگ ارم برگزار شد.

در ابتداي اين نشست، دكتر حسن بشير دبير كميته علمي كنفرانس و عضو هيات علمي دانشگاه معارف اسلامي و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)؛ به تلاش‌هاي اساتيد در دوره‌هاي قبل اشاره كرده و گفتند: در دوره‌هاي قبل اساتيد تلاش كردند آن تصميماتي را كه با اقدامات اجرايي امكان پذير باشند را به سرانجام برسانند. ما هنوز به آن درجه علمي مناسب در توليد ادبيات روابط‌عمومي نرسيده‌ايم، در حالي كه در اين چهار سالي كه بنده دبير كميته علمي هستم با ساير اعضاي كميته علمي به شدت معتقد بوديم كه ادبيات مناسبي را بايد در اين زمينه توليد كنيم. مجددا از همه اساتيد تقاضا داريم از طريق معاونت‌هاي پژوهشي در دانشگاه ها حداقل يك پروژه ساليانه داشته باشند كه مثلا ساليانه يك كتاب در يكي از حوزه هاي روابط‌عمومي توليد كنند. بنده معقتدم كه اين توانايي در اساتيد محترم و دانشگاهها وجود دارد كه خلاقيت لازم در اين زمينه داشته باشند و پروژه هاي خوب و مناسبي را به انجام برسانند.  

دكتر بشير به موضوع كنفرانس دهم اشاره كرده و تاكيد نمودند: براي دهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران موضوعي را با مشورت‌ها و صحبت‌هاي انفرادي با اساتيد انتخاب كرديم كه ضرورت آن احساس مي‌شد و آن موضوع «روابط‌عمومي يكپارچه» است كه موضوع مهمي است و ما بايد به سمت يكسان‌سازي و وحدت ساختاري، فكري، عملي، كارايي و ارتباطي بين همه اجزاي نهاد روابط‌عمومي ايجاد كنيم كه هم فكر و هم عمل كارگزار و مدير روابط عمومي منسجم و از اين حوزه تعريف روشنتر و مشخص تري داشته باشند و همكاري جدي در اين زمينه صورت گيرد.

وي همچنين موضوع جديدي با عنوان «نظام ارتباطي روابط‌عمومي» را مطرح كردند و گفتند: بعد از پيگيري بحث هاي حقوقي روابط عمومي از طريق مجلس شوراي اسلامي و ايجاد فراكسيون مربوطه، بحث‌هاي مربوط به توليد مجله، كتاب و پروژه‌ها كه زمان‌بر‌ هستند و در مدت خيلي كوتاه شكل نمي‌گيرند پيگيري شده كه معمولا اينگونه كارها آرام آرام به سرانجام مي‌رسند. اكنون مسئله مهمي كه امسال بايد مورد توجه قرار دهيم و امشب هم مي خواهم مطرح كنم و با مشورت با اساتيد در آينده كار گسترده‌اي در مورد آن انجام گيرد، موضوع «نظام ارتباطي روابط‌عمومي» است، شبيه نظام مهندسي و نظام پزشكي كه در كشور نظام ارتباطي داشته باشيم اين نظام فراتر از مديريت هاي سازماني در نظر گرفته شود.  وي افزود: همان طور كه حكم نظام مهندسي و نظام پزشكي توسط رئيس‌جمهور صادر مي‌شود بايد اين نظام توسط بالاترين مقام اجرايي كشور مورد عنايت قرار گيرد و يك تحول جدي در سازماندهي، نظارت، يكپارچگي، اجرا و اشراف بر همه تحركات درون سازماني و بيرون سازماني در اين زمينه در سطح كشور صورت گيرد.

دكتر بشير افزود: اگر در اين حوزه بتوانيم يك كار سازماندهي شده ي خوب انجام دهيم در آينده در سطح دانشگاه‌ها مي‌توانيم فعاليت داشته باشيم؛ در سطح بسيج ارتباطي مي‌توانيم كار جدي انجام دهيم، و در رابطه با رسانه ملي تعاملي خيلي فراتر از آنچه كه هست داشته باشيم مخصوصا با حضور دكتر دارابي، معاون محترم سيما و همه اساتيد اين نشست كه همگي در اين زمينه پيشگام و پيشرو هستند كارهايي مي شود صورت گيرد كه منشأ خير و بركت براي جامعه اسلامي ما باشد.

سپس دكتر دارابي معاون سيماي جمهوري اسلامي ايران، طي سخناني به چند نكته بسيار مهم و كارگشا در حوزه روابط عمومي اشاره كردند و از اصلي‌ترين دليل براي حاضر شدن در چنين جلسه‌، اهتمامي ناميدند كه همه عزيزان براي اين موضوع دارند. وي تاكيد كرد كه: نكته اول ما براي حضور در اين نشست اين است كه مسئله اصلي و كانوني ما در اين رابطه بايد روشن شود و به سوالاتي كه در اين زمينه هست پاسخ مناسب بدهيم؛ چون اگر اين مساله به درستي روشن شود ما تكليف خود را با ادامه بحث روشن مي‌دانيم.

معاون سيماي سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران 4 پيشنهاد براي غني سازي موضوع كنفرانس را چنين ارايه كرده و تاكيد نمودند: من چند پيشنهاد براي اين موضوع دارم كه اگر كميته علمي مصلحت دانست مي‌شود براي آن ساز‌ و كار طراحي و تعريف كرد:

يكي بحث نهادسازي و نظام‌سازي است كه استاد بشير هم اشاره كردند و تا اين اتفاق رخ ندهد كارهاي پراكنده و تلاش‌هايي كه صورت مي‌گيرد فايده‌اي ندارد و بايد نظام‌مند شود و بايد يك نظام حقوقي براي آن تعريف شود و نهادهايي كه در زير‌مجموعه كار است يا ضرورت ايجاد آن مورد تاكيد است را تقويت يا تاسيس كنيم؛

نكته دوم آموزش، تربيت نيرو و كادر‌سازي است. ما واقعاً هرچقدر در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنيم و واقعاً اگر خروجي هاي ما در دانشگاه‌ها به توليد وصل نشوند هيچ وقت با خواندن كتاب نمي‌توانند كار مناسب انجام دهند، ما از اين جهت بايد يك حوزه‌اي را براي خود تعريف كنيم؛

نكته سوم مسئله الگوسازي موفق است، ما بالاخره بعد از سال‌ها بايد چند الگوي موفق روابط‌عمومي را در كشور به عنوان مدل، مقايسه تطبيقي يا مطالعه موردي براي مردم، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها معرفي كنيم تا اين مدل بتواند قابل توجه باشد؛

نكته آخر مسئله فرهنگ‌سازي است كه ما بايد واقعاً در اين حوزه كار جدي انجام دهيم، من همين‌جا خدمت عزيزان اين نشست اعلام آمادگي مي‌كنم كه بياييم ما يك برنامه‌ خوب، كارآمد و عملي و نه صرفاً تئوريك، چون مسائل تئوري زياد گفته شده و ضرورت هم دارد، تا اين برنامه در تلويزيون بتواند به عنوان دپارتماني براي طرح مسائل روابط‌عمومي و ارتباطات باشد و در اين زمينه نكاتي كه مد نظر است با خود شما اين برنامه را سامان دهيم و انشاء‌الله در آستانه كنفرانس اين كار را كليد بزنيم.

همچنين دكتر مسعود كوثري عضو هيات علمي دانشگاه تهران و مدير گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي،پيشنهادي پيرامون كارگاه‌هاي روابط‌عمومي دانشگاهي ارايه دادند كه به صورت تخصصي در سطح دانشگاه ها براي دانشجويان ايجاد شود. وي در ادامه پيشنهاد ايجاد كمسيون آموزشي- پژوهشي را مطرح نمودند.

دكتر عليرضا ابوالفضلي رئيس شعبه دانشگاه دارالحكمه كانادا در ايران، بحث فراكسيون روابط‌عمومي در مجلس شوراي اسلامي را مطرح كردند كه با همكاري ايشان اين فراكسيون در مجلس تشكيل شده است. وي عنوان كرد كميته‌هاي اين فراكسيون در مجلس در حال شكل‌گيري است و حضور مستمر و علمي اعضاي فعال روابط‌عمومي در اين كميته‌ها را خواستار شدند.

دكتر بشير با تاكيد بر ضرورت تشكيل كمسيون حقوقي به ويژه براي پيگيري كارهاي در حال انجام مربوط به فراكسيون روابط‌عمومي مجلس شوراي اسلامي را اعلام كردند كه مورد تاييد اعضاي كميته علمي قرار گرفت.    

دكتر محمدمهدي فرقاني عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، طي سخناني به دو محور بسيار مهم اشاره و تاكيد كردند: بنده در اين جمع دو بحث را باز مي كنم و از حضور دكتر دارابي كه هم در روابط‌عمومي و هم در رسانه مي توانيم از ايشان كمك بگيريم اين موضوع را دنبال مي كنم، اولين بحث مربوط به بازنگري رشته‌هاي علوم انساني در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي باشد. هم اكنون دو رشته روابط‌عمومي و روزنامه‌نگاري دانشگاه علامه طباطبايي به عنوان تنها متولي دولتي اين دو موضوع هستند كه داراي 46 سال سابقه مي باشند. متاسفانه هم اكنون اين دو رشته در واقع در شرف حذف از مقطع ليسانس مي باشند كه با كمك روابط‌عمومي‌ها و رسانه ها و تشكيل كمپيني بايد از حذف اين دو رشته جلوگيري كنيم. بحث دوم اين است كه هم در رشته روزنامه‌نگاري و هم رشته روابط عمومي با همكاري همه دوستان عزيز دو درس با عنوان كارآموزي پيش‌بيني كرده‌ايم و 4سالي است كه در حال تدريس است. اين اقدام فايده دوسويه هم براي دانشگاه و هم براي روابط عمومي ها دارد، كه بعد عملي روابط‌عمومي را مي توان در اين محيط‌هاي آموزشي و دانشگاهي جبران كرد. وي تاكيد كرد كه خواهشي كه از دوستان روابط‌عمومي دارم، همكاري با واحد كارآموزي و جذب كارآموز است كه بايد آن را جدي بگيرند كه اين مساله نياز به مساعدت همه عزيزان دارد كه اين موضوع را ترويج نمايند.

در ادامه دكتر بشير ضرورت تشكيل كمسيون رسانه اي را مطرح كردند كه مورد تاييد اعضاي كميته علمي قرار گرفت. وي تاكيد كرد كه با حضور جناب آقاي دكتر دارابي مي توان فعاليت رسانه اي شايسته اي در اين زمينه داشته باشيم و به جاي حذف اين رشته ها در تقويت آنها گام برداريم تا صدمات جبران ناپذيري به بدنه اين رشته وارد نشود.

دكتر محسن بني‌هاشمي، رييس دانشكده ارتباطات دانشگاه صدا و سيما همچنين به دو نكته اشاره كرده و گفتند:  يكي جديت همه اعضاي كميته علمي در مورد بازبيني و جلوگيري از حذف رشته دانشگاهي روابط‌عمومي از دانشگاه علامه طباطبايي كه يك مساله علمي مهمي است. وي تاكيد كرد: البته اين بحث مربوط به يك دانشگاه خاص نيست و اگر به درسهاي روابط عمومي در دوره ليسانس در سطح كشور كوچكترين خللي ايجاد شود كل روابط‌عمومي‌هاي كشور به نقصان و بحران كشيده مي‌شوند و پيشنهاد مي‌شود به صورت سازمان‌يافته توسط همه دوستان به اين موضوع رسيدگي شود.

نكته ديگري كه دكتر هاشمي به آن اشاره كرد همان بحث آموزشي است كه در همين زمينه گفتند: ما بايد عملاً مسئله آموزش را حل كنيم، كارگاه‌ها را سر و سامان دهيم و جلسات بين سال را تقويت كنيم. وي تاكيد كرد بحث بازآموزي روابط‌عمومي‌ها و بحث استمرار مصوبات كنفرانس هرسال نيز اهميت دارد كه لازم است در اين زمينه اقداماتي صورت گيرد.

دكتر عليرضا دهقان، عضو هيات علمي دانشگاه تهران ضمن تاييد سخنان اعضاي كميته علمي به دو نكته اشاره نمودند يكي بحث مربوط به جلوگيري از حذف رشته‌هاي روابط‌عمومي و روزنامه‌نگاري بود كه تاكيد كردند به دليل اينكه در كميسيون بازنگري وزارت علوم هستم در اين زمينه توضيحاتي را اعلام مي كنم: از سوي دانشگاه علامه طباطبايي پيشنهادي تحت عنوان «طرح تجميع اين رشته‌ها به كميسيون بازنگري وزارت علوم» فرستاده شده تا رشته‌هايي كه عناوين مختلفي دارند ولي نهايتاً يك هويت و محتوا دارند را يكپارچه كنيم. اما با مخالفت‌هايي كه داشتيم در صدديم هر دو رشته را حفظ كرده و اجازه ندهيم ذيل يك عنوان كلي بيايند. ايراداتي به اين طرح گرفته شده و طرح مجدداً به دانشگاه علامه براي بازنگري عودت داده شده است.

نكته ديگري كه دكتر دهقان به آن اشاره كرد در مورد مشاركت دانشگاه تهران در كار آموزش و پژوهش روابط‌عمومي بود. وي تاكيد كرد: ما در دانشگاه تهران رشته‌اي تحت عنوان روابط‌عمومي نداريم ولي مي‌توانيم به عنوان دوره‌هاي كوتاه مدت و بازآموزي با دانشگاه‌ها و اساتيد همكاري كنيم.

دكتر حسن بشير، دبير كميته علمي كنفرانس با تاكيد بر صحبت‌هاي قبلي دكتر كوثري و نيز سخنان دكتر دهقان پيشنهاد تشكيل كميته آموزشي و پژوهشي را مطرح كردند تا درسها و كارگاه‌هاي آموزشي و فغاليت هاي پژوهشي روابط عمومي گسترش يافته و در اين زمينه اقدامات لازم صورت گيرد كه با استقبال و تاييد اعضاي كميته علمي روبرو شد.


دكتر داود نعمتي اناركي، عضو هيات علمي دانشگاه صدا و سيما؛ به نكته‌اي پيرامون سخنان دكتر دارابي اشاره كرده و گفتند: دكتر دارابي در صحبت‌هاي شان عنوان كردند كه اين مجموعه مي‌تواند متولي برنامه‌اي در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومي در سيماي جمهوري اسلامي ايران باشد كه واقعاً جاي چنين برنامه‌اي خالي است. من مدت‌ها در كنار دكتر دارابي كار كرده‌ام و در جلسات متعددي كه با گروه‌هاي مختلف دارند، همواره اين پيشنهاد را مطرح كردند و مسلماً در اين نشست اين قابليت را در گروه ديده‌اند و بايد نهايت استفاده را از اين پيشنهاد نمود و من اين آمادگي را از طرف دانشكده ارتباطات دانشگاه صدا و سيما اعلام مي‌نمايم كه پلي ارتباطي بين اين مجموعه و صدا و سيما است تا اين مجموعه به بهترين شكل ممكن كليد بخورد.

دكتر سيد رضا نقيب السادات، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي؛ به نكاتي پيرامون نظام‌مند شدن و استقلال حرفه‌اي روابط عمومي ها اشاره كرد و از الزامات و ملزومات آن سخن گفت و تشكيل شوراي هماهنگي روابط‌عمومي‌هاي كشور را خواستار شد. دكتر بشير در اين زمينه نيز تاكيد كردند كه بايد به نحو مناسب از پراكندگي موجود در اين حوزه جلوگيري كرد و نوعي از همدلي ميان همه دست اندركاران اين حوزه مهم ارتباطي ايجاد كرد تا تصميمات مشتركي در اين زمينه داشته باشند.

در ادامه دكتر نقيب السادات، پيشنهاد بحث مساعدت روابط‌عمومي‌ها براي راه‌اندازي دفتري به نام دفتر ارتباط دانشگاه با روابط‌عمومي‌ها عنوان كرد. ايشان همچنين بحث بازنگري و اصلاح برنامه‌هاي درسي در همين كميته‌ها را خواستار شد.

دكتر مهدخت بروجردي، رئيس مركز روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني وزارت علوم؛ با اشاره به برخي از مشكلات اجرايي و آموزشي روابط‌عمومي خواستار نگاه تخصصي و ريزتر به آن شدند و تاكيد كردند كه نبايد فقط به كليات اكتفا كرد و مباحث عميقتر و اجرايي تر مورد توجه قرار گيرند.

همچنين دكتر سيد مجتبي علوي عضو شوراي سياستگذاري كنفرانس با ارايه پيشنهادي، بحث آموزش و اجراي برنامه هاي آموزشي روابط عمومي ها در شهرستان‌ها را مطرح كردند كه مورد استقبال اعضاي كميته علمي قرار گرفت.

دكتر اميدعلي مسعودي، رئيس گروه ارتباطات دانشگاه سوره؛ مطلبي پيرامون بازتاب رسانه‌اي كنفرانس عنوان كرده و تاكيد كردند: بايد تلاش‌ها و هماهنگي‌هاي بيشتري براي پوشش خبري كنفرانس صورت گيرد تا بدون هيچ ايرادي رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري خبرهاي اين كنفرانس عظيم را بازتاب دهند.

 ناصر رزاق‌منش عضو شوراي سياستگذاري كنفرانس، طي سخناني به حوزه اجرا در روابط‌عمومي كشور اشاره نمود و از پراكندگي در اين زمينه مواردي را مطرح كرد و تاكيد كرد كه با تشكيل چنين كميته اي بايد از پراكندگي در حوزه اجرايي روابط عمومي ها جلوگيري كرد و زمينه را براي وحدت و همدلي فراهم نمود.

در پايان دكتر بشير دبير كميته علمي كنفرانس به جمع بندي مباحث مطرح شده پرداختند و از همراهي و حضور پر رنگ اساتيد در اين نشست تشكر و قدرداني نمودند و تاكيد كردند كه تلاش خواهد شد در مورد آنچه كه در اين نشست به تصويب رسيد اقداماتي با كمك همه اساتيد صورت گيرد و نتايج آن بزودي اعلام گردد.