شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : حجاب اختياري است يا اجباري؟
جمعه، 12 مهر 1392 - 05:39 کد خبر:5685
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فكر ميكنيد در اماكن پر رفت و آمد پايتخت، چند خانم با پوشش مناسب و بدون آرايش زننده ميتوان پيدا كرد؟ اگر به يكي از اين مكانها نظير مترو گذرتان افتاد، خودتان بشماريد تا وضعيت حجاب در جامعه را بهتر ارزيابي كنيد!
به گزارش شارا به نقل از فارس، مسأله حجاب همچنان براي افراد جامعه از هر طيف و عقيدهاي مهم و قابل توجه است. در برخي ديدگاهها گفته شده است: «نويسنده اين مطلب حتما خودش از مشتريان و طرفداران پر و پا قرص كمپاني ويكتوريا سكرت است كه فكر ميكند دختران ايراني از آن الگوبرداري ميكنند!» در پاسخ به اين دوستان بايد گفت براي درك اين موضوع و لمس آن كافي است سري به پاساژهاي مشهور شمال شهر بزنيد تا مشاهده كنيد چه تعداد از دختران ايراني براي خريد لباسهاي اين كمپاني اشتياق دارند.
مخاطب محترم ديگري نيز خود را خانمي چادري معرفي كرده و با لحن تند و گلايهآميزي نوشته بود: «كي گفته چادريها در اقليت هستند!؟ شما از كجا به اين نتيجه رسيدي؟ با نگاه كردن به خيابونها؟ بله زن باحيا و چادري در خيابان ول نيست، به موقع بيرون مياد. در راهپيمايي و نمازهايي مثل نماز عيد فطر نگاه كن ببين كه همين تهران چقدر چادري داره. اگه توي خيابونها به نظرتون چادري كمه براي اينه كه زن چادري حيا داره و ول نيست كه خيابونگردي و پاساژ گردي كنه و بخواد خودشو به نمايش بذاره، براي همينه كه شما چادري كمتر ميبيني. در ضمن هميشه كار نادرست بيش از درست جلوه داره و ديده ميشه.»
در پاسخ به اين مخاطب محترم بار ديگر تأكيد ميكنيم قصد ما در اين گفتارها نفي كلي يا تاييد كلي هيچ گروهي نيست، همانطور كه در گزارش قبل گفته شد قصد داريم به يك اشتراك برسيم و براي يكديگر اعتراف كنيم «چرا ما در يك جامعه اسلامي و شيعي به اين نقطه رسيدهايم؟!»
واقعا قرار است تا كي واقعيتها را كنار بگذاريم و بگوييم ما خوبيم و هيچ چيزي آن طور نيست كه در كوچه، خيابان، بازار، دانشگاه و غيره مينمايد؛ آمار طلاق، روابط نامشروع، قتل و ايدز به عنوان آسيبهاي اجتماعي دروغ است و ما هيچ مشكلي نداريم؟!
همين هفته پيش رييس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با رؤسا و معاونان سازمان بهزيستي قم گفت: «آمار طلاق و اعتياد بايد از دايره محرمانه بودن خارج شود.» اينها هشداري است به همه بانوان محجبه كه تصور ميكنند وظيفه اجتماعي خود را با شركت در راهپيماييها، نماز جمعه، نماز عيد فطر و ... به خوبي انجام ميدهند.
موضوع وقتي جالبتر ميشود كه بدانيم طبق گفته مدير حوزههاي علميه خواهران، تاكنون ۷۵ هزار بانوي طلبه در سراسر كشور فارغالتحصيل شدهاند.
به راستي اگر حضور فعال و مؤثر اين بانوان در جامعه احساس نشود، پس هدف از فارغالتحصيلي اين تعداد چيست؟ اگر روز به روز بر تعداد فارغالتحصيلان ما در رشتههاي علوم ديني و حوزوي اضافه ميشود، قاعدتاً در چنين جامعهاي بايد آسيبهاي اجتماعي آمار معكوس داشته و پايين بيايد، در صورتي كه آمار و ارقام چيز ديگري ميگويد.
آيا بانوان و آقايان طلبه و حوزوي به رسالت خود يعني ترويج علوم ديني عمل نميكنند يا اينكه آنها عمل ميكنند و برخي افراد جامعه آنقدر سركش و لاقيد شدهاند كه ديگر گوش شنوايي براي اين حرفها ندارند.
تمام موارد فوق يك واقعيت است كه بايد با ديد باز به آن نگاه كرد و سريع دست به انتقاد نبرد. ما با واقعيتهايي روبرو هستيم كه نميتوانيم آن را انكار كنيم بايد تلنگري به همه مردان و زنان ارزشي و مذهبي زده شود كه چرا جامعه ما هر روز از آموزههاي ديني كه اسلام ناب محمدي(ص) به آن تاكيد داشته دور ميشود؟!
* وزارتخانه اسلامى نبايد در آن معصيت بشود
در گفتار قبل به حرفهاي دوستداشتني شهيد مطهري در بحث حجاب اشاره كرديم اينبار به گفتارهاي رهبر كبير انقلاب در خصوص حجاب و حجاب اجباري اشاره ميكنيم.
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، به حجاب بانوان در ادارهها بسيار تاكيد داشتند، چرا كه بيحجابي و بي بند و باري را ترفند استعمار براي تخدير و به نابودي كشيدن نسل كشورها ميدانستند.
بنابر اين از همان روزهاي اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، براي جلوگيري از بيحجابي نهيب زدند: «الآن وزارتخانهها - اين را ميگويم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل ميكنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نبايد در آن معصيت بشود. در وزارتخانههاى اسلامى نبايد زنهاى (بى حجاب) بيايند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» (صحيفه نور ج۶ – ۳۲۹)
* چادر يا مانتو از ديدگاه امام خميني(ره)
حضرت امام(ره) چادر را حجاب كاملي ميدانستند ولي پوششهاي مشابه چادر ـ مانند مانتوي ساده، بلند و گشاد ـ كه موجب مفسده نميشود را نيز كافي ميدانستند و قائل بودند كه اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد بايد از آن در جامعه جلوگيري شود همانطور كه در پاريس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبهاي كه درباره ميزان حجاب در ايران از ايشان سؤال كردند؛ فرمودند: «آرى در اسلام زن بايد حجاب داشته باشد، ولى لازم نيست كه چادر باشد. بلكه زن مىتواند هر لباسى را كه حجابش را به وجود آورد اختيار كند. ما نميتوانيم و اسلام نميخواهد كه زن به عنوان يك شىء و يك عروسك در دست ما باشد. اسلام ميخواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نميدهيم تا زنان فقط شيئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند.» (صحيفه نور ج۵- ۲۹۴)
«حجاب ايران، حجاب اسلام، همين مقدارهاست. اسلام اينجا و آنجا ندارد. لكن يك جهات خارجى گاهى در كار هست. به طورى كه يك مفسدهاى باشد، يك اختلاف اخلاقى بشود، يك- عرض مىكنم- چيزهايى باشد، البته آن وقت بايد جلوگيرى بشود؛ اما اگر نباشد اينطور، و ساده باشد و مثل سايرين با سادگى باشد، نه بى چادر(بامانتو) مانع ندارد.» (صحيفه نور ج۳- ۴۹۹)
* جنايتي به نام كشف حجاب از ديدگاه خميني كبير
امام راحل كشف حجاب و ايجاد اقليتي از زنان و دختركان خيابانگرد را از بزرگترين خيانتهاي رژيم طاغوت ميدانستند و آنرا از جنايات بزرگ رضا شاه ميخواندند كه بايد در نظام اسلامي با آن مقابله شود و ميفرمودند: «آن شقىّ جنايتكار (رضا قُلدر) دست به يك جنايت زد و آن جنايت كشف حجاب بود و به جاى اينكه نيمى از جمعيت ايران را فعال كند آن نيم ديگرى هم كه نيمه مردان بود بهطور بسيار زيادى از فعاليت انداختند و اين عروسكهايى كه درست كردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خيابانها راه انداختند، آنهايى كه در ادارات بودند، ساير افرادى كه در ادارات بودند را هم از كارهاى خودشان بازداشتند و آنهايى كه در خيابانها رها بودند، جوانهاى ما را به فساد كشاندند و فعاليت جوانهاى ما را از دست آنها گرفتند.» (صحيفه نور ج۱۷- ۵۹)
و در يك كلام، حضرت امام (ره) براي حفظ ارزش بانوان و به بازي گرفته نشدن شخصيت آنان در جامعه بر حجاب تأكيد ميكردند و ميفرمودند: «و البته بايد توجه داشته باشيد كه حجابى كه اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزشهاى شماست. هرچه را كه خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى اين است كه، آن ارزشهاى واقعى كه اينها دارند و ممكن است به واسطه وسوسههاى شيطانى يا دستهاى فاسد استعمار و عمال استعمار پايمال مىشدند اينها، اين ارزشها زنده بشود».
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بسيار زيبا و لطيف در خصوص حجاب زن در ايران اسلامي توصيههايي داشتهاند كه بخشي از آن را ذكر كرديم. امام راحل هيچ افراط و تفريطي در خصوص بحث حجاب نداشتند و هميشه مشوق بانوان ايراني براي حضور در تمامي عرصهها با حفظ چارچوبهاي اسلام ناب محمدي بودند. به طوري كه در يكي از ديدارها با خانم مرضيه حديدچي دباغ يكي از بانوان فعال و مبارز زمان انقلاب و دفاع مقدس توصيههاي جالبي به ايشان كردند:
«در نوفل لوشاتو خدمت امام رسيدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. يك بار در مهران، پايم صدمه ديد و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر نداريد، بگويم احمد برايتان بخرد. عرض كردم: نه حاج آقا! چون به كوه ميرفتم و اسلحه روي دوشم بود و فشنگ به كمرم و قمقمه به پهلويم و گاهي هم بايد سهپايه تيربار را روي دوش ميگرفتم، چادر سركردن برايم دشوار بود. فرمودند: چادر براي زن بهتر است. من از آن روز چادر سر كردم.»
*لطفاً خودتان قضاوت كنيد
اينكه چه حجابي برتر است در وضعيت فعلي آنقدرها هم مطرح نيست، بلكه مهم حفظ حجاب و رعايت پوشش اسلامي است. براي درك بهتر اين موضوع كافي است به يكي از ايستگاههاي پر رفت و آمد مترو مراجعه كنيد و تعداد بانوان چادري و مانتويي با پوشش مناسب و بدون آرايش زننده را سرشماري كرده و آن را با بانوان بدپوشش مقايسه كنيد!
آن وقت منصفانه به اين پرسش پاسخ دهيد كه آيا وضعيت حجاب در جامعه امروز مخصوصا تهران بزرگ مناسب است يا خير؟