شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || صنعت روابطعمومي در طول تاريخ تكامل يافته و تحت تأثير عوامل مختلفي قرار گرفته است. در اين يادداشت، به برخي از كليديترين عواملي كه شكلدهنده اين صنعت بودهاند، ميپردازيم.
عوامل كليدي
1. روزنامهنگاري:
روزنامهنگاران و خبرنگاران نقشي اساسي در رشد صنعت روابطعمومي ايفا كردهاند. سبكهاي گزارشدهي آنها و افزايش تمركز بر بخشهاي تخصصي در رسانهها، نياز به گزارشهاي تخصصيتر را افزايش داده است. اين امر منجر به همكاري نزديكتر بين متخصصان روابطعمومي و روزنامهنگاران شده است.
2. انواع رسانهها:
در دو دهه گذشته، شاهد انفجار در تعداد و تنوع انواع رسانهها بودهايم. اين تنوع شامل رسانههاي چاپي، تصويري، صوتي و آنلاين ميشود. با گسترش اين تنوع، متخصصان روابطعمومي بايد در استفاده از كانالهاي مختلف رسانهاي مهارت داشته باشند.
3. مصرف اينترنت و اخبار:
رشد اينترنت انقلابي در نحوه مصرف اخبار ايجاد كرده است. مردم ميتوانند در هر لحظه و از هر نقطه به اخبار دسترسي داشته باشند. اين امر منجر به تغيير در نحوه ارتباط متخصصان روابطعمومي با مخاطبان شده است.
4. افزايش رقابت:
رقابت در دنياي تجارت به شدت افزايش يافته است. شركتها براي متمايز شدن از رقبا، به دنبال راههاي جديدي براي ارتباط با مخاطبان خود هستند. روابطعمومي ميتواند در اين زمينه به شركتها كمك كند.
5. كالاييسازي و تمايز:
در دنياي امروز، تمايز براي برندها بسيار حائز اهميت است. روابطعمومي ميتواند به برندها در شناسايي و برجسته كردن نقاط قوت خود كمك كند.
6. اهميت پيامرساني:
پيامرساني مؤثر براي برندها از اهميت بالايي برخوردار است. روابطعمومي ميتواند به برندها در تدوين و اجراي استراتژيهاي پيامرساني موثر كمك كند.
7. تعامل با رسانهها:
رسانهها ذينفعان كليدي در جامعه هستند و ميتوانند به برندها در دسترسي به مخاطبان خود كمك كنند. روابطعمومي ميتواند به برندها در ايجاد و حفظ روابط مثبت با رسانهها كمك كند.
8. ارتباطات 360 درجهاي:
امروزه برندها بايد از كانالهاي ارتباطي مختلف براي برقراري ارتباط با مخاطبان خود استفاده كنند. روابطعمومي ميتواند به برندها در ادغام كانالهاي مختلف ارتباطي در يك استراتژي جامع كمك كند.
9. رسانههاي پولي، مالكانه و درآمدي:
با ظهور رسانههاي ديجيتال، مفاهيم جديدي مانند رسانههاي پولي، مالكانه و درآمدي مطرح شدهاند. روابطعمومي بايد در استفاده از اين پلتفرمها براي رسيدن به اهداف خود مهارت داشته باشد.
10. دسترسي 24/7:
مشتريان انتظار دارند كه برندها به صورت شبانهروزي در دسترس باشند. روابطعمومي بايد براي پاسخگويي به اين نياز، برنامهريزي كند.
نقش روابطعمومي در آينده:
با توجه به عواملي كه ذكر شد، پيشبيني ميشود كه صنعت روابطعمومي در سالهاي آينده نقشي اساسي در ارتباطات ايفا كند. اهميت روابطعمومي در هر آميخته بازاريابي افزايش خواهد يافت و اين صنعت به رشد خود ادامه خواهد داد.
انتهاي پيام/