شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اهميت روابط‌عمومي در زمان جنگ
دوشنبه، 24 مهر 1402 - 17:19 کد خبر:53558
روابط‌عمومي در جنگ‌هاي مدرن اهميت بيشتري پيدا مي‌كند و به‌ويژه در جنگ جديد عليه تروريسم، اين ارتباطات بيش از هر زمان ديگري نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا مي‌كند. هر طرف روي تبليغات جنگي خود شرط مي‌بندد، از برندسازي گرفته تا دستكاري كلمات و اطلاعات. ارزش روابط‌عمومي در طول جنگ به تدريج افزايش مي‌‌يابد. تا به امروز، سالانه حدود 2 ميليون دلار فقط در ايالات متحده براي كمپين‌هاي روابط‌عمومي اختصاص مي‌‌يابد، در حالي كه قبلاً اصلاً هزينه نمي‌شد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || روابط‌عمومي در جنگ‌هاي مدرن اهميت بيشتري پيدا مي‌كند و به‌ويژه در جنگ جديد عليه تروريسم، اين ارتباطات بيش از هر زمان ديگري نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا مي‌كند. هر طرف روي تبليغات جنگي خود شرط مي‌بندد، از برندسازي گرفته تا دستكاري كلمات و اطلاعات. ارزش روابط‌عمومي در طول جنگ به تدريج افزايش مي‌‌يابد. تا به امروز، سالانه حدود 2 ميليون دلار فقط در ايالات متحده براي كمپين‌هاي روابط‌عمومي اختصاص مي‌‌يابد، در حالي كه قبلاً اصلاً هزينه نمي‌شد.

از زمان اولين كميته‌هاي اطلاعات عمومي در طول جنگ جهاني اول، عوامل زيادي بر تغيير و افزايش قابل توجه در نقش روابط‌عمومي تأثير گذاشته‌اند. در واقع، جنگ‌ها هميشه تكنيك كمپين‌هاي روابط‌عمومي را توسعه داده‌اند كه سپس، در زمان صلح، توسعه بيشتر يافته و توانايي درك و دستكاري افكار عمومي را در طول جنگ بهبود بخشيده است.

اهميت روابط‌عمومي در دنياي مدرن


بخش روابط‌عمومي بيش از هر زمان ديگري مورد تقاضا است و بيش از هر زمان ديگري به دولت‌ها، مشاغل و سازمان‌ها كمك مي‌كند تا نقش خود را انجام دهند و بر افكار عمومي تأثير بگذارند.

اهميت اطلاعات در جنگ‌ها از جايي ناشي نمي‌شود. ايالات متحده نقش روابط‌عمومي را در جنگ در طول جنگ جهاني اول بهتر درك كرد. ايجاد كميته‌هاي اطلاعات عمومي (CPI) اولين تلاش براي بسيج و كنترل افكار عمومي آمريكا بود. مردم بايد پيوستن به جنگ در اروپا را مي‌پذيرفتند و به آن رضايت مي‌دادند. رويداد قبلي ديگر پروپاگانداي وحشتناك نازيسم در طول جنگ جهاني دوم براي جلب تاييد و رضايت توده‌ها بود.

روابط‌عمومي در جنگ روسيه عليه اوكراين


البته اين جنگ بيشتر در حوزه اطلاعات و ارتباطات در حال وقوع است. قصد يافتن فردي كه قادر به انجام همزمان عمليات نظامي و كنترل اطلاعات منتقل شده باشد، و همچنين نقش رو به رشد اينترنت، عواملي هستند كه نشان مي‌دهند اين يك جنگ اطلاعاتي است.

و در سال 2022، ما در حال حاضر يك نمونه واضح از اهميت روابط‌عمومي در سياست داريم - جنگ روسيه در اوكراين. تكنيك‌هايي كه متوجه شده‌ام:

تقويت وجهه يك رهبر، مخدوش كردن وجهه رهبر ديگر


هر كسي كه حداقل كمي به تاريخ علاقه‌مند باشد مي‌تواند متوجه شود كه ظهور فناوري‌هاي منفي در روابط‌عمومي به دوران باستان باز مي گردد و به هيچ وجه با دوره فرضي تولد روابط‌عمومي و ظهور "مسئوليت اجتماعي تجارت" مرتبط نيست. همين اتفاق اكنون در حال رخ دادن است، اولين تصوير از دسته روابط‌عمومي منفي "تصوير دشمن" بود.

در ابتدا، "تصوير دشمن" در روسيه براي شكل دادن به "مبارزه نجيبانه"، ايدئولوژي سياسي و شركتي و "عقده امپراتوري" (برتري يك ملت بر ديگري، مذهب و غيره) استفاده مي‌شد. اين روزها آنها از دليل آزادسازي مردم اوكراين از ملي‌گرايان افراطي كه ادعا مي‌شود در قدرت در اوكراين هستند استفاده كردند.

مديريت شهرت


با ظهور عصر اكتشافات جغرافيايي بزرگ، اصطلاح ساده جديدي به نام DT متولد شد - "تصاوير بدنام كننده". اين به معناي نابودي نظام ارزشي و تحميل نظام ارزشي خود است كه با استفاده از "مدارك سازشكارانه" همراه است. در كنار اين فناوري روابط‌عمومي، تصوير ثانويه مثبت شد ("رهبران كاريزماتيك"، "پيامبران"، "نجات دهندگان ملت" و غيره)، اغلب با مخالفت با "تصوير دشمن" اصلي. در اين مورد، اين مربوط به رييس جمهور اوكراين، ولوديمير زلنسكي است. رفتار و فداكاري او در طول جنگ، وجهه او را تقويت كرد و نقش او را در ميان رهبران ساير كشورها تقويت كرد. براي نمونه:

چگونه ويديوهاي سلفي زلنسكي به اوكراين كمك مي‌كند جنگ روابط‌عمومي را عليه روسيه برنده شود

از همان روز اول جنگ، در حالي كه پايتخت به يك منطقه جنگي تبديل مي‌شد، رييس جمهور اوكراين شروع به گرفتن عكس‌هاي سلفي و انتشار آنها در حساب‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي كرد. او به دوربين نگاه كرد و پيامي روشن و قانع كننده فرستاد: "من اينجا هستم. ما هيچ سلاحي بر زمين نخواهيم گذاشت."

اين چه چيزي به او داد؟

ارتباط با مخاطب

اولين دليل مؤثر بودن ويديوهاي او اين است كه آنها با بينندگان در رسانه‌هاي اجتماعي ارتباط برقرار مي‌كنند. رسانه‌هاي اجتماعي زماني كه كاربران احساس نزديكي شخصي با يك نفر مي‌كنند، دامنه ديد يك پيام را گسترش مي‌دهند، و زماني كه آن را با افراد همفكر به اشتراك مي‌گذارند، اساساً آنها را به رهبران افكار تبديل مي‌كند.

پيام زلنسكي كه بر تحكيم مردمش و حس همبستگي تاكيد مي‌كرد، با بسياري از افرادي كه سلفي‌ها و ويديوهاي او را مي‌ديدند ارتباط برقرار كرد و با پيامي قانع كننده و مستقيم، اين پست‌ها به طيف وسيعي از مخاطبان بين‌المللي در رسانه‌هاي اجتماعي متوسل شدند و اين جنگ را انساني كردند.

فوري بودن پيام

دليل دوم اينكه اين ويديوها قانع كننده هستند، فوري بودن پيام اوست.

درخواست زلنسكي براي كمك به مردم خود - در حالي كه موشك‌ها و بمب‌ها در سراسر اوكراين مي‌افتند - به اندازه‌اي كه مي‌شد فوري بود. اين باعث شد ميليون‌ها كاربر به دنبال كنندگان فوري او در راستاي افزايش فشار بين‌المللي براي كمك به او براي دفع حملات روسيه تبديل شوند.

اعتبار

زلنسكي با كمك يك عكس سلفي در مركز كي‌يف نشان داد كه ثابت كرده است كه هنوز در كي‌يف است و ترس اوكرايني‌ها از اينكه رييس جمهور كشور خود را ترك كرده است، از بين رفت.

پوتين نيز اهميت ضرورت شهروندان روسيه و جهان را براي نشان دادن حضور، رفاه و نزديكي خود به مردم درك مي‌كند. اما او موفق نشد:

جعليات

اخبار جعلي به يكي از مهم‌ترين سلاح‌هاي روسيه در جنگ عليه اوكراين تبديل شده است. هدف آنها ايجاد وحشت در ميان جمعيت، كاهش مقاومت و افزايش نفوذ بود.

بياييد با پروپاگانداي روسيه در داخل روسيه شروع كنيم. اين ماشين روابط‌عمومي سال‌هاست كه در حال ساخت است. بيش از 10 سال است كه تلويزيون روسيه به‌طور منظم در حال نوشتن تاريخ جديدي از روابط بين روسيه و اوكراين است: آنها تاريخچه‌اي از اوكراين را ايجاد كرده‌اند كه براي سياستمداران روسي مفيد باشد، در مورد وابستگي تاريخي آن به "برادر بزرگ" روسيه صحبت مي‌كنند، اطلاعات تحريف شده‌اي در مورد ساختار سياسي در اوكراين و سياستمداران فردي آن منتقل مي‌كنند، و در مورد حمله احتمالي ناتو در صورت عضويت اوكراين در اين اتحاديه، ارعاب مي‌كنند. هدف از چنين پروپاگاندايي شكستن تمايل جمعيت روسيه براي مخالفت با جنگ و متقاعد كردن آنها به درستي تصميم حمله به يك كشور صلح‌آميز - اوكراين است.

اما اين فقط آمادگي بود. هنگامي كه خصومت‌ها قبلاً آغاز شده بود، مديران روابط‌عمومي روسيه بسياري از كمپين‌هاي جعلي جديد را راه‌اندازي كردند:

محلي

با استفاده از تلگرام، ارتش روسيه به جمعيت اطلاعات نادرست داد كه از نيروهاي اوكرايني خواسته‌اند تخليه كنند، اما آنها امتناع كرده‌اند؛ اينكه ارتش اوكراين در قلمرو ديگري قبلاً تسليم شده است، و بنابراين شهرك محاصره شده محلي نيز بايد تسليم شود زيرا كسي از آنها محافظت نمي‌كند...

ملي

نيروهاي روسي با كمك اطلاعات نادرست در مورد مناطق اشغالي اوكراين، رهبري اوكراين و ساير كشورهاي جهان را با يك فاجعه هسته‌اي از طريق حوادث در نيروگاه هاي هسته‌اي تهديد كردند.

روس ها همچنين جعلياتي درباره آزمايشگاه‌هاي توسعه سلاح‌هاي بيوشيميايي در قلمرو اوكراين منتشر كردند. اين اظهارات به‌ويژه پس از انتقال چندين تن آمونياك به قلمرو اوكراين (همانطور كه اطلاعات اوكراين نشان داد) از سوي طرف روسي به‌طور فعال آغاز شد. يعني قاعده "حمله بهترين دفاع است" در روابط‌عمومي بيش از هر زمان ديگري عمل مي‌كند.

پناهندگان از شرق اوكراين در غرب اوكراين مورد استقبال قرار نمي‌گيرند

اطلاعاتي در شبكه‌هاي اجتماعي به‌طور فعال منتشر شده است كه پناهندگان از شرق در غرب نه به عنوان پناهنده، بلكه به عنوان گردشگر رفتار مي‌كنند. كاركنان مركز مبارزه با اطلاعات نادرست شخصاً با مالكان هتل‌ها در غرب اوكراين تماس گرفتند تا اين اطلاعات غلط را تكذيب كنند. به گفته آنها، ساكنان متواضعانه رفتار مي‌كنند، به دفاع محلي كمك مي‌كنند و كمك‌هاي بشردوستانه جمع آوري مي‌كنند. اين اطلاعات غلط براي شكستن اتحاد غرب و شرق طراحي شده بود، كه امروز بيش از هر زمان ديگري متحد هستند.

 

نمونه‌هاي قبلي در تاريخ


نمونه اول مربوط به استفاده از روابط‌عمومي براي اهداف سياسي در بريتانياست. در اين مورد، دولت بريتانيا از فيلم‌هاي مستند براي شكل دادن به افكار عمومي در مورد مسايل مختلف، مانند استخدام جانبازان جنگ، استفاده كرد. اين نمونه نشان مي‌دهد كه روابط‌عمومي مي‌تواند براي دستيابي به اهداف سياسي مختلف مورد استفاده قرار گيرد.

 

در بريتانيا، روابط‌عمومي سياسي به‌طور گسترده‌اي براي شكل دادن به افكار عمومي در مورد مسايل مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين امر به‌ويژه در مورد مسايل مربوط به دولت و سياست صدق دارد.

 دولت بريتانيا از فيلم‌هاي مستند براي شكل دادن به افكار عمومي در مورد استخدام جانبازان جنگ استفاده كرد. اين فيلم‌ها جانبازان جنگ را به عنوان قهرمانان ملي و قربانيان جنگ نشان مي‌دادند. اين امر به دولت كمك كرد تا حمايت عمومي را براي استخدام جانبازان جنگ جلب كند.

استفاده از روابط‌عمومي براي اهداف سياسي در بريتانيا يك رويه رايج است. اين امر به دولت‌ها كمك مي‌كند تا سياست‌هاي خود را به پيش ببرند و حمايت عمومي را جلب كنند.

نمونه دوم مربوط به استفاده از روابط‌عمومي در جنگ است. در اين مورد، دولت ايالات متحده نام عمليات نظامي خود را به "عمليات آزادي براي همه فصول" تغيير داد تا حمايت كشورهاي اسلامي را جلب كند. اين نمونه نشان مي‌دهد كه روابط‌عمومي مي‌تواند براي مديريت بحران‌ها و جلب حمايت عمومي مورد استفاده قرار گيرد.

جمع بندي

روابط‌عمومي در جنگ‌هاي مدرن به‌طور فزاينده‌اي اهميت پيدا مي‌كند و به‌ويژه در جنگ جديد عليه تروريسم، اين ارتباطات بيش از هر زمان ديگري نقش تعيين‌كننده‌اي ايفا مي‌كند. هر طرف جنگ تبليغاتي خود را به نمايش مي‌گذارد، از برندسازي گرفته تا دستكاري كلمات و اطلاعات. بخش روابط‌عمومي بيش از هر زمان ديگري مورد تقاضا است و بيش از هر زمان ديگري به دولت‌ها، مشاغل و سازمان‌ها كمك مي‌كند، سهم خود را انجام دهند و بر افكار عمومي تأثير بگذارند.

 

داريا نارتيا
13 مارس 2022
26 دسامبر 2022
 

https://prnews.io/blog/pr-at-wartime.html

 

انتهاي پيام/