شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تاثير بهبود فضاي كسب‌وكار بر توسعه رقابت
شنبه، 6 خرداد 1402 - 16:18 کد خبر:52357
يكي از راهكارهاي موفقيت در عرصه رقابت، آگاهي داشتن از علم و اصول بازاريابي و استفاده صحيح از آن اصول است. رقابت در دنياي كسب‌وكار، به‌سرعت در حال توسعه است. روند پيشرفت جوامع بشري از دوران غارنشيني و كشاورزي به عصر صنعتي و فراصنعتي رسيده و جايگاه انسان‌ها به مدير، كارمند، فروشنده و خريدار تبديل و ابزار قدرت نيز از زور و پول به انگيزش، اطلاعات و ارتباطات تغيير يافته است.




 شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي‌ ايران (شارا) || رقابت، خلاقيت و نوآوري را افزايش مي‌دهد و صاحبان صنايع و فعالان اقتصادي را ترغيب مي‌كند تا با افزايش بهره‌وري و نوآوري ضمن كسب سود و سهم بيشتر، كالا و خدمات باكيفيت‌تري به مشتري عرضه كنند. اقتصاددانان بر اهميت و نقش رقابت در ارتقا و توسعه اقتصاد ملي اتفاق نظر دارند. در عرصه كسب‌وكار نيز رقبا همواره در تلاش براي دستيابي به برتري و سبقت گرفتن از يكديگر هستند.
 
 براي آشنايي با روش‌هاي توسعه بازار و فرصت‌هاي كسب‌وكار در فضاي رقابتيصمت با شهرام شيركوند، كارشناس بازاريابي بخش صنعت، گفت‌وگويي داشته كه در ادامه مي‌خوانيد.
 
 نقش بازاريابي در كسب‌وكار رقابتي چيست؟
 
 يكي از راهكارهاي موفقيت در عرصه رقابت، آگاهي داشتن از علم و اصول بازاريابي و استفاده صحيح از آن اصول است. رقابت در دنياي كسب‌وكار، به‌سرعت در حال توسعه است. روند پيشرفت جوامع بشري از دوران غارنشيني و كشاورزي به عصر صنعتي و فراصنعتي رسيده و جايگاه انسان‌ها به مدير، كارمند، فروشنده و خريدار تبديل و ابزار قدرت نيز از زور و پول به انگيزش، اطلاعات و ارتباطات تغيير يافته است.
 
 به‌ويژه در كشور‌هاي پيشرفته و در حال توسعه، نياز به فراغت‌هاي ذهني را مي‌توان به‌عنوان خلأ‌هاي عاطفي و حتي احساسي انسان‌ها تفسير كرد؛ بنابراين بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند در راستاي توجه به اين نوع نيازها و براي جلب، حفظ و وفادارسازي مشتريان، ارتباط با آنها را توسعه دهند.
 
 آشنايي كاركنان با فناوري‌هاي نوين، موجب آگاهي آنان از شرايط رقبا كه نخستين گام در الگوبرداري و يكي از شيوه‌هاي مديريتي است، مي‌شود. همچنين مي‌تواند موجب راهنمايي مشتريان و ساير ذي‌نفعان توسط كاركنان و ايفاي نقش مشاور آنان براي نزديكي ذهني با فناور‌ي‌‌هاي جديد شود.
 
 ميزان تاثير‌گذاري برند، كيفيت و نرخ در توسعه بازار و بازارسازي چه اندازه است؟
 
 با ورود به فضاي رقابتي بين‌المللي و كسب‌وكار جهان امروز درمي‌يابيم كه رقبا بسيار هوشمند و توانمند هستند. رقبايي كه به‌صورت مستمر براي توسعه بازار فعلي و خلق بازار جديد كار مي‌كنند، در شكل‌گيري بازارها و بازارسازي يك حركت حرفه‌اي از خود نشان مي‌دهند و كار را براي رقباي‌شان سخت مي‌كنند. برند‌ها و نشان‌هاي استاندارد نيز جايگاه ويژه‌اي در بازار دارند. در صورت ارتقاي جايگاه برند و استاندارد كيفي كالا و خدمات، رقابت در بازار به سمت توسعه كيفيت خواهد رفت، چون بازار نيز محصولي را مي‌پسندد كه باكيفيت تر و ارزان‌تر باشد؛ در نتيجه در صورت وجود فضاي رقابتي، بنگاه‌هاي اقتصادي به سمت ارائه محصولات با كيفيت بالاتر، نرخ پايين‌تر و توسعه خدمات پس از فروش خواهند رفت. گرچه بنگاه‌هاي اقتصادي تا حدودي متوجه شرايط رقابتي و تغييرات اساسي كه در عرصه رقابت به‌وجود آمده، شده‌اند، اما هنوز ديدگاه‌هاي غيرتخصصي به موضوعات بازاريابي و روش‌هاي سنتي و رفتارهاي غيرحرفه‌اي از آنها ديده مي‌شود.
 
 زيرساخت‌هاي توسعه فضاي رقابتي و مزايا و منافع ايجاد فضاي رقابتي كدامند؟
 
 مهم‌ترين زيرساخت‌هاي توسعه فضاي رقابتي عبارتند از: ايجاد زمينه‌هاي دسترسي فعالان كسب‌وكار به اطلاعات، توسعه دسترسي عمومي به فرصت‌هاي كسب، تامين بسترهاي قانوني موردنياز فعالان عرصه كسب‌وكار. درباره مزايا و منافع كلي ايجاد فضاي رقابتي در كشور، بايد گفت آنچه درباره فضاي رقابتي پيش‌بيني شده مي‌تواند زمينه‌ساز رشد و توسعه پايدار اقتصادي باشد. در واقع توسعه فضاي رقابتي تامين شرايطي است كه طي آن حداكثر شفافيت اطلاعاتي صورت گيرد و رقبا به سمت فرصت‌هاي كسب در بازار حركت كنند و در نتيجه از منافع مبتني بر عملكرد بازار رقابتي بهره‌مند ‌شوند.
 
 توسعه فضاي رقابتي در نهايت موجب تشويق و ترغيب بنگاه‌ها براي ورود به عرصه صنعت مي‌شود و گرايش صنايع به عملكرد رقابتي و توسعه بازارهاي داخلي و خارجي را به‌دنبال خواهد داشت.
 
 وضعيت فضاي رقابتي در ايران مناسب است؟
 
 باتوجه به بستر‌سازي براي توسعه تجارت بين‌الملل، تعامل تجاري و بازرگاني ايران با ساير كشورها به‌تدريج توسعه مي‌يابد و اين امر فضاي كسب‌وكار را به سمت رقابتي شدن پيش خواهد برد. برخي از شركت‌ها، سازمان‌ها و مديران درصدد برآمده‌اند تا در بازارهاي جهاني نقش موثرتري ايفا و به‌نوعي فضاي رقابتي را تجربه كنند. گرچه اين روند تدريجي است، اما به‌طور مشخص نشان مي‌دهد فضاي رقابتي شركت‌هاي ايراني روز به روز جدي‌تر و توسعه‌يافته‌تر مي‌شود. در عرصه ‌محصولاتي مانند فولاد، خودرو، پوشاك، وسايل صوتي-تصويري و صنايع غذايي اين امر به‌راحتي ملموس و نشانگر اين است كه فضاي رقابتي به‌مراتب پيچيده‌تر از فضاي كسب‌وكار گذشته است و به مديراني با هوشياري و توانمندي بيشتر نياز دارد، زيرا سازمان‌ها بايد توانمندي فعاليت در فضاي رقابتي بين‌المللي را دارا باشند.
 
 سازمان‌هايي كه مزيت رقابتي دارند در فضاي رقابتي موفق‌تر هستند؟
 
 واقعيت اين است كه در فضاي رقابتي بقا و رشد شركت‌ها مستلزم داشتن مزيت رقابتي است و رويكردي كه مي‌تواند براي سازمان‌ها مزيت رقابتي خلق كند، استراتژي است. به‌نظر مي‌رسد در چنين ‌گذاري از فضاي كم‌رقابت به فضاي پررقابت، از فضاهاي كم‌چالش، به فضاي پرچالش، بحث درباره استراتژي در محيط كشور مفيد خواهد بود. هرچند بيشتر استراتژي‌هاي تدوين‌شده در شركت‌ها و سازمان‌ها تا حدي در عملكرد تاثير دارد، اما نمي‌توان آن را استراتژي ناميد، زيرا استراتژي تنها در محيط رقابتي معنا مي‌يابد، در حالي كه امروزه فعاليت بسياري از شركت‌ها و سازمان‌ها بيشتر در يك محيط حمايت‌شده است تا محيط رقابتي؛ بنابراين لزوم داشتن راهبرد چندان توسط مديران ارشد درك نمي‌شود. مديران بنگاه‌هاي اقتصادي براي دستيابي به يك استراتژي واقعي بايد به بازارهاي بين‌المللي بينديشند. زماني كه وارد عرصه رقابتي شويم، اهميت استراتژي براي هر فردي ملموس و محسوس مي‌شود.
 
 اهميت مشتريان در توسعه كسب‌وكار چه ميزان است؟
 
 در عرصه رقابت، يكي از راهكارهاي وفادارسازي مشتريان، مشاوره خوب كاركنان و مديران به آنها است، زيرا اين رفتار موجب افزايش اعتماد و اغناي رواني آنان مي‌شود. مشتريان علاقه‌مندند كه شركت‌ها علاوه بر منافع خود، به منافع آنان نيز توجه كنند. در واقع يك بنگاه اقتصادي، زماني موفق است كه بتواند به‌عنوان مشاوري دلسوز، با اطلاع‌رساني بهنگام و راهنمايي‌هاي خود رضايت مشتريان را جلب كرده و سهم بازارش را توسعه دهد، چون رقابتي كه بين توليدكنندگان كالا و خدمات وجود دارد، رقابتي در جهت توسعه سهم بازار است. هر سازماني كه در اين زمينه تلاش بيشتري داشته باشد، سهم بيشتري از بازار را از آن خود مي‌كند. ايجاد فضاي رقابتي پيش‌‌زمينه توسعه و بهبود كيفيت است.
 
 فضاي رقابتي در محيط كسب‌وكار نقشي در كارآيي كاركنان و تحقق اهداف سازماني دارد؟
 
 تاثير مثبت رقابت در محيط كسب‌وكار غيرقابل‌انكار است. رقابت سالم موجب ايجاد انگيزه در بين اعضاي تيم مي‌شود كه تلاش بيشتر و دستيابي به نتايج بهتر را به‌دنبال خواهد داشت.
 
 به اين لحاظ مديران براي ايجاد محيط رقابتي سالم در يك سازمان يا بنگاه اقتصادي بايد مشوق‌هاي عادلانه‌اي براي كاركنان خود مدنظر قرار دهند، زيرا بهبود كسب‌وكار و موفقيت در كارهاي گروهي و تيمي در گرو رقابت سالم است.
 
 مسئوليت‌هاي اجتماعي شركت‌ها براي آگاهي ذي‌نفعان از قوانين تجارت تا چه حدي است؟
 
 رقابت‌پذيري اصولا بايد از درون بنگاه‌هاي اقتصادي و از طريق فعالان اقتصاد دنبال شود. بايد در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي شركت‌ها و براي آگاهي ذي‌نفعان در زمينه تجارت داخلي و بين‌المللي فرهنگ‌سازي شود تا در نهايت فضاي رقابتي ايجاد و به رفاه اجتماعي و بهبود وضعيت اقتصادي منجر شود و مردم در روابط تجاري در داخل كشور يا معاملات تجاري با ساير كشورها دغدغه‌اي نداشته باشند.
 
 براي ايجاد فضاي رقابتي و توسعه كسب‌وكار تسهيل‌كننده‌اي هم وجود دارد؟
 
 به‌طور كلي براي ايجاد فضاي رقابتي، باز بودن فضاي اقتصادي و ميزان ارتباط با اقتصاد جهاني از اهميت زيادي برخوردار است.
 
 توسعه سرمايه‌گذاري خارجي، واردات آزاد، حذف برخي معافيت‌هاي مالياتي و يكسان بودن قوانين و مقررات براي بخش‌هاي مختلف و كاهش مداخلات دولت، نشانگر ميزان رقابت اقتصادي است.
 
 ادامه اين روند، شرايط رقابتي شدن را بيش از پيش مهيا مي‌كند. تاكنون تلاش‌هاي ارزشمندي در راستاي رقابتي شدن اقتصاد صورت گرفته كه ادامه آن قطعا مي‌تواند در بهبود كسب‌وكار و توسعه فضاي رقابتي مؤثر باشد.
 
 براي ايجاد فضاي رقابتي در كشور، با كاهش تدريجي تعرفه‌ها توام با حمايت‌هاي زيرساختي از صنايع و توليدكنندگان داخلي، مي‌توان زمينه توسعه رقابت را ايجاد كرد. البته اين كاهش بايد آرام و تدريجي باشد و نيازمندي‌هاي آن نيز در محيط توليد مهيا شود.
 
 


 

 

<div id="div_eRasanehTrustseal_24429"></div>
 <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
 <script>eRasaneh_Trustseal(24429, false);</script>