شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || از همراهي شما سپاسگزاريم. من مگان ريد، مدير بازاريابي شركت Engage Sustainability Solutions هستم. حوزه ESG يك موضوع بسيار مهم است و ميتواند گيجكننده، چالشبرانگيز و پيچيده باشد. همچنين در بسياري از موارد دانش ما در تضاد با آن است. در واقع، بسياري از كسبوكارها نميدانند كه ESG چيست، چگونه ميتواند كمك كند يا چرا براي كسبوكارشان مهم است. اگر شما نيز مانند بسياري از مشتريان ما هستيد، احتمالا براي اولينبار به طور جدي به اين مسايل ميپردازيد يا شايد مسئوليت ايجاد يك برنامه ESG براي شركت به شما سپرده شده است و نميدانيد از كجا و چگونه شروع كنيد.
صنعت ما داراي بهترين دستورالعملها در جهان براي محيطزيست، بهداشت و ايمني است. اما ESG آن را يك گام ديگر جلو ميبرد. در اين ويديو، بنيانگذار ما، دان ريس، گامهاي عملي و قابل اجرا را معرفي ميكند كه شما و سازمانتان ميتوانيد در مسير اجراي ESG طي كنيد. ما به طور خلاصه درباره ESG توضيح خواهيم داد. اينكه چه معنايي دارد، چرا مهم است و از كجا شروع كنيد. اميدواريم اين ويديو برايتان مفيد باشد.
خب، بياييد درباره ESG صحبت كنيم
اياسجي يك اختصار براي زيستمحيطي (Environmental)، اجتماعي (social) و حاكميتي (governance) است. به اختصار در مورد هر يك صحبت خواهيم كرد. بياييد با محيطزيست شروع كنيم. محيطزيست به فعاليتهايي مرتبط با حفاظت از محيطزيست ما و اقداماتي براي استفاده مسئولانه و پايدار از منابع طبيعي ارتباط دارد. برخي از عوامل محيطزيست شامل آلودگي آب و هوا، تنوع زيستي، گازهاي گلخانهاي، تخريب جنگل، مصرف انرژي، كاهش ضايعات، گرمايش جهاني و كمبود آب هستند.
گزينه بعدي اجتماع است. اجتماع به جنبههاي اجتماعي كسبوكار اشاره دارد، مانند تعامل ما با مشتريان، كارمندان و جوامعي كه به آن خدمت ميكنيم. عوامل اجتماعي شامل جذب و نگهداشتن استعداد، مشاركت در جامعه، مشاركت مصرفكننده، رعايت حريم خصوصي و امنيت داده، ايجاد فرصتهاي برابر، نژاد و قوميت، حقوق بشر، امنيت و مسايل عدالت اجتماعي است.
حاكميت به سيستمها، سياستها و روشهايي كه به وسيله آنها يك سازمان كنترل ميشود و عمل ميكند اشاره دارد. اين شامل مبارزه با فساد، نحوه رهبري شركت توسط هيئت مديره و مديريت اجرايي، رعايت قوانين و مقررات، كنترلها و سيستمهاي مديريت داخلي، سياستها و روشها و از همه مهمتر، مديريت ريسك است. هر يك از اين موضوعات مسايلي را نمايانگر ميكنند كه در صورت مديريت نامناسب، ميتوانند تأثير قابل توجهي بر كسبوكار شما داشته باشند. پس چرا اياسجي مهم است؟ همانطور كه از فهرست ما متوجه شديد، اين موضوعات ميتوانند براي عملكرد شركت شما بااهميت باشند. همچنين براي مشتريان و كارمندان شما مهم هستند، به حدي كه مدام از مديران اجرايي شركتها ميپرسند كه چگونه كسبوكارشان با چالشهاي زيستمحيطي، اجتماعي و حاكميتي برخورد ميكنند.
در واقع، تاكنون ۹۲ درصد از شركتهاي S&P 500 گزارشهاي اياسجي قابل دسترس براي عموم منتشر كردهاند و تعهداتي را براي كاهش گازهاي گلخانهاي و مقابله با موضوعات خاص اياسجي اعلام كردهاند. اين گزارشدهي همه در پاسخ به فشار سرمايهگذاران، فعالان، سهامداران، رسانههاي اجتماعي، مشتريان و كارمندان خودشان است. داشتن برنامه اياسجي براي شركت شما مزاياي متنوعي دارد.
بياييد درباره چند نكته صحبت كنيم. اولين نكته، جهان در حال تغيير است. تغييرات آب و هوا و رويدادهاي آب و هوايي تأثير بزرگي روي كسبوكارهاي ما دارند. تغييرات چشمگيري در رفتار خريد و فروش را مشاهده كردهايم. ما ديديم كه نسل ميلنيال و نسل Z نحوه خريد و مصرف متفاوتي دارند. آنها برندها و سازمانهايي را ترجيح ميدهند كه ارزشهاي اجتماعي و محيطزيستي را رعايت ميكنند.
دومين نكته، در كنار مشتريان جديد، نسل جديدي از سرمايهگذاران در حال ظهور است. تقاضا براي سهام شركتهايي كه با فلسفه اياسجي سازگارند، در بين سرمايهگذاران نهادي و شخصي در حال افزايش است. داشتن برنامه اياسجي سودمند است، زيرا دسترسي به بازارهاي سرمايه بزرگتر را ايجاد ميكند. توجه به اياسجي ميتواند تأثير مطلوبي بر عملكرد مالي داشته باشد. بيشترِ صندوقهاي سهام اختصاصي و ETF كه متمركز بر اياسجي هستند، نسبت به رقباي سنتي خود
عملكرد بهتري دارند. بديهي است كه معيارهاي اياسجي ميتوانند سود ما را افزايش دهند. چه به دليل تلاش شركتها براي پيشروي در مقابل رقبا باشد يا تغيير در احساسات تجاري، سرمايهگذاران، تقاضاي اياسجي را در بازار رهبري ميكنند.
هر روزه مديران سرمايهگذاري بيشتري، كه شامل برخي از بزرگترين مديران سرمايهگذاري در جهان هستند، ميخواهند شركتهاي عمومي را متعهد به رفع نيازهاي خاص اياسجي كنند. اگر اين تعهدات را نداشته باشيد، آنها نيز در پروژه شما سرمايهگذاري نخواهند كرد.
سومين نكته درباره بررسي اياسجي و آزمايش زنجيره تأمين است. بدون توجه به اندازه شركت شما، اين موضوع به يك چالش بزرگ تبديل ميشود. مزاياي ديگري كه بايد در نظر بگيريد، شامل:
• اجتناب از فعاليتهاي فعالانه شركتي (براي بروز مسايل اجتماعي و سياسي)
• تبديل شركت خود به يك رهبر صنعتي
• ايجاد شهرتي كه استعدادهاي برتر را جذب ميكند
• اطمينان به بازار كه محصولات و خدمات شما براي رفاه مشتريان و جامعه، طراحي و عرضه ميشوند
و مهمترين مزيت، اين است كه گزارشدهي اياسجي به شما فرصت ميدهد تا داستان منحصر به فرد شركت خود را بيان كنيد و مخاطبان جديدي را براي كالاها و خدمات خود جذب كنيد. اگر اياسجي در كسبوكار يا صنعت شما رايج نيست، ميتوانيد استاندارد جديدي براي عملكرد خود تعيين كنيد و رهبري را بر عهده بگيريد.
رويكردهاي كاري باتوجه به اجتماع و محيطزيست ارزشي دروني هستند. تبديل شدن به يك رهبر صنعتي اياسجي نيز ممكن است تأثير مثبتي بر درآمد و برند شما داشته باشد. اجراي بهترين شيوههاي اياسجي يكي از موثرترين راهها براي قرار دادن كسبوكار شما در مسير موفقيت است. پس از كجا شروع كنيم؟ ما شش گام كليدي براي قرار گرفتن كسبوكار شما در مسير صحيح را شرح ميدهيم و يك نقشه راه براي توسعه استراتژي اياسجي شما ارايه خواهيم كرد.
شماره يك: آموزش
مديران اجرايي بايد در مورد اهميت گزارش اياسجي و تأثير قابل پيشبيني مسايل مرتبط با اياسجي در صنعت يا كسبوكار شما آموزش ببينند. ما به شما توصيه ميكنيم كه انجمنهاي صنفي را بررسي كنيد. چراكه اكثر آنها دستورالعملها و توصيههايي براي گزارش اياسجي در صنعت خاص شما را تدوين كردهاند. اگر مشكلي داشتيد با ما تماس بگيريد.
شماره دو: اهميت حمايت مقامات اجرايي
تيم اجرايي بايد كاملاً متعهد باشند. همچنين بايد منابعي براي دستيابي به اهداف اياسجي شما اختصاص داده شوند. تيم اجرايي شما بايد با همكاران خود در صنعت صحبت كرده و رقابتهاي خود را بررسي كنند. گزارش اياسجي يك تعهد و سرمايهگذاري قابل توجه است. به عنوان يك مدير اجرايي، مسئوليت شماست كه شركت خود را براي رشد، سودآوري و كاهش ريسك هدايت كنيد. گزارش اياسجي ميتواند در دستيابي به اين اهداف مفيد باشد.
شماره سه: انتخاب موضوعات مهم و اصلي براي تمركز
الزامات افشا براي هر صنعت متفاوت است. و همه مسايل اياسجي براي كسبوكار شما اهميت ندارند. راهحل اين است كه روي موضوعات مهم تمركز كنيد. مسايلي كه احتمالا بر جايگاه مالي، عملكرد عملياتي و پروفايل ريسك شركت تاثيرگذارند. اگر شركت شما آلودگي معناداري ايجاد ميكند، روي جنبههاي محيطزيست تمركز كنيد. اگر شركتتان به نيروي كار وابسته است، شايد بهتر باشد بر مسايل اجتماعي تمركز كنيد و اگر شركت شما در صنعتي فعاليت ميكند كه مقررات سختگيرانهاي دارد، حاكميت احتمالا بزرگترين چالش شما باشد.
شماره چهار: نحوه اندازهگيري موضوعات اياسجي
چارچوبهاي زيادي براي گزارش ESG وجود دارند. مانند:
• سازمان گزارش جهاني (GRI)
• هيئت استانداردهاي حسابداري پايداري (SASB)
• گروه اظهارات مالي مرتبط با تغييرات آبوهوا (TCFD)
• اهداف توسعه پايدار سازمان ملل متحد
• و...
اين سازمانها چارچوبهايي توليد ميكنند كه موضوعات اصلي و مورد نياز براي گزارش اياسجي را شرح ميدهند. بسياري از اين چارچوبها راهنماييهاي خاص براي صنايع خاص را نيز ارايه ميدهند تا جزييات بيشتري فراهم كنند. تحقيق كنيد و با چارچوبها و الزامات گزارش اياسجي مختلف آشنا شويد. مهم است كه چندين چارچوب را بررسي كنيد تا متوجه شويد كدام موارد براي كسب و كار شما حايز اهميت است و كدام چارچوب با ارزشهاي اصلي شركت شما سازگاري دارد. بيشتر اين چارچوبها رايگان هستند و ميتوانيد با يك جستجوي آنلاين آنها را پيدا كنيد.
شماره پنج: بررسي فعاليتهاي رقبا
اگر رقباي شما قبلاً يك گزارش سالانه اياسجي منتشر كردهاند، اين به معناي دو چيز است. اول اينكه شما رقباي خود عقب هستيد، اما مهمتر اين است كه آنها ممكن است بخشي از كارهاي اوليه را براي شما انجام داده باشند و به شما فرصتي بدهند تا عملكرد خود را با آنها مقايسه كنيد.
شماره شش: همكاري با كاركنان، سرمايهگذاران، مشتريان و جامعه هدف
ارتباط با سهامداران شركتتان مهمترين قسمت از سفر اياسجي شماست. دريافت بازخورد درباره قسمتهاي مهم اياسجي براي شما، سهامداران و صنعتي كه در آن فعاليت ميكنيد، امري حايز اهميت است. پس از اين مرحله، بهطور آزاد در مورد پيشرفت خود گفتگو كنيد، سهامداران خود را در جريان پيشرفت قرار دهيد و اطلاعات لازم در اين زمينه را به آنها ارايه كنيد. اياسجي تعهدي براي بهبود مستمر است و شركت بايد هر سال گزارشهايي درباره پيشرفت تعهدات ارايه دهند. نتايج بهطور فوري ظاهر نميشوند، اما با پشتكار در اجراي اياسجي ميتوانيد عملكرد خود را بهبود بخشيد و در طولاني مدت پيشرفت كنيد.
از وقتي كه براي ما اختصاص داديد متشكريم. اگر اين جلسه برايتان ارزشمند بود، خواهشمنديم آن را به اشتراك بگذاريد. اگر به مشكل برخورديد يا نياز به كمك داريد، لطفاً با ما تماس بگيريد. ما علاقهمند به شنيدن صداي شما هستيم. در طي چند سال آينده، بدون توجه به اينكه شما يك شركت سهامي عام يا يك شركت خصوصي داريد، ايجاد گزارش ESG به عنوان عملي متداول شناخته خواهد شد. مهم است كه شركت شما فلسفه و استانداردهاي خود را درباره گزارش ESG تعيين كند. ما از كمك به شما استقبال ميكنيم و منتظر شنيدن صدايتان هستيم. با تشكر.
انتهاي پيام/