شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رئيس جمهوري «بررسي چگونگي برقراري خط پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا» را صادر كرد.
چهارشنبه، 10 مهر 1392 - 17:21 کد خبر:5660


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  رييس‌جمهور روز گذشته دستور «بررسي چگونگي برقراري خط پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا» را صادر كرد. اين خبر را ديروز اكبر تركان مشاور ارشد حسن روحاني و سرپرست شوراي‌عالي ايرانيان خارج از كشور اعلام كرد. اين خبر تنها دو روز بعد از بازگشت رييس دولت تدبير و اميد از نيويورك منتشر شد و اولين دستور وي بعد از پايان سفر به حساب مي‌آيد. به گفته مشاور ارشد رييس‌جمهور اين دستور به منظور تسهيل رفت‌وآمد ايرانيان مقيم آمريكا به ايران صادر شده است.هواپيما
رييس‌جمهور دستور داد.



بررسي برقراري پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا

 رييس دولت تدبير و اميد دستور «بررسي چگونگي برقراري خط پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا» را صادر كرد. اين خبر را ديروز اكبر تركان، مشاور ارشد روحاني و سرپرست شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور اعلام كرده است.
تازه‌ترين دستور رييس جمهور در حالي صادر شد كه تنها دو روز از سفر تاريخي‌اش به آمريكا مي‌گذرد. سفر تاريخي هيات ايراني به آمريكا براي حضور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد از اوايل هفته گذشته آغاز شد و جمعه اين هفته براي رييس‌جمهور پايان يافت. دراين سفر تاريخي، وزراي امور خارجه ايران و آمريكا براي نخستين بار در حاشيه نشست ايران و 1+5 به مدت نيم ساعت با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. همچنين اولين تماس تلفني ديپلماتيك ايران و آمريكا بعد از 34 سال، قبل از ترك فرودگاه نيويورك بين حسن روحاني و باراك اوباما و با تلاش كاخ سفيد انجام شد. حسن روحاني بنا به وعده‌اي كه در اين سفر 6 روزه داد، مي‌خواهد با همراهي همه مردان دستگاه ديپلماسي، مساله هسته‌اي ايران را ظرف 3 تا 6 ماه حل كند و به نظر مي‌رسد دستور پيگيري پرواز مستقيم بين ايران آمريكا از جمله اولين اقدامات او براي عملي كردن وعده‌هايش باشد. البته پيش از صدور اين دستور خبرها و شايعاتي مبني بر شكل‌گيري پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا در تيرماه منتشر شد كه بدون واكنش رسمي از سوي مقامات دو كشور، مسكوت ماند. همچنين هيات وزيران عصر يكشنبه به رياست حسن روحاني تشكيل جلسه داد و در اين جلسه گزارشي از برنامه‌هاي سفر نيويورك ارائه شد.



چرا دستور پرواز مستقيم صادر شد؟
اكبر تركان در نشست با مديران دبيرخانه شوراي‌عالي امور ايرانيان خارج از كشور، با اعلام اين خبر دستاوردهاي ديدار رييس‌جمهور با ايرانيان مقيم آمريكا را نيز تشريح كرد.
وي نتايج ديدار رييس‌جمهور با ايرانيان مقيم نيويورك را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: «دكتر روحاني، ايراني بودن را مهم‌ترين نقطه مشترك براي تمام ايرانيان مي‌داند و بر ضرورت افزايش خدمت‌رساني به تمامي ايرانيان در سراسر جهان از سوي شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور تاكيد كرده است. تسهيل رفت و آمد و ارتباط ايرانيان مقيم خارج به كشور يكي ديگر از محورهاي سخنان رييس‌جمهور بود و ايشان در راستاي رفع مشكلات رفت و آمد هموطنان مقيم آمريكا، دستور بررسي چگونگي برقراري خط پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا را صادر كرد.
البته محمود احمدي‌نژاد نيز در آبان ماه سال 91 خبر داده بود كه با پيشنهادش مبني بر پرواز مستقيم بين ايران و آمريكا مخالفت شده است. احمدي‌نژاد در نشست انجمن‌هاي علمي ايران تاكيد كرد كه «چند سال پيش نامه نوشتم و پيشنهاد دادم كه بين ايران و نيويورك ارتباط مستقيم هوايي برگزار شود، مي‌دانم كه چرا موافقت نكردند، البته برخي‌ها در داخل با اين چيزها مخالف هستند.»



برگزاري خط پرواز مستقيم  بين ايران و آمريكا چند ماه پيش هم بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما در آن زمان تكذيب شد. اوايل تيرماه سال جاري نيز فردي كه خود را نماينده وينابل (تنظيم‌كننده قوانين و مقررات دولتي ايالات متحده) در جمهوري‌اسلامي ايران معرفي كرده بود از آمادگي لازم براي آماده‌سازي يادداشت تفاهم مورد نياز دولت‌هاي آمريكا و ايران در برقراري خطوط پروازي بين شهرهاي دو كشور خبر داد و مدعي شد: «با توجه به رايزني‌هاي صورت گرفته در واشنگتن، در صورت موافقت ايران آماده انجام مذاكرات به نمايندگي از طرف ايشان (دولت جمهوري‌اسلامي) با ادارات مرتبط در واشنگتن و آماده‌سازي يادداشت تفاهم مورد نياز است.»



اين در حالي‌ است كه با پيگيري‌هاي صورت‌گرفته در آن زمان، روابط عمومي هما و سازمان هواپيمايي كشوري نسبت وجود نهادي به‌نام «وينابل» اظهار بي‌اطلاعي كردند و ادعاي مجيد جاوداني‌تبريزي را در مورد راه‌اندازي پرواز مستقيم ايران و آمريكا به طور كلي تكذيب كردند. با دستور روحاني براي پيگيري پرواز مستقيم ايران – آمريكا به نظر مي‌رسد فصل جديدي در روابط اين دو كشور آغاز شده؛ فصل جديدي كه با گفت‌وگوي وزراي خارجه دو كشور كليد خورد و با گفت‌وگوي روساي‌جمهور ايران و آمريكا ادامه يافت. اكنون گام عملي نيز در حال برداشته شدن است.



قدرداني هيات دولت از سفر روحاني به نيويورك

اما حسن روحاني، رييس‌جمهور در جلسه اعضاي هيات دولت، ضمن تشريح برنامه‌ها و اهداف مورد نظر سفر خود به نيويورك به منظور شركت در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان‌ملل متحد اظهار كرد: دولت تدبير و اميد در چارچوب سياست‌هاي مقام معظم رهبري، مجري خواست مردم است و بر تعهداتش نسبت به مردم و تحول در مناسبات خارجي كه يك خواست و مطالبه ملي است، پايبند است و در اين سفر با حفظ مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران، پرهيز از تندروي‌ها و با رعايت اخلاق و ادب در مناسبات، همين اهداف را تعقيب مي‌كرد. روحاني افزود: دولت خود را مدافع منافع عمومي مي‌داند و براي تحقق مصالح ملي تلاش خواهد كرد.
رييس‌جمهور با تقدير از مردم شريف ايران، تصريح كرد: انتخابات ايران نگاه دنيا را به خود تغيير داده و فضاي بسيار خوبي براي شنيدن پيام‌هاي برحق جمهوري اسلامي ايران ايجاد شده است و برنامه‌هايي كه در اين سفر دنبال شد، فرصتي براي تبيين اين مواضع بود.
وي درباره گفت‌وگوي تلفني خود با رييس‌جمهور آمريكا نيز اظهار كرد: تمركز و اولويت اصلي در اين گفت‌وگو بر حل مساله‌ هسته‌اي ايران و حفظ حقوق هسته‌اي كشورمان بود و تسريع در رفع موانع موجود، مورد تفاهم طرفين قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، هيات وزيران پس از استماع سخنان رييس‌جمهور، ضمن حمايت كامل از برنامه‌هاي اين سفر و ارزنده دانستن دستاوردهاي آن، از تدبير دكتر روحاني در بهبود مناسبات بين‌المللي و تبيين سنجيده و توام با عزت، حكمت و مصلحت در راستاي مواضع اصولي كشور قدرداني كرد.