شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي و عجز در تهيه خبر
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 11:34 کد خبر:53776
گماردن افراد بي‌انگيزه و بي‌مسووليت و مديراني كه به انتهاي دوران خدمت خود رسيدند در كسوت مدير روابط‌عمومي بدون اندك اطلاعي از كاركرد و نقش تخصصي روابط‌عمومي، آن مي‌شود كه يك روابط‌عمومي بدون دانش كافي در نگارش خبر و توانايي در گرفتن عكس با مقوله‌هاي حرفه‌اي شرايط اطلاع‌رساني را در دستگاه دولتي به مخاطره مي‌اندازد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || بيش از شش دهه از ايجاد روابط‌عمومي در ايران مي‌گذرد و هنوز جايگاه روابط‌عمومي‌ها شكل واقعي و رسمي به خود نگرفت.


گماردن افراد بي‌انگيزه و بي‌مسووليت و مديراني كه به انتهاي دوران خدمت خود رسيدند در كسوت مدير روابط‌عمومي بدون اندك اطلاعي از كاركرد و نقش تخصصي روابط‌عمومي، آن مي‌شود كه يك روابط‌عمومي بدون دانش كافي در نگارش خبر و توانايي در گرفتن عكس با مقوله‌هاي حرفه‌اي شرايط اطلاع‌رساني را در دستگاه دولتي به مخاطره مي‌اندازد.


شايد عدم برگزاري دوره‌هاي آموزشي پايه و متناسب با شغل و حرفه روابط‌عمومي‌ از ضعف‌هاي عمده‌اي باشد كه روابط‌عمومي را در تهيه يك خبر ساده به چالش مي‌كشاند.


مسوول بي‌انگيزه و عدم تطابق با مسووليت قبلي سبب مي‌شود روابط‌عمومي دچار افت شده و نتواند به وظايف خود به درستي عمل نمايد.


ضعف عمده‌اي كه گاهي ديده مي‌شود اين است كه روابط‌عمومي‌ها مجازي‌محور شده و فقط به نوشتن چند خط خبر!! بدون ارزش‌هاي خبري اكتفا نموده و با عكسي موبايلي آن را سنجاق كرده و به خيال خود اطلاع‌رساني يا بهتر بگويم خبررساني مي‌كنند!


موضوعات پيش پا افتاده، بدون تيتر و ليد مناسب و تصاوير كلاژ شده و مهم‌تر بدون حرم وارونه و فاجعه‌بارتر با غلط هاي املايي و عدم تناسب در مفهوم خبر كه برد آن فقط در كانال‌هاي مجازي است!


اين تراژدي غم‌انگيز براي روابط‌عمومي‌ها اپيدمي شده و به نوعي عدم وادار شدن به تهيه خبر دقيق و مطابق با استاندارهاي خبري است.


چيزي كه حتي در پايگاه‌هاي خبري هم نمود اندك دارد چه برسد به خبرگزاري‌ها!


مسوول مربوطه همان مطلب را با همان شكل و شمايل وارد سايت يا درگاه اطلاع‌رساني دستگاه خود كرده و دلخوش از آن است كه سايت را بارگذاري و به‌روزرساني كرده است!


حتي خبري كه از دستگاه خود است به‌دليل ناتواني و ضعف در تهيه خبر چه توليدي و چه پوششي از خبرگزاري گرفته و آن را در سايت بارگذاري مي‌كند.


اين شيوه نخ‌نماشده حاكي از آن است كه روابط‌عمومي پويايي خود را نداشته و از خبري كه مي‌تواند خود تهيه و نشر دهد عاجز است.


مديراني كه مسوول روابط‌عمومي براي اداره، سازمان و يا نهاد تحت امر انتخاب مي‌كنند فارغ از وجه و شخصيت اداري فرد، مي‌بايست توانايي او را در اين مقوله سنجيده و بررسي كرده و ببيند آيا مسوول مربوطه از ارتباطات و رسانه و خبر و عكس اطلاعاتي دارد و فرق بين پايگاه خبري و خبرگزاري را مي‌داند يا خير و بعد نسبت به اعطاي مسووليت اقدام كنند.


مديراني ديدم در روابط‌عمومي كه فرق بين روزنامه و سايت را نمي‌دانستند چه برسد به مسايل خبري و ...!


گرچه نمي‌شود اظهار اميدواري براي بهبود اين روند رو به تخريب كرد، اما مديران بالادست فكري عاجزانه براي روابط‌عمومي خود كنند كه از اين بدتر و ناميمون‌تر نشود.

 

 

انتهاي پيام/