شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا) || مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي (SID)، پربازديدترين مقالههاي علمي نمايهشده در اين پايگاه با موضوع روابطعمومي براساس ميزان بازديد مخاطبان را مشخص و معرفي كرد.
روابطعمومي در سازمانها و شركتها بهعنوان بخش جداييناپذير از تيم مديريت تبديل شده كه ميتواند منجربه دستيابي به اهداف سازماني شود. بهدليل اينكه روابطعمومي به منزله يك پل ارتباطي بين سازمان و مخاطبان است، ميتواند سياستها، برنامهها و عملكردهاي سازمان را براي استفاده مخاطبان فراهم كرده و نيازها و خواستههاي مخاطبان را نيز به سازمان منتقل كند.
هدف روابطعمومي اين است كه به عموم مشتريان، سرمايهگذاران و كارمندان اطلاعرسانيهاي لازم را انجام دهد. همچنين روابطعمومي ميتواند روي مخاطب تأثير گذاشته و بر بهبود عملكرد سازمان نيز تأثير گذارد. روابطعمومي نقش تعيين كنندهاي در روندهاي رقابت، تضادها و توسعه روحيهگرايي دارد.
ارتباطات علمي كاربردي است و يك رشته مديريت محسوب ميشود. براساس نظريه دهكده جهاني، دهكدههاي امروزي بهدليل محيط رسانهاي جديد باهم مرتبط شدهاند. رشد سريع فناوريهاي ارتباطي باعث ايجاد ارتباط سريعتر بين افراد شده است. بههمين دليل توسعه هر روز بر اهميت و فعاليتهاي ارتباطي و اطلاعاتي افزوده شده تا امروزه روابطعموميها نقشي تعيين كننده در روندهاي رقابتي و توسعه همگرايي و تفاهم داشته باشند.
به همين مناسبت، مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي (SID) به بررسي مقالههاي فارسي با موضع روابطعمومي در حوزههاي موضوعي مختلف پرداخته است.
معرفي مقالههاي پربازديد علمي با موضوع روابطعمومي
مقالههاي «نقش ارتباطات الكترونيك بر فرآيند ارتباطات سازماني»، «نقش اعمال مديريت موثر بازاريابي بانك ها در جذب و حفظ مشتري» و «تاثير شخصيت نام تجاري بر وفاداري مشتريان» به ترتيب پربازديدترين مقالههاي فارسي مرتبط با روابطعمومي هستند.
مقاله «نقش ارتباطات الكترونيك بر فرآيند ارتباطات سازماني» در سال ۱۳۹۱ و در مجله مطالعات رسانهاي منتشر شده است. مقاله مذكور با همكاري نازنين ملكيان و رضا عليپور نگارش شده و به موضوع تغييرات بسيار گسترده در امر ارتباطات پرداخته است.
هدف اين مقاله، تعيين نقش ارتباطات الكترونيك بر ارتباطات سازماني بوده كه جامعه آماري اين پژوهش سيصد نفر از كارمندان سازمان بازرسي شهرداري تهران بودند. در نهايت اين مقاله به اين نتيجه ميرسد كه ارتباطات الكترونيك بر ابعاد ارتباطات سازماني تأثيرگذار است.
تأثير اين ارتباط بر سازمان، افزايش بهرهوري كاركنان، كاهش تنش در محيط كار، تربيت نيروي انساني كارآمد و ماهر، كاهش بوروكراسي اداري و سلسله مراتب سازماني قابل رؤيت است.
علاوهبر اين، استفاده از ارتباطات الكترونيك منجر به كاهش زمان تبادل اطلاعات و دسترسي آسان به منابع اطلاعاتي شده و در ايجاد كانالهاي جديد ارتباطي موفق عمل خواهد كرد. جلوگيري از برخي ارتباطات غيرضروري در كار منجر به كاهش تنش در محيط كار خواهد شد كه يكي از فوايد بكارگيري ارتباطات الكترونيك در سازمانها است.
بيشتر مقالههاي فارسي مرتبط با روابطعمومي در حوزههاي موضوعي «مديريت»، «علوم سياسي» و «علوم اجتماعي» منتشر شدهاند.
معرفي مجلههاي علمي پربازديد با موضوع روابطعمومي
مجلههاي «مطالعات رسانهاي»، «مديريت بازاريابي» و «مطالعات فرهنگ – ارتباطات» بهترتيب مجلههايي هستند كه بيشترين تعداد مقالههاي فارسي با موضوع روابطعمومي را منتشر كردهاند.
معرفي نويسندگان با انتشار بيشترين تعداد مقاله فارسي با موضوع روابطعمومي
افسانه مظفري (دانشيار گروه ارتباطات اجتماعي واحد علوم تحقيقات) و محمدرضا حقيقي (دكتراي ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال) بهترتيب نويسندگاني هستند كه بيشترين تعداد مقالههاي فارسي مرتبط با روابطعمومي را منتشر كردهاند.
كلمههاي كليدي مقالههاي فارسي با موضوع روابطعمومي
كلمههاي كليدي عصاره هر مقاله است و نويسنده موضوعات مقاله خود را در كلمههاي كليدي نشان ميدهد.
«روابطعمومي الكترونيك»، «سرمايه اجتماعي سازماني»، «بازاريابي»، «رسانههاي اجتماعي» و «جامعه اطلاعاتي» كلمههايي هستند كه بيشترين بسامد را در مقالههاي فارسي مرتبط با روابطعمومي داشتهاند.