شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || سمينار تخصصي «هوش مصنوعي مولد در روابط عمومي» با مشاركت اتاق بازرگاني تبريز و انجمن روابط عمومي آذربايجانشرقي، با حضور مديران بخش خصوصي، مديران و كارشناسان روابط عمومي بخش خصوصي و دولتي و اصحاب رسانههاي استان در اتاق بازرگاني تبريز برگزار شد.
جعفر محرمپور؛ دبير اتاق تبريز در ابتداي اين نشست با اشاره به اهميت نقش روابط عموميها در مجموعهها و سازمانها، هدف از برگزاري اين سمينار را تقويت نقش روابطعموميها بهخصوص در بخش خصوصي و واحدهاي توليدي و صنعتي عنوان كرد.
وي گفت: در موارد متعددي شاهد استفاده تزييني از عنوان روابط عمومي در بخش خصوصي و بخش دولتي هستيم، حتي در بسياري از موارد در مجموعههاي ما، بخشي به نام روابط عمومي وجود ندارد، اين در حالي است كه اگر روابط عموميها نباشند، خروجي تلاشهاي انجام شده در شركتها و مجموعهها عبث خواهد ماند.
محرمپور گردش حجم عظيم اطلاعات و محتوا چه در حوزه ديداري و چه شنيداري را مديون روابط عموميها دانست و افزود: روابط عموميها بهنوعي كار تصويرسازي از امور را انجام ميدهند و هر فعل و انفعالي در مجموعههاي توليدي، كشاورزي، معدني، بازرگاني و … صورت بگيرد، بدون حضور روابط عموميها امكانپذير نيست.
دبير اتاق تبريز، هوش مصنوعي را يكي از چالشهاي مهم چند سال اخير عنوان كرد و افزود: طي چند سال اخير ما با مسير عجيب و غريبي سر و كار داريم و تشخيص سره از ناسره كار آساني نيست و اين ميتواند چالش جدي براي توليد محتوا به حساب بيايد.
وي تاكيد كرد: اگر روابط عموميها و رسانههاي ما به ابزار هوش مصنوعي مجهز نشوند، شايد در آينده كاركرد خود را از دست بدهند.
وظيفه روابطعموميها، تصميمسازي براي تصميمسازان است
خسرو رفيعي؛ رئيس انجمن روابط عمومي كشور در اين سمينار با اشاره به سابقه تشكيل روابط عمومي در جهان گفت: عليرغم اينكه مفهوم روابط عمومي در ايران از كشورهاي غربي گرفته شده است، با اين حال تفاوتهاي زيادي بين اين مفهوم در ايران با ساير كشورها وجود دارد.
وي با بيان اينكه در ايران از هزاران سال پيش اقداماتي مشابه بخش روابط عمومي و ارتباطات تحت عناوين ديگري انجام ميشد، گفت: روابط عمومي علم ناشناختهاي است كه هر روز وسعت مييابد.
رفيعي اصليترين وظيفه روابط عمومي را تصميمسازي براي تصميمسازان عنوان كرد و افزود: فعالان اين بخش ميتوانند با تحليل مدام محتوا، افكارسنجي، به مديران ارشد برنامه ارائه دهند.
تلاش براي ايجاد، احياء، انسجامبخشي و توانمندسازي واحدهاي روابط عمومي بخش خصوصي
ساسان نيكرفتار خياباني، مدير روابط عمومي اتاق بازرگاني تبريز نيز به تشريح اهميت هوش مصنوعي بهعنوان يكي از جديدترين ابزارها در حوزه روابط عموميها پرداخت و افزود: اين ابزار ميتواند به عنوان عصاي دست مديران و كارشناسان روابط عمومي در جهت تسهيل، تسريع و تنوعبخشي به فرايندهاي توليد محتوا باشد.
وي ادامه داد: امروز شاهد برگزاري نخستين سلسله نشستهاي تخصصي روابط عمومي توسط اتاق بازرگاني تبريز هستيم و تصميم داريم امسال در راستاي ايجاد، احياء، انسجامبخشي و توانمندسازي واحدهاي روابط عمومي بخش خصوصي گامهايي برداشته و نقش خود را در اين مسير ايفا كنيم و اين سمينار، آغاز راهي است براي رسيدن به اين هدف.
مدير روابط عمومي اتاق بازرگاني تبريز تصريح كرد: يكي از پاشنههاي آشيل مديريت كسب و كار در ايران، غفلت در قبال ايجاد واحد روابط عمومي در چارت سازماني است و اگر اين سلسلهنشستها در طول امسال بتواند موجب ايجاد حتي يك واحد روابط عمومي در ساختار شركتهاي بخش خصوصي شود، ما به هدف خود دست يافتهايم.
نيكرفتار خياباني يادآور شد: طبق اطلاعاتي كه از واحدهاي عضو اتاق كسب كردهايم، متاسفانه بيش از سه چهارم واحدها، واحد روابط عمومي مستقل ندارند و تعداد قليلي از اين واحدهاي بخش خصوصي و كسب و كارها از شبكههاي اجتماعي برخوردارند.
وي در پايان با اشاره به اينكه متاسفانه متصديان امر روابط عمومي در بخشهاي خصوصي و دولتي از تحصيلات مرتبط و تخصصي با اين امر، برخوردار نيستند، يادآور شد: اتاق تبريز قصد دارد در راه احصاء نيازهاي روابطعموميهاي بخش خصوصي، به طور مستمر دورههاي تخصصي و آموزشي برگزار كند.
تشريح كاربرد چت باتهاي هوش مصنوعي در روابط عمومي
در ادامه اين سمينار عادل ميرشاهي؛ مدرس دانشگاه، با اشاره به انواع كاربردهاي هوش مصنوعي در حوزه توليد محتوا، تصويرسازي، ترجمه، ارائه مقاله، ايدهپردازي، تجزيه و تحليل دادهها، دستيابي آسان و سريع به آخرين دادهها و اطلاعات، تبادل اطلاعات، گردآوري اطلاعات، بازآفريني اخبار و متون و… گفت: روابط عموميها با استفاده از اين تكنولوژي، ميتوانند محتواي جذابتري ايجاد كرده و با صرف كمترين زمان، به نتايج بهتري برسند.
ميرشاهي در ادامه با ذكر مثال بهطور عملي انواع ابزارهاي هوش مصنوعي و سايتهاي داخلي و خارجي را براي بهرهگيري از آن معرفي كرد و به تشريح كاربردهاي چت باتهاي مختلف براي افزايش كارايي كارشناسان روابطعمومي پرداخت.
ضرورت درك و استفاده صحيح از هوش مصنوعي مولد در روابط عمومي
ابراهيم مولائي، رئيس انجمن روابط عمومي آذربايجان شرقي، در سمينار تخصصي هوش مصنوعي مولد در روابط عمومي، به اهميت فناوريهاي نوين در روابط عمومي پرداخت. او با تأكيد بر ضرورت درك و استفاده صحيح از هوش مصنوعي مولد در روابط عمومي، خاطرنشان كرد: «استفاده از هوش مصنوعي نبايد به عنوان ابزاري تزييني در روابط عمومي ديده شود، بلكه بايد بهعنوان يك قدرت محركه براي تحليل دقيقتر دادهها، توليد محتواي اثربخشتر و ارتقاء تعاملات استراتژيك به كار گرفته شود.»
مولائي افزود: «در دوراني كه فناوري هاي نوين روابط عموميها را دگرگون ساخته است، نقش هوش مصنوعي در كمك به مديريت و توزيع هوشمندانهتر اطلاعات و محتوا غيرقابل انكار است. اين فناوري ميتواند به ما كمك كند تا با سرعت بيشتري به مخاطبانمان دست يابيم و تأثيري عميقتر و پايدارتر در جامعه ايجاد كنيم.»
او تأكيد كرد كه آموزش و توسعه مهارتهاي لازم براي بهرهبرداري از هوش مصنوعي بايد در دستور كار مديران و كارشناسان روابط عمومي قرار گيرد تا از اين پتانسيل بزرگ به نحو احسنت استفاده شود.