شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۱۴ گام براي مصاحبه رسانه‌اي
پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 - 11:24 کد خبر:52041
با دستور كار وارد مصاحبه شويم. يعني از قبل، هدف از مصاحبه را بدانيم و براي آن برنامه ريزي كنيم. ما در مصاحبه قرار است جواب چند سوال را دريافت كنيم و اين جواب ها قرار است تيتر شوند. غير از اين، بيهوده كاري است.




 ۱. رعايت چارچوب اخلاقي، حرفه اي و حقوقي.
 
 ۲. با دستور كار وارد مصاحبه شويم. يعني از قبل، هدف از مصاحبه را بدانيم و براي آن برنامه ريزي كنيم. ما در مصاحبه قرار است جواب چند سوال را دريافت كنيم و اين جواب ها قرار است تيتر شوند. غير از اين، بيهوده كاري است.
 
 ۳. پاسخ به سوالات خود را حدس بزنيم و براي ساير گزينه ها، سوالات و جواب هاي بعدي را برنامه ريزي كنيم.
 
 ۴.اطلاعات ما درباره موضوع مصاحبه و مصاحبه شونده بايد كامل باشد. از جمله مواضع و سوابق موضوع و طرف مصاحبه و سوالات و پاسخ ها. چند سوال آماده كنيم اگر يك يا چند سوال توسط ديگران پرسيده شدند سوالات جايگزين داشته باشيم.
 
 ۵. بهترين مصاحبه و سوال - جواب آن است كه هر پاسخي داده شود ارزش خبري داشته باشد. مثلا سوال از رئيسي درباره اينكه آيا موافق ادامه فيلتر تلگرام است يا نه؟ جواب بله يا خير به اين سوال، ارزش خبري دارد.
 
 ۶. سوالي بپرسيم كه سوال يا جواب يا هر دو ارزش خبري داشته باشند.
 
 ۷. اگر جواب انحرافي و نامرتبط داد با احترام دوباره سوال را تكرار كنيم تا جواب مرتبط دهد. پاسخ انحرافي و نامرتبط، يك تكنيك براي فرار از سوالات مصاحبه كننده است.
 
 ۸. محتواي مصاحبه و سوال جواب، بايد تيتر با ارزش داشته باشد يعني اگر رسانه‌اي بخواهد آن را منتشر كند بتواند يك يا چند تيتر با ارزش، مهم يا جذاب از متن استخراج كند.
 
 ۹. سوالات كلي، بديهي، باز، كليشه اي، تكراري، رفع تكليفي، بي ارزش، بي تيتر و بي خاصيت، جواب هاي اينگونه خواهند داشت و بي ارزش هستند.
 
 ۱۰. هدف مصاحبه، كشف جزييات جديد، واقعيت ها و نظرات جديد است. مصاحبه كننده بي طرف است و بي طرف مي ماند؛ در موقعيت يك طرف داستان قرار نمي گيرد و عصباني نمي شود .
 
 ۱۱. مديريت مصاحبه بايد در دست مصاحبه كننده باشد و نه مصاحبه شونده . مصاحبه كننده سوال مي پرسد و عكس آن نادرست است.
 
 ۱۲. مصاحبه
رسانه‌اي، بازجويي يا تلقين نيست‌.
 
 ۱۳.هدف مصاحبه نه تبليغ يا روابط عمومي بلكه بيان حجم بيشتري از واقعيت ها، نظرات و جزييات ارزشمند، جذاب يا مهم براي مخاطب است.هدف مصاحبه، كوچك نمايي يا بزرگنمايي مصاحبه شونده نيست. هدف مصاحبه پاسخ به سوالات در ذهن مخاطبان و رفع نياز معلوماتي آنهاست.
 
 ۱۴. اگر قول داديم بخش هايي از مصاحبه را منتشر نكنيم يا نام مصاحبه شونده منتشر نشود به قول مان عمل كنيم. نقل قول ها را دقيق و صحيح منتقل كنيم.