نويسندگان :
دكترشهباز براهويي
الهام احمدي
دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت بازاريابي دانشگاه آزادقشم
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حقيقت جامعه امروزي اين است كه اگر انسانها، احساس بهتري نسبت به كاري داشته باشند، موفقيتشان در آن كار بيشتر خواهد بود. سازمانها نيز از اين موضوع مستثني نيستند. زيرا اگر سازمانها اعتماد به نفس بيشتري داشته باشند، براي ادامه كار انرژي بيشتري ميگيرند و احتمال موفقيتشـــــان بيشتر مي شود. «گارتنر»، اطمينان سازماني(BUSINESS CONFIDENCE) را اينگونه تعريف كرده است: «يك مفهوم و فلسفه سازماني كه ازطريق تركيب و تعامل عواملي چون عملكرد سازمان و موقعيت رقابتي، فرهنگ سازماني، تمايلات و مقاومتها در مقابل تغيير و توان سرمايه گذاري سازماني، ايجاد ميشود».
سوال اساسي اين است كه عوامل ايجاد و افزايش اعتماد به نفس در سازمانها چيست؟ سازمانها چگونه اعتماد به نفس خودشان را افزايش دهند؟ و بالاخره از چه طريقي مي توانند، موفقيت خودشان را تضمين كنند؟
در تحقيقي كه از ارديبهشت سال 1382 تا اسفند سال 1383 به طول انجاميد، با 971 سازمان بزرگ و موفق از 8 كشور اروپايي (بلژيك، فرانسه، آلمان، ايرلند، هلند، اسپانيا، سوئد و انگلستان) در زمينه هاي مختلف ازجمله، ارزيابي و تحليل عملكرد، فرهنگ سازماني، مشتري مداري ، مديريت استراتژيك، برنامه ريزي استراتژي، سرمايه گذاري و...، مكاتبه شد و مصاحبه به عمل آمد كه نتايج آن را در قالب موضوعات زير مي توانيد مطالعه كنيد. سازمانهاي مورد تحقيق در زمينه هاي توليدي، مالي، صادرات و واردات، خدمات و حتي كسب وكار الكترونيك فعاليت داشتند. نتايج تحقيق در قالب طراحي شاخص سنجش اطمينان و اعتماد به نفس كسب و كار سازماني به شكل مقايسه اي با توصيف مزايا و معايب ممكن در شرايط مختلف ارائه و درانتها، اثرات و راهكارهاي پيشنهادي براي سازمانهاي ايراني نيز توصيف ميشود.
مقدمه :
اين يك حقيقت است كه هرچه انسان در رابطه با چيزي، احساس بهتري داشته باشد، احتمال موفقيتش در آن بيشتر است. سازمانها هم از اين قاعده مستثني نيستند. هرچه در باره خودشان، احساس خوبي داشته باشند، انرژي بيشتري گرفته و احتمالا" موفقيتشان نسبت به شركتهاي ديگر بيشتر خواهد بود. اما چه چيزي باعث ايجاد احساس اطمينان سازماني مي شود و سازمانها چه كنند كه اعتماد به نفس بيشتري كسب كنند؟ اطمينان در كسب وكار براي سازمانهايي كه توانايي بالقوه براي ارتقاي سطح عملكرد و كسب مزيت رقابتي در مقابل شركتهاي ديگر دارند، بسيار مهم است.