گفتگو- شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)- محمد دشتي:
آرام تر از آن به نظر مي رسد كه بتوان تصور كرد ، قرار است 25 ارديبهشت، همايش بزرگي مانند"هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك" را برگزار كند. شرايط اصلاً باسال 83 كه عملاً دبيرخانه دائمي همايش روابط عمومي الكترونيك آغاز بكار كرد قابل مقايسه نيست. حالا بعد از شش دوره برگزاري همايش آن دويدن ها، نگراني ها و بيدار خوابي ها جاي خودش را به آرامشي داده است كه ارزان بدست نيامده است و البته اين خبر خوبي است كه مديران همايش ها و كنفرانس هاي ما بتوانند با مديريت كارآمد خود با خيالي آرام، امور محوله و جاري را به انجام برسانند.
با اولين تماس، قرار ملاقات و گفت گو را مشخص مي كند و در حالي كه من نيم ساعتي زودتر به سر قرار رفته ام، براي تاخير چند دقيقه اي خودش كه در جلسه اي كاري سپري شده است،عذرخواهي مي كند و همه اينها نشانه اين است كه مديران حوزه ارتباطات وروابط عمومي و البته از نوع الكترونيكي آن، انسان هاي با اخلاق، وقت شناس و ارتباط گراني خوبي هستند.
امير عباس تقي پور، دبير همايش روابط عمومي الكترونيك سخنانش را اينگونه آغاز مي كند:
فعاليت (شارا) شبكه اطلاع رساني روابط عمومي را تبريك عرض مي كنم. راه اندازي اين شبكه كار ارزشمندي است كه فعاليت هاي حوزه روابط عمومي را به خوبي پوشش مي دهد. وجود و تعدد چنين شبكه هايي، قطعاً مسير رشد و تعالي روابط عمومي را هموارتر خواهند كرد.
البته، فعاليت در اين عرصه كار بسيارسختي است و صبر و حوصله زيادي مي خواهد ضمن آنكه نيازمند سرمايه گذاري است. هم به لحاظ نيروي انساني و هم به لحاظ امكانات. اگر صبر نداشته باشيم و امكانات لازم را فراهم نكرده باشيم موجي خواهيم بود كه زود از بين مي رود. در اين چند سال سايت هاي اطلاع رساني خوبي در حوزه روابط عمومي آغاز بكار كردند اما متأسفانه به دليل عدم برنامه ريزي مناسب، پس از مدتي فعاليت خود را متوقف كرده و كارشان را ادامه نداند يا در نهايت به copy-pasteكار حرفه اي تبديل شدند.
كاري كه در شارا آغاز شده است، يعني توليد خبر ، فعاليتي ارزشمند و حرفه اي در اين حوزه است و من به سهم خودم آغاز به كار شارا را به جناب آقاي باقريان و همه مخاطبان اين شبكه تبريك عرض مي كنم.
چگونه به فكر برگزاري همايش روابط عمومي الكترونيك افتاديد؟
سال 1381 در هشتمين سمينار دولت الكترونيك، اينترنت و مخابرات E-government, Internet and telecommunications) ( كه در كشور امارات متحده عربي برگزار مي شد شركت كردم. مسؤوليت من در هيئتي كه از ايران به همت مهندس اردشير منتصري مديرعامل شركت عصر دانش افزار و با تركيب چند معاون وزير وقت و مديران حوزه IT برخي وزارتخانه ها و سازمان ها در آن سمينار شركت داشت، مديريت روابط عمومي و امور رسانه اي بود. در آن سال آقاي آريا سانچز رئيس جمهور سابق كاستاريكا و برنده جايزه صلح نوبل در سال 1987 سخنران كليدي اين همايش بود و در آن كارشناساني از مليت هاي مختلف حضور داشتند.
حضور تعداد زيادي از كارشناسان حوزه IT در كشوري مثل امارات براي من جالب بود و احساس كردم اين همايش آنقدر قابليت داشته كه نظرمديران و كارشناساني از كشورهاي مختلف و منجمله كشورهايي كه سابقه و حرفي براي گفتن در اين زمينه دارند را به خود جلب كرده و آنها با پرداخت هزينه اي حدود 200 دلار در آن زمان فقط براي ثبت نام كه با لحاظ هزينه هاي هواپيما و هتل و ... تا 2هزار دلار و حتي بيشتر هم مي شد حاضر به حضور در اين سمينار شده اند.
از سويي حس كردم ما نسبت به كشورهاي همسايه و پيرامون خودمان در برخي حوزه ها، از جمله حوزه دنياي مجازي و بحث ها ي ا لكترونيك، دچار نوعي فاصله شده ايم كه قابل توجه است و مي تواند ما را در آينده اي كه امروز ديگر بايد از آن به عنوان واقعيت ياد كنيم، دچار مشكل كند.
در آن زمان چند سالي بيشتر از ورود ادبيات مربوط به حوزه فناوري اطلاعات نظيردولت الكترونيك و شهر الكترونيك، به دامنه لغات ايرانيان نگذشته بود و همايش ها و سمينارهاي مربوطه كم تعداد بود و استمرار نداشت.
همانجا به ذهنم رسيد كه خوب است ما هم در زمينه روابط عمومي، سلسله همايش هايي را برنامه ريزي و برگزار كنيم.
جرقه برگزاري همايش روابط عمومي الكترونيك، همان زمان زده شد. بعد از بازگشت به ايران با اساتيد و دوستاني كه در اين حوزه صاحب نظر و دست اندركار بودند، مشورت كردم و همه دوستان نظرشان اين بود كه اين كار، كار سختي است و نياز به جلب حمايت هاي دولتي، برنامه ريزي و مديريت دارد و بايد شروعي حساب شده داشه باشد.
خوب به خاطر دارم كه يكي از جلسات با آقايان مهدي باقريان و سعيد معادي برگزار شد و در همان جلسه متوجه برنامه ريزي دوستان و همكاران خودم براي برگزاري اولين كنفرانس بين المللي روابط عمومي شدم. بنده دبير اجرايي اولين كنفرانس هم بنده بودم كه بعداً بنا به دلايلي از جمله اينكه موضوع روابط عمومي الكترونيك مي توانست پتانسيل يك همايش مستقل را داشته باشد، دبيرخانه دائمي همايش روابط عمومي الكترونيك تأسيس و فعاليت هاي آن شكل گرفت كه در اينجا لازم است از تمام اساتيد، همكاران و دوستان عزيزي كه در ايجاد و تداوم اين حركت نقش داشته اند تشكر كنم.
مثل اينكه فقط در دور اول، اين همايش عنوان بين المللي داشت
ما در اولين همايش مهماناني هم از كشورهاي مختلف داشتيم ، ولي در دوره هاي بعدي عنوان بين المللي را از همايش برداشتيم. اعتقاد من اين بود و هست كه، زماني بايد از اين عنوان استفاده كنيم كه افراد متخصص و صاحب نظر از اقصي نقاط دنيا حاضر باشند براي حضور در چنين همايش هايي هزينه كنند و حضور در آن را براي خود اعتبار بدانند. دقيقاً مثل سميناري كه در امارات برگزار شد و من به آن اشاره كردم. اين كار شدني هم هست اما مستلزم ايجاد شرايط مختلفي است كه فراهم كردن بخش عمده آن خارج از توان و اراده ما و بخش خصوصي است اما اينكه من چند نفر را از چند كشور دعوت كنم و تمام هزينه هاي سفر و اقامت و سخنراني را پرداخت كنم و بعد عنوان همايش را بگذارم همايش بين المللي روابط عمومي الكترونيك، به نظرم قدري بي انصافي و اجحاف به مخاطب ايراني است. ما تصميم گرفتيم اگر مي خواهيم از سخنران خارجي استفاده كنيم از طريق ابزار و تكنولوژي هاي نوين و با كمترين هزينه، اين كار را انجام دهيم. به صرف دعوت از چند مهمان خارجي اي كه تمام هزينه هاي شان را هم پرداخت مي كنيم نمي توانيم بگوئيم همايش بين المللي برگزار كرده ايم.
در مورد هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك صحبت كنيد.
هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك، ادامه شش همايش گذشته است كه از سال 1384 شروع شده است. ما اولين همايش روابط عمومي الكترونيك را در مهرماه 1374 برگزار كرديم و بعد از آن به دليل انتخاب روز 27 ارديبهشت ماه به عنوان روز روابط عمومي در تقويم رسمي كشور از سال 1386 بطور مستمر در ارديبهشت ماه برگزاري اين همايش را ادامه داديم. ما در سال 84 برخي تعاريف را در زمينه روابط عمومي الكترونيك ارائه كرديم و در سال هاي بعد عمده موضوعات، حول و حوش لزوم فرهنگسازي و تبيين الزامات بكارگيري و استقرار نظام روابط عمومي الكترونيك بود. امسال و در هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك، موضوع اصلي ما بررسي تجارب و كاركردهاي روابط عمومي الكترونيك در وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات است.
امسال همزمان با برگزاري همايش، از 4 جلد كتاب تخصصي اين حوزه رونمايي مي شود و مراسم تجليل از 30 سال خدمت دكتر مهدي محسنيان راد به توسعه و تعميق دانش ارتباطات در ايران را هم برگزار مي كنيم.
خوشبختانه احساس مي شود كه همايش توانسته است با برگزاري شش دوره جاي خود را در بين مخاطبانش پيدا كند ، شما به عنوان برگزار كننده آن چه برداشتي داريد؟
اميدوارم. در طول چند سال برگزاري همايش همواره تلاشICT خودمان هم رشد كنيم و خوشحاليم كه هميشه اين بزرگان دست ما را گرفته اند و از حمايت هاي بيدريغ آنها برخورداربوده ايم. مان و نه ادعاي مان، اين بوده است كه با بهره گيري از مشاوره و كسب نظر از بزرگان اين حوزه و صاحب نظران وادي ارتباطات، روابط عمومي و
معلمانم، پدر مرحومم، مادر پير و برادران بزرگترم به من توصيه هايي كرده اند كه خلاصه اش مي شود، درس هاي بزرگ در چند جمله كوتاه: به خداوند توكل كن! با انسان هاي بزرگ معاشرت كن، اهداف بزرگ را در نقشه زندگانيت هدف قرار ده و با گاهاي كوچك، استوار و مطمئن براي رسيدن به هدف يا اهداف تعيين شده تلاش مستمر و آگاهانه داشته باش. عمل به اين توصيه ها، سرمايه ها و دارايي هاي كم نظيري را براي انسان فراهم مي كند.
خوشحالم آن درس هاي بزرگ كمك كرد تا جريان ارزشمندي در حوزه روابط عمومي الكترونيك با كمك بزرگان شكل بگيرد و سرمايه اي توليد شود كه گرچه من امانتدار آن هستم، ولي متعلق به روابط عمومي كشورم ايران است. باز هم از همراهان بزرگ اين حركت ممنونم و مسؤوليت تمام كاستي هاي موجود را پذيرفته و اطمينان مي دهم براي برطرف كردن آن ها تلاش خواهيم كرد.
در اين همايش ها به دنبال چه اهدافي هستيد؟
از حدود بيست سال پيش كه pc ها فراگير شده و سرعت تغييرات تكنولوژيكي شتاب گرفت، فرصتي براي تمام حوزه هاي دانشي از جمله روابط عمومي ايجاد شد تا با استفاده از امكانات فناوري اطلاعات و ارتباطات ضمن جبران عقب ماندگي هاي احتمالي تاريخي خود، حضور مؤثرتري براي حل مسائل مردم و سازمان ها داشته باشند. در واقع به دنبال تبيين لزوم توجه به روابط عمومي مبتني بر دانش فناوري اطلاعات و ارتباطات و استقرار نظام روابط عمومي الكترونيك بوده و هستيم.
براي تحقق اين امر، پيوند با دانشگاه و بهره گيري از دانش و پتانسل اساتيد و دانشجويان و همچنين مديران و كارشناسان دو حوزه روابط عمومي و فناوري اطلاعات و ارتباطات، برايمان بسيار مهم بوده و هست. اساساً بدون برقراري پيوند ميان بخش دانشگاهي و بخش اجرايي حوزه هايي كه نام بردم، استقرار نظام روابط عمومي الكترونيك، محال و ناشدني است. در برقراري اين پيوندها به دليل توانمندي هاي اساتيد و اشتياق يادگيري مجريان، موفق بوده ايم.
از رهگذر اين تعامل علاوه بر اينكه شاهد بروز و ظهور استعدادهاي جوان و نو در عرصه دانش ميان رشته اي و چند رشته اي روابط عمومي الكترونيك هستيم، خوشبختانه به حجم غير قابل انتظار و البته ناكافي و نيازمند ارتقاي كيفي توليدات علمي از قبيل مقاله، كتاب، نشريه، فيلم و مولتي مدياهاي آموزشي دست يافته ايم.
بد نيست در مورد انگيزه تجليل از اساتيد هم توضيح دهيد.
قدرشناسي از اساتيد و پيشكسوتان حوزه ارتباطات و كساني كه با توليد آثار علمي، مستقيم يا غير مستقيم به استقرار نظام روابط عمومي الكترونيك، كمك مي كنند را وظيفه خود دانسته و البته براي آن معيارهايي هم در نظر گرفتيم. اگرچه، انتخاب استاد پيشگام روابط عمومي الكترونيك و تجليل از او به عنوان يك برنامه ثابت سالانه مدنظر قرار گرفت اما به اين نتيجه رسيديم كه اگر شرايط احراز استاد پيشگام در يك دوره فراهم نشد، تقدير و تجليل از استادي پيشكسوت را در دستور كار قرار دهيم.
قصدمان هم الگوسازي و معرفي چهره هاي شاخصي است كه بتوانند سرمشق و الگوي نسل جوان و نوجوي اين زمانه قرار گيرند. ضمن آنكه مباني ارزشي و ديني ما به پاسداشت مقام استاد و معلم، تأكيد فراوان دارد.
انجام كار بزرگي مانند همايش روابط عمومي الكترونيك نيازمند ياري، حمايت و پشتيباني متوليان روابط عمومي كه بخش قابل توجهي از آنها در بدنه دولت قرار دارند مي باشد، انتظار شما از اين دوستان چيست؟
خوشبختانه اين اتفاق افتاده است. دولت و متوليان امر روابط عمومي و ارتباطات درطي اين سال ها، حامي اين حركت ها بوده اند. گرچه باز هم جاي اين هست كه حمايت ها ي بيشتري صورت گيرد، ولي همين كه در اين زمينه مانع تراشي نشده و همكاري ها لازم انجام و مجوزهاي فعاليت صادر مي شود جاي تشكر دارد. تعداد زيادي از شركت كنندگان در اين همايش و همايش هاي مشابه را كارشناسان بدنه دولت تشكيل مي دهند كه با موافقت مديران كل روابط عمومي و ادارات كل آموزش وزارتخانه ها و سازمان ها امكان حضور و ثبت نام مي يابند كه موضوع و حمايت مهمي است. البته انتظار ما اين است كه بعد از حدود 10 سال كه از برگزاري اين همايش ها و كنفرانس ها سپري شده و توان بخش خصوصي تا حد زيادي مشخص شده، يك ارزيابي دقيقي از كارها صورت گيرد و اگر قابليت و پتانسل موجود مورد تاييد و اثرگذار است، از اين توان و انرژي، بهره برداري بيشتري بشود.
موسسه كارگزار روابط عمومي، دبيرخانه دائمي همايش روابط عمومي الكترونيك، موسسه آرمان روابط عمومي و تعدادي انگشت شمار در اين حوزه، پس از چندين سال فعاليت داراي يك پرونده كاري روشن هستند كه دولت و دوستان متولي امر مي توانند با ارزيابي عملكرد هر يك و با هدف بقا و تداوم كارهاي صورت گرفته، از اين مؤسسات كم تعداد كه واقعاً در يك ميدان رقابت باقي مانده اند، بيش از پيش حمايت كنند.
پس از گذشت بيش از 50 سال از عمر روابط عمومي و با عنايت به شرايط خاص اين حوزه، به نظر مي رسد زمان آن فرا رسيده است كه در كشور از پتانسيل بخش خصوصي در همه زمينه ها و بخصوص روابط عمومي و ارتباطات استفاده بيشتري بشود.
و ... سخن پاياني
ممنونم. فقط چند تشكر دارم. ابتدا از مشاوران محترم عالي دبيرخانه ممنونم كه همواره با مشورت هاي خودشان به ما كمك كرده اند؛ پروفسور يحيي كمالي پور، پروفسور كاظم معتمد نژاد، استاد علي مير سعيد قاضي. تشكر بعدي از كميته علمي همايش و اساتيد عزيزم آقايان دكتر محمد سلطاني فر، دكتر سعيد رضا عاملي، دكتر يونس شكرخواه، دكتر داود زارعيان، دكتر علي اصغر محكي، دكتر شهيندخت خوارزمي و دكتر حميد ضيايي پرور است كه انصافاً در همه حال همراه و ياري گر دبيرخانه در مسائل علمي بوده اند. از مديران كل روابط عمومي وزارتخانه ها و سازمان ها، مسؤولين و اعضاي انجمن هاي تخصصي روابط عمومي، بانك ها، مديران مسؤول و خبرنگاران رسانه ها و سايت هاي خبري تخصصي، شركت كنندگان و اعضاي محترم دبيرخانه، از همكاران عزيزم در دبيرخانه كه زحمات شبانه روزي مي كشند و از پيشكسوت عزيزمان جناب آقاي كاظمي دينان كه امسال به عنوان دبير اجرايي همايش هفتم در خدمت شان هستيم.
از شما و دوستان خوبم، در شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارار) و بويژه جناب آقاب باقريان كه زمينه اين گفتگو را فراهم كردند متشكرم و اميدوارم، هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك، بعنوان يك رويداد علمي و حرفه اي بتواند به نيازها و خواسته هاي مخاطبان خود به خوبي پاسخ دهد و يك قدم به جلوتر گام نهد. از هم اكنون هم از شركت كنندگان عزيز در هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك مي خواهم قصور احتمالي ناخواسته را بر بنده و همكارانم ببخشند.