شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || آسياي مركزي، از جمله قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان (و طبق برخي طبقه بندي ها، مغولستان نيز) در حال حاضر اهميت ژئوپليتيك و اقتصادي قابل توجهي دارد. اين منطقه ميزبان انجمن ها و اجلاس هاي بين المللي با مشاركت مديران ارشد شركت هايي مانند گوگل است. در كنار اين، تعداد شركتهاي محلي فناوري اطلاعات، استارتآپهاي نوآورانه، و مراكز 100 شركت برتر جهاني در حال افزايش است. بخش اقتصادي در آسياي مركزي نيز روند مثبتي را نشان مي دهد.
در ميان اين رشد و تحول سريع، قوانين منحصر به فردي در بازي وجود دارد كه بايد توسط متخصصان روابطعمومي كه قصد كار در اين منطقه را دارند در نظر بگيرند. من با تيمم در سال 2022 وارد منطقه شدم و در طول يك سال، چندين كنفرانس مطبوعاتي از جمله با قاسم ژومارت توكايف، رئيس جمهوري قزاقستان برگزار كرديم. ما همچنين صدها مقاله منتشر كرديم و كمپين هاي روابطعمومي را با مشاركت وبلاگ نويسان راه اندازي كرديم. در اين مقاله، مشاهدات خود را در مورد بازار روابطعمومي در آسياي مركزي به اشتراك خواهم گذاشت.
روابطعمومي = بازاريابي
نمايندگان كسب و كار هميشه بين روابطعمومي، بازاريابي و تبليغات تمايز قائل نمي شوند. بسياري از آنها به جاي ايجاد استراتژي هاي ارتباطي بلندمدت، بيشتر بر بازده مالي و فروش سريع متمركز هستند. توجه به اين نكته مهم است كه پذيرش فناوري هاي ديجيتال در آسياي مركزي در حال افزايش است. به عنوان مثال، در قزاقستان، ضريب نفوذ اينترنت در ميان اكثريت جمعيت 90.1٪ است. اين همچنين به طور قابل توجهي بر نقش روابطعمومي تأثير مي گذارد و متخصصان را ملزم مي كند كه انعطاف پذيرتر باشند و به طور فعال از ابزارهاي بازاريابي استفاده كنند.
به عنوان مثال، علاوه بر سازماندهي نشريات رسانه اي ارگانيك، از متخصصان روابطعمومي انتظار مي رود كه كمپين هاي تبليغاتي هدفمند راه اندازي كنند. يك پست فيس بوك مي تواند واكنش شديد عمومي را برانگيزد يا مقامات محلي را وادار به اقدام كند. اين روند تنها با گذشت هر سال تشديد مي شود. محبوب ترين پلتفرم هاي رسانه هاي اجتماعي در آسياي مركزي فيسبوك، اينستاگرام و تيك تاك هستند. در برخي از كشورها، تلگرام نيز محبوب است.
تاكيد شديد بر اتصالات افقي
ارتباطات در اينجا به خوبي كار مي كند. تجار و روزنامه نگاران به توصيه هاي آشنايان اعتماد مي كنند و اين اغلب به يك عامل كليدي در فرآيندهاي تصميم گيري تبديل مي شود. در هر كشور، بسياري از متخصصان در همان صنعت يكديگر را مي شناسند. اين يك مزيت قابل توجه براي مديران روابطعمومي است زيرا توصيه ها، تماس ها، ارتباطات و روابط نقشي حياتي دارند.
از سوي ديگر، تمايل به شايعات در منطقه وجود دارد: شايعات و اخبار عمومي از طريق دهان به دهان پخش مي شود. نزديك به نيمي از تلاشهاي ارتباطي به سمت ارتباطات ديجيتال، به ويژه در شكلدهي و نظارت بر افكار عمومي در رسانههاي اجتماعي انجام ميشود.
تمركز بر مسئوليت اجتماعي شركت (CSR)
در سال هاي اخير، توجه فزاينده اي به مسئوليت اجتماعي شركت (CSR) در آسياي مركزي شده است. هم شركت هاي محلي و هم شركت هاي بين المللي اهميت شيوه هاي تجاري پايدار و مشاركت جامعه را تشخيص مي دهند. آژانس هاي روابطعمومي از سازمان ها در توسعه و اجراي استراتژي هاي CSR، ترويج ابتكارات آنها و ايجاد روابط مثبت با سهامداران حمايت مي كنند. رسانه ها به طور فعال از اخبار مرتبط با موضوعات مهم اجتماعي حمايت مي كنند و به طور مثبت دريافت مي كنند.
ارتباط با ارگان هاي دولتي و فعاليت هاي تبليغاتي اطلاعاتي
شرايط سياسي در كشورهاي آسياي مركزي كاملاً منحصر به فرد است. به عنوان مثال، در قزاقستان، شهروندان و ساكنان فعال سياسي مي توانند آشكارا نارضايتي خود را از اقدامات مقامات ابراز كنند. با اين حال، رسانه ها در تاجيكستان در محدوده سانسور شديد عمل مي كنند.
متخصصان روابطعمومي كه در منطقه كار مي كنند بايد چارچوب هاي نظارتي پيچيده و زمينه فرهنگي ايجاد شده را دنبال كنند. آنها بايد تلاش كنند تا در صورت امكان روابط قوي با نهادهاي دولتي برقرار كنند.
بومي سازي و درك فرهنگي
آسياي مركزي منطقه اي غني از تنوع فرهنگي است كه در آن هر كشور آداب و رسوم، سنت ها و زبان هاي منحصر به فرد خود را دارد. متخصصان روابطعمومي در اينجا بايد فرهنگ و ترجيحات محلي را درك كنند. اين شامل همه چيز از تعطيلات ملي گرفته تا نقاشي هاي ديواري قابل توجه روي ديوارهاي خانه است. براي شركتهايي كه قصد دارند بيانيهاي با صداي بلند در منطقه داشته باشند، توصيه ميكنم بر همكاري با هنرمندان، كارگردانان، نوازندگان و ساير افراد با استعداد محلي تمركز كنند. هر كشور در آسياي مركزي داراي استعدادهاي غني است و فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد كه به آن بسيار افتخار مي كند.
درك اطلاعات و زبان
هنگام كار در آسياي مركزي، مهم است كه ويژگي هاي خاص مناطق مختلف در داخل كشور را در نظر بگيريد: ذهنيت، سرعت زندگي، كانال هاي اطلاعاتي و عوامل ديگر. براي مثال، رسانهها در غرب قزاقستان، قالبهاي كوچكتر را ترجيح ميدهند و تمايلي به نظرخواهي از نمايندگان شركتها ندارند. از سوي ديگر، در آلماتي، جنوب قزاقستان، روزنامه نگاران عاشق نقل قول از نمايندگان، سازمان دهندگان و سخنرانان برند هستند. در تاشكند و بيشكك، ارتباطات مي تواند به زبان روسي انجام شود، در حالي كه در اوش يا نمانگان، به ترتيب به زبان قرقيزستاني و ازبكي انجام مي شود.
به هر حال، زبان سزاوار توجه ويژه است. جوانان در چندين كشور تسلط خوبي به زبان انگليسي دارند. اين را مي توان به عنوان مثال در مورد ازبكستان گفت. با اين حال، هنوز توصيه مي شود كه مطالب را به زبان ملي تهيه كنيد. براي انجام اين كار، توصيه ميكنم با زبان مادري مشورت كنيد، زيرا ابزارهاي استاندارد ترجمه مانند Google Translate هنوز با زبانهاي تركي دست و پنجه نرم ميكنند و نميتوانند به طور كامل معناي مورد نظر متن را منتقل كنند. همين توصيه در مورد سخنرانان نيز صدق مي كند. در حالت ايده آل، سخنران بايد نماينده فرهنگ محلي باشد. يا دعوت از مترجم قابل قبول است.
مهمتر از همه: احترام
در چندين كشور آسياي مركزي، روابطعمومي نسبتاً اخيراً ظهور كرده است، اما اين بدان معنا نيست كه متخصصان حرفه اي در اينجا وجود ندارند. بسياري از متخصصان روابطعمومي در شركت هاي بين المللي كار مي كنند، كشور خود را در مسابقات مختلف نمايندگي مي كنند و در زمينه كاري خود مهارت بالايي دارند. همين امر در مورد روزنامه نگاران، بازرگانان، وبلاگ نويسان و بسياري ديگر صدق مي كند.
متخصصان بسيار خوبي در اينجا وجود دارند كه كمپين هاي پر جنب و جوشي راه اندازي مي كنند و هر روز تلاش مي كنند تا كشور خود را بهتر كنند.
الكساندر ليختمن مدير عامل ITCOMMS، يك آژانس روابطعمومي براي شركت هاي فناوري اطلاعات است.
17 جولاي 2023
منبع: prdaily
انتهاي پيام/