شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دنياي روابط‌عمومي فراتر از كنفرانس‌هاي مطبوعاتي
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 13:53 کد خبر:54972
در دنياي پرشتاب اطلاعات، نحوه‌اي كه ما اعتبار خود را مي‌سازيم و مديريت مي‌كنيم، به طور چشمگيري تغيير كرده است. روابط‌عمومي (PR) ديگر محدود به انتشارات مطبوعاتي و جلسات توجيهي رسانه‌ها نيست. در طول دهه گذشته، چشم‌انداز روابط‌عمومي به يك اكوسيستم پويا تبديل شده است كه ابزارهاي ديجيتال، تعامل با رسانه‌هاي اجتماعي و تمركز بر شفافيت را در بر مي‌گيرد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || در دنياي پرشتاب اطلاعات، نحوه‌اي كه ما اعتبار خود را مي‌سازيم و مديريت مي‌كنيم، به طور چشمگيري تغيير كرده است. روابط‌عمومي (PR) ديگر محدود به انتشارات مطبوعاتي و جلسات توجيهي رسانه‌ها نيست. در طول دهه گذشته، چشم‌انداز روابط‌عمومي به يك اكوسيستم پويا تبديل شده است كه ابزارهاي ديجيتال، تعامل با رسانه‌هاي اجتماعي و تمركز بر شفافيت را در بر مي‌گيرد.

امروز، در روز ملي روابط‌عمومي، دنياي تبليغات به اين تحول مي‌پردازد و عوامل كليدي را كه روابط‌عمومي را به خط مقدم هدايت اطلاعات رو به رشد و شكل‌دهي افكار عمومي در عصر ديجيتال سوق داده است، بررسي مي‌كند.

به گفته باسكار ماجومدار، رئيس بخش ارتباطات بازاريابي، مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و بخش ديجيتال، اِگيس آسياي جنوبي، صنعت روابط‌عمومي در هند تقريباً سه دهه پيش ظهور كرد كه در ابتدا ريشه در اصول روزنامه‌نگاري داشت، زيرا برندها به دنبال ديده شدن در رسانه‌ها بودند.

او مي‌افزايد كه اين صنعت در بدو تأسيس، به‌شدت بر «روابط» يا «روابط با رسانه‌ها» به‌عنوان كليد موفقيت تأكيد مي‌كرد. با اين حال، او مي‌گويد، با گذشت زمان، به رويكردي پيچيده‌تر تبديل شد و بر ايجاد روايت‌هاي استراتژيك، پيام‌رساني دقيق و مشاركت هدفمند مخاطب به روشي كاملاً برنامه‌ريزي‌شده تمركز كرد.

ماجومدار مي‌افزايد: «آغاز همه‌گيري كوويد-۱۹، تحول ديجيتال را تسريع كرد و با تعطيلي‌ها، مصرف اخبار به صورت ديجيتال افزايش يافت، زماني كه روزنامه‌هاي چاپي در دسترس نبودند. اين امر مستلزم تعديل قابل توجهي در برنامه‌ريزي كمپين و استراتژي‌هاي رسانه‌اي بود.

در كمپين‌هاي معاصر، برندها رويكرد ارتباطات يكپارچه را اتخاذ مي‌كنند و روش‌هاي ديجيتال و سنتي را به طور يكپارچه تركيب مي‌كنند.

با تبديل شدن رسانه‌هاي ديجيتال و اجتماعي به كانال‌هاي اصلي براي مصرف محتوا، نقش متخصصان روابط‌عمومي و ارتباطات شركتي به طور قابل توجهي تغيير كرده است.

اين تغيير، تفكر استراتژيك را بر صرفاً تكيه بر روابط با رسانه‌ها اولويت مي‌دهد و رويكردي يكپارچه را در بر مي‌گيرد. انتخاب تركيب رسانه‌اي اكنون به عواملي مانند ماهيت برند، خدمات و محصولات آن، و همچنين مخاطبان هدف و بخش‌هاي بازار بستگي دارد.

براي بسياري از برندها، استفاده از پلتفرم‌هاي ديجيتال تعامل لحظه‌اي، خلاقيت و تجربيات فراگير را ارائه مي‌دهد و آن را به ابزاري ارتباطي تأثيرگذارتر تبديل مي‌كند.»

جوتسانا داش ناندا، معاون رئيس ارتباطات شركتي، گروه DS، مي‌گويد: «صنعت روابط‌عمومي راه درازي را پيموده است - از اينكه به آن‌ها گفته مي‌شد با دور زدن دورهاي رسانه‌اي روي روابط با رسانه‌ها تمركز كنند (و دورهاي رسانه‌اي را تا زماني كه كف پاي‌شان ساييده شود انجام دهند - به معناي واقعي كلمه "كفش بايد ساييده شود") تا گشت‌وگذار در ميدان‌هاي مين رسانه‌هاي اجتماعي.

كوويد-۱۹ انقلاب ديجيتال را به جلو برد و اين زندگي ما را از جمله روابط‌عمومي متحول كرد. امروزه تعامل با رسانه‌هاي اجتماعي، بازاريابي تأثيرگذار و روايت داستاني مبتني بر داده‌ها، تكميل‌كننده روابط‌عمومي سنتي با رسانه‌ها هستند.

تجزيه و تحليل داده‌ها، روايت داستاني استراتژيكي را هدايت مي‌كند كه با مخاطبان هدف طنين‌انداز مي‌شود، در حالي كه مديريت اعتبار آنلاين از تصوير برند در دنيايي كه حضور آنلاين اهميت دارد، محافظت مي‌كند.

اين تغيير، كه ناشي از نياز مبرم به يك حضور ديجيتال محكم و پيمايش در چشم‌انداز اطلاعاتي پيچيده است، نقش روابط‌عمومي را به عنوان يك عملكرد حياتي براي ايجاد اعتماد و مديريت شهرت در دنياي تجارت امروزي غني از اطلاعات تثبيت مي‌كند.» او بر اساس گفته‌هايش، اينترنت محيط تعاملي‌تري را پرورش مي‌دهد.

ناندا مي‌افزايد: «روابط‌عمومي اكنون بر ارتباط دوطرفه تأكيد دارد، با مخاطبان در پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي به‌طور فعال تعامل مي‌كند و به سرعت به نگراني‌هاي مشتريان رسيدگي مي‌كند.

رسانه‌هاي اجتماعي به مصرف‌كنندگان قدرت داده‌اند تا به پخش‌كننده‌هاي اطلاعات تبديل شوند و بدين ترتيب، اطلاعات و اخبار را دموكراتيك كنند.

تجربيات منفي به سرعت مي‌توانند در فضاي مجازي پخش شوند و به شهرت برند لطمه بزنند. متخصصان روابط‌عمومي نقش مهمي در ارتباطات بحران دارند و به طور فعال روايت‌هاي آنلاين را مديريت كرده و شفافيت برند را تقويت مي‌كنند.

در دنياي امروزي كه با حجم بالاي اطلاعات، جعل‌هاي عميق (ديپ‌فيك)، اطلاعات غلط و غيره روبرو هستيم، اعتماد حرف اول را مي‌زند. از اين رو، امروزه متخصصان ارتباطات بر ايجاد روابط واقعي با ذينفعان كليدي از طريق بازاريابي محتوا، ابتكارات رهبري فكري و برنامه‌هاي مسئوليت اجتماعي شركت‌ها تمركز مي‌كنند.

در دنياي پر از نظرات آنلاين و عقايد آني، شهرت يك شركت بيش از هر زمان ديگري شكننده است. متخصصان ارتباطات با برقراري ارتباطات پيشگيرانه و مديريت بحران مؤثر به ساختن و محافظت از تصوير برند كمك مي‌كنند.

منبع انگليسي: adgully
منبع فارسي: شارا - شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران

با كليك روي لينك زير به كانال تلگرام ما بپيونديد:
https://telegram.me/sharaPR
 

 

انتهاي پيام/