شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط‌عمومي در زمينه برند كارفرمايي بررسي شد
دوشنبه، 6 شهریور 1402 - 11:08 کد خبر:53138
در ساخت برند كارفرمايي روابط‌عمومي مي‌تواند در پيامي كه قرار است از سوي واحد منابع انساني يا كل كسب‌وكار به بيرون مخابره ‌شود، نقش برجسته‌اي ايفا كند. همچنين روابط‌عمومي مي‌تواند در تبديل برند كارفرمايي به‌عنوان يك پوزيشن كمك‌كننده باشد و تصويري واقعي از اين برند را در بيرون از سازمان به نمايش بگذارد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || يكي از بخش‌هاي هر سازماني كه مي‌تواند در شكل‌گيري يك برند كارفرمايي موفق به‌صورت عملياتي كمك‌كننده باشد، واحد روابط‌عمومي است. مريم عسگري، مدير روابط‌عمومي آيتول در اين‌باره به كارنگ مي‌گويد: «در ساخت برند كارفرمايي روابط‌عمومي مي‌تواند در پيامي كه قرار است از سوي واحد منابع انساني يا كل كسب‌وكار به بيرون مخابره ‌شود، نقش برجسته‌اي ايفا كند. همچنين روابط‌عمومي مي‌تواند در تبديل برند كارفرمايي به‌عنوان يك پوزيشن كمك‌كننده باشد و تصويري واقعي از اين برند را در بيرون از سازمان به نمايش بگذارد.»

او ضمن اشاره به اينكه سازمان و كاركنان آن هر كدام از يكديگر انتظاراتي دارند، عنوان مي‌كند كه مي‌توان انتظارات نيروهاي كار از يك مجموعه را به دو دسته مادي و غيرمادي تقسيم‌بندي كرد.

عسگري در ادامه از وجود فضاي دوستانه و امكان رشد و پيشرفت در محيط كار به‌عنوان مثال‌هايي در زمينه انتظارات غيرمادي افراد از كارفرما ياد مي‌كند.

به نظر او مي‌توان مزاياي مادي را نيز در چند دسته تقسيم‌بندي كرد. برخي مزايا از جنس تشويق هستند، مانند پاداش‌ها. برخي ديگر از نوع پرداخت هستند كه شامل حقوق مي‌شوند. در دسته سوم مزاياي رفاهي قرار دارند كه معمولاً شرايط و فضاي كار را با زندگي متعادل مي‌كنند، براي مثال برخي شركت‌ها اقدام به ايجاد مهد كودك براي فرزندان كارمندان كرده و برخي خدمات مشاوره رايگان ارائه مي‌دهند؛ مزايايي هم مانند بيمه، كارانه، غذاي سازماني و… وجود دارند كه واحدهاي منابع انساني مي‌توانند با مانور روي آنها جهت جذب و نگهداشت نيروها حركت كنند.

عسگري تأكيد مي‌كند: «اينكه چه اندازه اين مزايا مي‌توانند تأثيرگذار باشند، خيلي قابل اندازه‌گيري نيست و به عوامل ديگري مانند ساختار سازمان، مدل شخصيتي مديران و همكاران و… بستگي دارد. براي مثال ما نمي‌توانيم از سازماني كه ساختاري سنتي دارد، انتظار فضاي دوستانه‌اي داشته باشيم كه افراد يكديگر را با اسم كوچك صدا بزنند.»

يكي از خطاهايي كه سازمان‌ها در حوزه منابع انساني مرتكب مي‌شوند، اين است كه در زمينه برند كارفرمايي خود بزرگ‌نمايي كرده و حقايق را پنهان مي‌كنند و تنها به انعكاس خوبي‌هاي خود در اين زمينه مي‌پردازند. مريم عسگري چنين رفتاري را از سوي سازمان‌ها با افرادي مقايسه مي‌كند كه در شبكه‌هاي اجتماعي فقط به انعكاس بخش‌هاي زيباي زندگي‌شان مي‌پردازند.

از نظر او شركت‌ها بايد در نظر بگيرند كه مخاطبان هوشمندي دارند و به اين شكل نيست كه هرچه را كه به آنها ارائه شود، باور مي‌كنند.

عسگري ادامه مي‌دهد: «ما مي‌دانيم كه همه سازمان‌ها چالش‌هايي در حوزه جذب و نگهداشت نيروها دارند. خوب است كه سازمان‌ها واقعيت‌هايي را كه وجود دارد، مطرح كنند و در كنار گفتن خوبي‌ها، چالش‌هايي را نيز كه با آن مواجه هستند، با مخاطبان خود در ميان بگذارند و بگويند براي حل آنها چه تلاش‌هايي كرده‌اند و چه راهكارهايي را مد نظر دارند. اينكه شركت‌ها بخواهند همه‌چيز را به شكل شعارگونه‌اي خوب نشان دهند، براي آنها خطرناك است.»

مدير روابط‌عمومي آيتول خاطرنشان مي‌كند: «روابط‌عمومي علاوه بر اينكه پيام اصلي برند كارفرمايي را از طريق اخبار به مخاطبان مخابره مي‌كند، مي‌تواند با توجه به اينكه مخاطبان اين حوزه مشخص است، با شركت در برخي رويدادها، از يكسري ابزارها جهت معرفي برند كارفرمايي مجموعه خود استفاده كند.»

او همچنين با اشاره به شكافي كه ميان فضاي كار و فضاي تحصيل وجود دارد، مي‌گويد: «افرادي كه فارغ‌التحصيل مي‌شوند يك ذهنيت آرماني از فضاي كار دارند كه با واقعيت فاصله دارد. روابط عمومي‌ها مي‌توانند واقعيت‌هاي فضاي كار را با برگزاري برنامه‌هايي در راستاي بيان تجربه مانند تور، كارگاه و… به اين افراد نشان دهند.»
 

نويسنده: زهرا قرباني

 ۵ شهريور سال ۱۴۰۲

منبع: way2pay.ir

 

انتهاي پيام/