شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي الكترونيك با استفاده از مدل AHP
جمعه، 22 اردیبهشت 1391 - 20:37 کد خبر:564
امروزه سازمان‌هاي پيشرفته با استفاده از قابليت‌ روابط عمومي الكترونيك، دايره مخاطبان خود را وسيع‌تر كرده‌اند، اما ايران در اين زمينه رشد چنداني نكرده است.

 

مقالات- شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا):

شناخت و اولويت‌بندي موانع و محدوديت‌هاي روابط عمومي الكترونيك با استفاده از مدل AHP

(مطالعه موردي: استان سمنان)

  

چكيده

امروزه سازمان‌هاي پيشرفته جهان با استفاده از قابليت‌هاي روابط عمومي الكترونيك، دايره مخاطبان خود را وسيع‌تر كرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد كه ايران در زمينه روابط عمومي الكترونيك رشد چنداني نكرده است. تغيير نظام روابط عمومي‌ها در ايران، از شكل كنوني به شكل مدرن و الكترونيك، كاري است بس دشوار كه مستلزم بازنگري در گذشته و تحول جدي براي آينده مي‌باشد. براي عبور از روابط عمومي سنتي به الكترونيك بايد عمده‌ترين موانع و محدوديت‌ها را شناخت و براي تعديل يا رفع آن چاره‌جويي و برنامه‌ريزي كرد.

در اين مقاله برخي از مهمترين محدوديت‌ها و موانع با كمك گروهي از خبرگان روابط عمومي در استان سمنان كه با تكنيك‌هاي آماري 24 نفر مشخص گرديد، وزن‌دهي و نسبت به اصلاح و رفع موانع، راهكارهاي موجود اولويت‌بندي شده‌اند.

تكنيك به كار گرفته شده در اين مقاله فرآيند تحليل سلسله مراتبي (AHP) است كه محاسبات با كمك نرم‌افزار اكسل انجام مي‌گيرد. نتايج نشان مي‌دهد كه مهمترين عامل در سطح اول از موانع "زيرساخت‌ها" و در سطح دوم "پايين بودن ظرفيت شبكه‌هاي ارتباطات رايانه‌اي" مي‌باشد. همچنين محققين با كمك نتايج به دست آمده، دولت را به عنوان متولي اصلي توسعه روابط عمومي الكترونيك شناسايي كرده‌اند.

 واژه هاي كليدي: روابط عمومي الكترونيك، محدوديت‌ها و موانع روابط عمومي الكترونيك، فرآيند تحليل سلسله مراتبي(AHP).

 

1- مقدمه

روابط عمومي به عنوان يك پديده اگرچه عمري به طول عمر آدمي دارد وليكن بيش از يك قرن زماني كه سازمان­ها و شركت­ها به معني جديد پديد آمدند، به عنوان يك واحد مديريتي در سازمان به انجام وظيفه پرداخته است و با پيچيده شدن روابط سازماني و توسعه و گسترش روابط انساني و سازمان، وظايف اين واحدها گسترده­تر شد و مفاهيمي مانند مردم‌داري، اعتمادسازي، اقناع و ترغيب، ارتباط دوسويه، تفهيم و تفاهم،اطلاع‌رساني، تبليغات، مديريت، تجارت و بازرگاني، افكارعمومي و هزاران واژه ديگري در فرهنگ نامه روابط عمومي افزوده شد و تا امروز كه روابط عمومي ديجيتال و روابط عمومي الكترونيك و روابط عمومي2 در راستاي وظايف روابط عمومي قرار گرفته و اين حوزه را به يك تشكيلات وسيع تبديل كرده است كه ناگزير از ايجاد يك سيستم هوشمند مي­باشد. در مقاله حاضر سعي شده به ضرورت هاي بازنگري در روابط عمومي، مفهوم روابط عمومي الكترونيك و موانع و راهكارهاي الكترونيك پرداخته شود.

 

 2- ادبيات تحقيق

2-1- مفهوم روابط عمومي الكترونيك

روابط عمومي الكترونيك عبارت است از استفاده از فن­آوري ارقامي خصوصاً كاربردهاي مبتني بر وب سايت­هاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به كاربران، سازمان ها، نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آنها. ارتباط در روابط عمومي ديجيتال از بالا به پايين و به صورت امري نيست و همان طور كه بيان شد ارتباط دوسويه آن گونه برقرار مي‌شود كه روابط عمومي پاسخگوي تك ‌تك اعضاي جامعه اطلاعاتي باشد(ميرجعفري 1387).